Det svenska hatet

Tamas, Gellert

| 2016

"En isande lgesrapport om den svenska rasismen Gr drfr texter som Gellert Tamas Det svenska hatet till obligatorisk skollsning." Dagens Nyheter "En omistlig krnika." Aftonbladet "En skrckresa i jihadistisk och hgerextremistisk samtidshistoria. Men det r ocks en bok om Kent Ekeroth - och en varning till naiva opinionsbildare." Sydsvenskan "Oerhrt viktig fr den som vill frst samtiden." Bors tidning "Strcklsningsbok." Hallands Nyheter "Ett magistralt verk om hur det svenska samtalsklimatet har frrats." ETC "En viktig inlaga om det som partiet frsker dlja." Svenska Dagbladet Vad r det egentligen som har hnt med Sverige? Hur kunde tv hatfyllda rrelser - den militanta islamismen och de islamfientliga organisationerna - f s stor makt att pverka det offentliga samtalet? Och hur ska vi frst och hantera detta verbala och tidvis fysiska vld? Efter succerna...

janne lindh

2018-06-03

Mycket intressant och bitvis skrmmande. Men Gellert Tamas viktiga avsljanden om Sverigedemokraterna, och d frmst Kent Ekeroth, knns ostrukturerade och bygger mycket p andrahandsinformation. Jag saknar en hrdare kllkritik - och Tamas bengenhet att ofta smdramatisera hndelser, som talar fr sig sjlva, knns irriterande.

Christer Fasth

2017-12-01

En oerhrt viktig bok. Vlskriven. Spnnande. Massor av exempel p samband mellan ett riksdagsparti och extremhgern i Sverige och utomlands. Man bjuds p mnga exempel p information som borde kunna vertyga ven SD-anhngare att de hamnat bland smyg-fascister. Ls den! Lna ut den!

Theodore Nilsson

2017-11-08

Spnnande och uppslukande

John C

2017-01-21

Om politiska och religisa extremister i vr tid. Ett oerhrt intressant reportage som ocks r ganska nedslende att ta del av.

Philip Stenstrm

2017-01-04

"Det svenska hatet" - hgerpopulismen har tagit ett fast grepp om Sverige och extrema vindar drar tvrs ver Europas kontinent. Vilka r egentligen dessa mnniskor som hatar villkorslst och varifrn fr dem sitt hat. Gellert Tamas gedigna arbete tar med oss p en frd av hat, rdsla och rannsakar vr samtid som genomsyras av outgrundliga hatbrott och politiska lgner. Gellert Tamas briljerar med sitt stt att lta lsaren dra egna slutsatser utifrn den fakta som objektivt framtagits. Tamas bok r ett mer n bara en vlskriven dokumentation om ond brd hat, det r en livsndvndig lga fr ett demokratiskt samhllet i mrker.