Det stora tågrånet

Nyberg, Mikael

| 2011

Det stora tågrånet är den första ambitiösa granskningen av kaoset på de svenska järnvägarna. FRÅN MOTTAGANDET"En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverige. Hård dom över okänsliga privatiseringar. Perfekt på resan om tåget kommer." Dagens Nyheter Kritikerlista"Margaret Thatcher vägrade det svenska politiker vågade - privatisera järnvägen. En lysande granskning av det ofattbara tågkaos som drabbat medborgarna." Ingalill Mosander i Aftonbladet"Vad vi läser i denna engagerande och väldokumenterade bok är en parabel över offentlighetens och allmänintressets förfall. Den visar hur det står till, inte bara på spåren och i tågen, utan i hela samhället där vi tillåter enskilda och statliga vinstintressen att ta över." Carl Tham i Aftonbladet"Orsaker och effekter blottläggs i denna bedövande väldokumenterade och välskrivna bok, som borde bli obligatorisk läsning för alla beslutsfattare."...

Jakob Nylin

2012-06-20

Sverige står under attack av nyliberalismen, vilket järnvägen är ett allt för tydligt exempel på.

Amir Mansourian

2012-05-04

Enastående och tragiskt nog med på tok för mycket sann ( och bevisad) fakta kring slakten av den svenska järnvägen och dess drift. Absolut läsvärt. Läs så vet du varför SJs vagnsr aldrig kan hålla sig till tidtabellernas utsatta tider.

Evert Nilsson

2012-04-28

Påminner om amerikanska samhällskritik när den är som bäst, typ Studs Terkel eller Michael Moore, en svidande kritik av järnvägens förfall och vårt moderna sätt att "leva". Tankarna far också till H.C Andersen och Kejsarens Nya Kläder. Hoppas många läser den här...då kommer det att hända saker:)