Det svarta trdet

French, Tana

| 2021

En av rets bsta deckare. Lotta Olsson, DN Tana French str i en klass fr sig som psykologisk spnningsfrfattare. Det svarta trdet r hennes bsta roman hittills. Janet Maslin, New York Times En av rets bsta bcker enligt New York Times, NPR, Amazon, The Boston Globe, Vulture, Slate, Elle Toby Hennessy r en framgngsrik 28-ring som lever en sorgls tillvaro och lyckas prata sig ur de flesta knepiga situationer. Men en natt frndras allt. Efter en sen utekvll vaknar han mitt i natten av ett ljud i sin lgenhet och verraskar tv inbrottstjuvar. I stllet fr att fly drifrn misshandlar de bda mnnen Toby brutalt och lmnar honom att d. Medan Toby steg fr steg brjar terhmta sig frn sina skador inser han att hans liv kanske aldrig mer kommer att bli som frut. Angreppet har skakat honom i grunden och det r frst nr han och flickvnnen Melissa sker sin...

Henrik Johansson

2023-07-07

En riktigt spnnande berttelser dr fokus ndrar sig gng p gng.

Nina Gustafsson

2020-09-09

Vl uppbyggd deckare/thriller om ett mord dr huvudpersonens minne sviktar och han behver ta sig en funderare p vem han r och var och detsamma om sina vnner och slktingar. Tyvrr alldeles fr lng fr min smak. Svag 4:a.

janne lindh

2020-07-11

En bra och vlskriven historia med intressanta karaktrer. Men den knns alldeles fr lng. Svag fyra.

2019-10-21

Fngslande thriller dr personligheterna har strre betydelse n handlingarna. Pminner lite om Donna Tartts stt att skriva. Huvudpersonen Tobys de r bde overkligt och rimligt; det r nst intill omjligt att lgga ifrn sig boken innan man vet hur det ska g. Bde fr Toby och lsaren r hndelserna omjliga att frutse. Briljant!

Spnnande, fascinerande & vlskriven!

2019-09-23

ver 600 sidor relationer, psyke och spnning. Rekommenderas varmt.