Det svenska hatet

Tamas, Gellert

| 2016

"En isande lägesrapport om den svenska rasismen Gör därför texter som Gellert Tamas Det svenska hatet till obligatorisk skolläsning." Dagens Nyheter "En omistlig krönika." Aftonbladet "En skräckresa i jihadistisk och högerextremistisk samtidshistoria. Men det är också en bok om Kent Ekeroth - och en varning till naiva opinionsbildare." Sydsvenskan "Oerhört viktig för den som vill förstå samtiden." Borås tidning "Sträckläsningsbok." Hallands Nyheter "Ett magistralt verk om hur det svenska samtalsklimatet har förråats." ETC "En viktig inlaga om det som partiet försöker dölja." Svenska Dagbladet Vad är det egentligen som har hänt med Sverige? Hur kunde två hatfyllda rörelser - den militanta islamismen och de islamfientliga organisationerna - få så stor makt att påverka det offentliga samtalet? Och hur ska vi förstå och hantera detta verbala och tidvis fysiska våld? Efter succéerna...

janne lindh

2018-06-03

Mycket intressant och bitvis skrämmande. Men Gellert Tamas viktiga avslöjanden om Sverigedemokraterna, och då främst Kent Ekeroth, känns ostrukturerade och bygger mycket på andrahandsinformation. Jag saknar en hårdare källkritik - och Tamas benägenhet att ofta smådramatisera händelser, som talar för sig själva, känns irriterande.

Christer Fasth

2017-12-01

En oerhört viktig bok. Välskriven. Spännande. Massor av exempel på samband mellan ett riksdagsparti och extremhögern i Sverige och utomlands. Man bjuds på många exempel på information som borde kunna övertyga även SD-anhängare att de hamnat bland smyg-fascister. Läs den! Låna ut den!

Theodore Nilsson

2017-11-08

Spännande och uppslukande

John C

2017-01-21

Om politiska och religiösa extremister i vår tid. Ett oerhört intressant reportage som också är ganska nedslående att ta del av.

Philip Stenström

2017-01-04

"Det svenska hatet" - högerpopulismen har tagit ett fast grepp om Sverige och extrema vindar drar tvärs över Europas kontinent. Vilka är egentligen dessa människor som hatar villkorslöst och varifrån får dem sitt hat. Gellert Tamas gedigna arbete tar med oss på en färd av hat, rädsla och rannsakar vår samtid som genomsyras av outgrundliga hatbrott och politiska lögner. Gellert Tamas briljerar med sitt sätt att låta läsaren dra egna slutsatser utifrån den fakta som objektivt framtagits. Tamas bok är ett mer än bara en välskriven dokumentation om ond bråd hat, det är en livsnödvändig låga för ett demokratiskt samhället i mörker.