Det tolfte kortet

Deaver, Jeffery

| 2006

En ung svart skolflicka attackeras av en vit man då hon letar i arkiven efter information om sina förfäder. Spåren leder till en man vid namn Thompson Boyd, som visar sig vara en ulv i fårakläder. Något i hans förflutna har gjort honom till en okänslig dödsmaskin. Lincoln Rhyme och hans assistent Amelia Sachs börjar misstänka att det hela har något att göra med den skoluppsats som flickan håller på med om en av hennes förfäder Charles, en svart medborgarrättskämpe. Vad hände egentligen den natten 1868 då Charles blev arresterad? Och vad var det för hemlighet som plågade honom varje vaken timme på dygnet? Jeffery Deaver fick sitt internationella genombrott med I samlarens spår, det här är den sjätte boken om Lincoln Rhyme och hans medhjälpare Amelia Sachs.

Tobbe Fransson

2012-12-29

En lejd mördare men motivet döljs av många rökridåer. Ett fall från 1800-talet får plötsligt liv igen. Bra!

Jonna Nyman

2012-10-01

Jag läser inte deckare. Det här är den.enda deckarförfattare jag någonsin tyckt om, och han är fantastisk.

A Bookaholic Swede

2010-10-23

Deaver är väldigt bra på att skriva böcker vars handling faktiskt överraskar en och "Det tolfte kortet" är den bästa Rhyme & Sachs bok jag har läst hittills.