Det svenska rikets födelse

Harrison, Dick

Få svenskar känner idag till vendeltiden och än färre att det var under denna epok som grunden lades till det skulle bli det svenska riket. Mäktiga män och hövdingar började nu få grepp om områden som sträckte sig längre än den lokala byn och en riksmakt började ta form. Ändå skulle det dröja ända till slutet på 1300-talet innan namnet Sverige började användas i skrift. I Det svenska rikets födelse berättar Dick Harrison om hur Sverige gick från att vara ett lapptäcke av lokalsamhällen till ett sammanhållet kungarike. Han gör också lyssnaren uppmärksam på de avgörande vägskäl då Sveriges historia kunde ha tagit en annan vändning. Bokserien Sveriges dramatiska historia lyfter fram de mest spännande episoder och fascinerande tidsepoker ur den svenska historien. Här presenteras på ett fascinerande sätt de människor och händelser som format det land vi idag lever i.

Intressant bok om Sveriges historia innan staten bildats. Mycket information som känns igen i efterhand

💜🍁Denna bok om Sveriges Historia var väldigt Intressant och Lärorik.
Det var en perfekt Bladvändare som fick en att tänka efter ordentligt och verkligen en vetskap om hur historien har sett ut.
Jag tyckte om denna del i serien
Och jag får se när jag kan klämma in  Del:2 i min läsar tid.
Av mig så får den
🇸🇪💛💙🇸🇪 av 5st🇸🇪🍁💜

Nerdy Books

2020-10-07

Dick Harrison är en av mina favorithistoriker just för att han vet hur man gör historia intressant, även för "vanligt" folk så att säga. Alla hans faktaböcker är lättlästa och enkla att förstå utan att göra avkall på själva faktan. Andra historiker blir lätt för insnöade i terminologi som inte används i dagligt tal och slänger årtal hit och dit som läsaren omöjligen kan komma ihåg eller hålla reda på. Men jag upplever inte att Dick Harrison är sådan, utan han är mer alldaglig i sitt språk, lägger fram fakta på ett lätt sätt men lyckas ändå hålla uppe läsarens intresse rakt igenom. Varje gång jag läser nån av hans böcker känns det som att jag är ute på något historiskt äventyr. Det är lite som att han är en historisk fantasyförfattare. Allt han skriver har hänt på riktigt, men han har ett sätt att dra in läsaren i det som händer trots att det bara är fakta hela vägen. Han lyckas göra en spännande berättelse av fakta. Jag tycker det är en rätt häftig egenskap! Som vanligt njöt jag av att läsa boken och det gick väldigt snabbt att läsa ut den. Oerhört spännande om man gillar historia och vårt lands utveckling.