Det store hus

"En af USA's mest betydningsfulde forfattere og en international litterær sensation." - New York Times I New York tilbringer en kvindelig forfatter en nat med en ung chilensk digter. Da han rejser, lover hun at tage vare på hans skrivebord. Digteren forsvinder under Pinochets regime, og det massive skrivebord bliver stående hos hende. Næsten tre årtier senere dukker en ung kvinde op. Hun hævder, hun er digterens datter, og forlanger at få bordet tilbage. Pludselig er forfatterens liv forandret, hun mister sin inspiration og rejser til Israel.  På den anden side af Atlanten, i en af Londons fornemme forstæder, finder en mand en hårlok blandt sin døende kones papirer. Hårlokken afslører hendes dybeste og mørkeste hemmeligheder.  I Jerusalem er en antikvitetshandler i gang med møjsommeligt at rekonstruere sin fars arbejdsværelse, der blev plyndret af nazisterne.  Nicole Krauss'  roman Det store...

Lars B.

2021-04-17

Fyra historier är åtminstone två för många. Hade svårt att hålla isär karaktärerna och fick inget grepp om det här. Navelskådande och pladdrigt.

Sara Krondahl

2017-04-12

Det bästa jag har läst på länge! Språket är helt otroligt, Krauss skriver nära och pricksäkert. Boken ställs i bokhyllan med massor av hundöron och understrukna textrader, och kommer snart att bli omläst.

Josefine Ejebjörk

2015-09-09

vackert språk, men måste vara ordentligt koncentrerad när man läser, vilket jag inte alltid var.

Lena Ullén

2013-06-08

Bland det segaste jag läst. Gav dock inte upp, eftersom sista delen skulle vara så mycket bättre. Men jag fattade nog inte poängen med vare sig det vackra språket eller försöket att knyta ihop allt på slutet.

Gunilla E

2012-08-01

Orkade inte läsa färdig boken. Så seeeg "tät" så många ord om ointressanta händelser!

Irene Malmeling

2012-07-28

Jag älskade hennes "Kärlekens historia". Den här boken grep aldrig tag i mig. Fantastiskt språk, men för allvarlig och långsam!

Kamali 

2012-01-31

Min första bok av Krauss och troligtvis även den enda. Kan en berättelse bli mycket tråkigare än så här? Visst kan hon skriva så därför kan jag inte ge en etta, men vilket ointressant ordbajsande! Modern menlös episk lyrik skulle jag vilja kalla "Det stora huset".

Nanna Naumann

2012-01-30

Helt underbar, jag sögsin och ville inte komma ut igen. Fyra berättelser ur fyra berättarröster väver tillsammans historien om ett skrivbord.

Erika Rönngård

2011-11-29

Kärlekens historia tyckte jag mycket om. Den här däremot - nja. jag tycker att det tar alldeles för länge innan berättelserna börjar engagera, och hälften av de olika trådarna i berättelsen känns helt oengagerande. Då hjälper det inte att hon glittrar till i de övriga.

Ullis N

2011-11-28

Nja. Bitvis var det en STOR roman. Flera karaktärer med djup och formuleringar om hur det är att vara människa som jag skulle velat komma på själv.
Men tyvärr var den i långa stycken väldigt seeeg och pretantiös. För min del gjorde Krauss en höjdardebut. Resten imponerar inte.

Lotta Norén

2011-11-15

Bra språk och inläsning som jag tyckte om. Ändå så orkade jag inte lyssna klart på den. Kom aldrig in i den trots att jag ändå lyssnade på ungefär 2/3. Funderar på om jag skulle tyckt bättre om den om jag läst den?

Linda O

2011-11-09

Jag orkade faktiskt inte lyssna klart på boken. Om det beror på boken eller på inläsningen, vet jag inte. Det säkert en kombination av båda. Jag brukar inte ge upp i första taget.

Pia Stendahl

2011-08-18

Det har som sagt pratas och skrivits en hel del om Nicole Krauss i allmänhet och hennes senaste bok i synnerhet den sista tiden. Både boken och författaren har blivit rosade av kritikerna. Och jag tror att den gått hem hos många läsare också.

Som läsare av boken gäller det att vara ordentligt vaken under läsningen. Boken innehåller flera trådar som utspelar sig i olika tidsperioder. I varje tidsperiod representerar ”jaget” olika personer. Böcker som är skrivna på detta sätt är lite luriga att lyssna till eftersom stycken och kapiteluppdelningarna inte alltid är lika tydlig audioellt som det är i texten. Men är man bara koncentrerad när man lyssnar funkar det ändå att lyssna till Det stora huset.

Bokens fokus är att berätta om karaktärernas kriser i livet och de stunder som varit avgörande för hur karaktärerna kommer att fortsätta leva sina liv. Boken känns lite melankolisk men ändå inte dyster.

Nicole Krauss skriver med ett koncentrerat och vackert språk. Jag är imponerad hur författaren kan skriva så kompakt och långa meningar utan att texten känns varken svårläst eller tillkrånglat.

Jag tycker att idén att bygga upp intrigen kring en möbel är lysande. Ett grepp som för mig är nytt och därför känns innovativt.

Dock tycker jag faktiskt att boken är lite långsam och näst intill tråkigt trots att upplägget är lysande och språker så vackert så därför får boken inte ett högre betyg än en trea trots allt.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Anna Dybeck

2011-08-14

Jag vill så gärna tycka mer om den här boken. Kärlekens historia ligger ju faktiskt på min bästa-nånsin-lista. Men...nej. Hon skriver fantastiskt vackert och innehållsrikt men jag får liksom inte ihop pusselbitarna. Kanske vinner boken på att läsas under en kortare period än jag gjorde. En svag 3:a. Jag hade faktiskt lite långtråkigt bitvis.

Odile A

2011-07-19

Jag vill ju verkligen skriva att jag gillade den här boken. Krauss skriver bitvis helt fantastiskt, men det gör mest att jag önskar att historierna som knyter ihop denna bok var bättre. Med undantag från True Kindness engagerade de aldrig mig riktigt, inte som Kärlekens historia. Det pussel hon lägger med de olika novellerna imponerade mig inte heller riktigt (återigen, inte som Kärlekens historia).

Malin H

2011-06-20

svårläst - tog mig nästan ett par månader att ta mig igenom. Orsaken är att dels att språket är väldigt tätt och kräver mycket av läsaren, även om jag blir väldigt imponerad av hur bra Krauss skriver. Dels så har jag svårt att se sammanhanget mellan novellerna och har därför svårt att påbörja en ny. Däremot gillar jag dem väldigt mycket var och för sig, kanske förutom Nadias berättelse även om den växer i slutet. Jag blir väldigt berörd av den "sann godhet" och tycker också om "simpölar" väldigt mycket. En svag fyra, men Krauss förmåga att berätta förhöjer.

Fiona *

2011-04-26

Att ha ett skrivbord som huvudperson i en roman är starkt bara det. Och annorlunda. nadia ärver det efter en chilensk poet.

Själva romanen är arkitektoniskt uppbyggd. genomtänkt, välskriven och subtil. Krauss håller sig till tidigare teman; förlust.

Fyra människors livsöden vävs samman. Miljöerna, London, New York och Budapest 1944. vacker läsning - ja! Men känns ibland för återhållen, tyngd av sin konstruktion.

2011-04-21

I någon intervju nyligen säger Krauss att hon älskar att tänka. Personligen älskar jag att uppleva när jag läser en roman. Jag avslutar inte ens den första novellen som mest handlar om författande. Tonen är dämpad, deprimerad.