Det vackra mysteriet

Penny, Louise

Åttonde boken i serien om kommissarie Gamache Vinnare av Agatha Award, Anthony Award och Macavity Award för »Bästa kriminalroman«Inga utomstående ges någonsin tillträde till klostret Saint-Gilbert-entre-les-loups, djupt inbäddat i den vilda naturen utanför Québec, där ett tjugotal munkar lever i frid och bön. De odlar grönsaker, föder upp kycklingar och producerar choklad - och de sjunger. Ironiskt nog för ett sällskap som har avgett tysthetslöfte har munkarna blivit världsberömda för sina underbara röster, så effektfulla när de höjs i uråldriga mässor att de blivit kända som »det vackra mysteriet«. Men när den beundrade körledaren en dag hittas mördad öppnas låset på klostrets massiva träport för kriminalkommissarie Armand Gamache och Jean-Guy Beauvoir från Québec-polisen. Där upptäcker de dissonans i den skenbara harmonin. En av bröderna har, mitt i tillvaron...

2020-09-20

Jag försöker ju läsa den här serien efter årstiderna och Det vackra mysteriet utspelar sig i början av hösten. Lite senare in i september än vad jag läste den, men det är ju petitesser. Den här boken är väldigt annorlunda mot de andra i serien i det att den utspelar sig i en helt annan miljö. Min första reaktion var "Va? Inget Three Pines alls?!", men det funkade faktiskt. Även om jag saknar alla de som befolkar den där byn.
I stället för Three Pines så blir ett kloster någonstans i norra Quebec skådeplatsen. Det blir ju så klart en hel del religion och även många filosofiska funderingar. Filosofin är en vanligt förekommande gäst, men nu blir det med en religiös knorr. Eftersom det finns ett begränsat antal misstänkta så blir det en riktig pusseldeckare av det. Väldigt mycket Agatha Christie, faktiskt, och då specifikt då Poirot. Gamache påminner mycket om honom, fast oändligt mycket mer sympatisk.
Det vackra mysteriet är inte lika mysig som böckerna som utspelar sig i Three Pines och det börjar onekligen bli lite mörkare här. Den är extremt långsam (inget negativt) och eventuellt är den lite för utdragen. Det jag saknar mest (förutom Three Pines) är den underfundiga och spetsiga humorn, men bristen på det kanske hänger ihop med mörkret som sänker sig över huvudpersonerna.
OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2020/09/det-vackra-mysteriet-av-louise-penny.html

2019-07-14

Penny hör till mina favoritförfattare, men just denna hör inte till favoriterna. Det blir lite för jobbigt långrandigt. Men karaktärerna finns där och Penny har en förmåga att bli trovärdig även när det inte handlar om happy end. Nog måste det väl komma en uppföljare till detta?

Mycket MYCKET underhållande läsning! Denna gång får vi följa kommissarie Gamache och hans kumpan inspektor Beauvoir till ett avlägset kloster i Kanada. En munk har bragts om livet. Läsvärd deckare!

2019-05-02

”Det vackra mysteriet” är en mysdeckare. Baksidestexten ger förhoppningar om en bra bok, om spänning. Och den börjar bra, en körledare som bor i ett kloster blir mördad. Nu måste poliskommissarie Armand Garmache lösa brottet och hitta vem som är mördaren.

Boken kräver koncentration, det händer mycket. Jag gillar när det är så, men hade inte alltid mitt fokus på rätt ställe och då blev boken en aning svårläst. Författaren Louise Penny skriver bra, målande! Kommer definitivt att läsa fler böcker som är skrivna av henne.

Stark, spännande & välskriven!

2019-04-20

Jag är mycket förtjust i serien om den lugna, familjekära Armand Gamache och den åttonde boken i serien är inget undantag, tvärtom! En av de bättre där man släpps in i ett liv jag vet ytterst lite om. Spännande, vacker och ett strålande språk.