Det som vilar på botten

Gyllander, Varg

| 1905

Kritikerrosade Varg Gyllander kommer med tredje boken om kriminalteknikerna Ulf Holtz och Pia Levin. Vi får följa två komplicerade och uppslitande mordutredningar och får dessutom veta mer om Pia Levins bakgrund. Ulf Holtz kallas mitt i natten ut till kryssningsfartyget M/S Vega som ligger och cirklar i ett stormigt hav utan tillstånd att angöra land. En man har hittas död i fartygets omgjorda spa-avdelning och det är först oklart om vilket lands polis som ska leda utredningen. När den första förvirringen har lagt sig, börjar Holtz undersöka brottsplatsen och påbörjar snart en mordutredning. Kryssningsfartyget går tillbaka till huvudstaden där den blir liggande vid kajen medan Holtz försöker bringa klarhet i mordet. Samtidigt jobbar Pia Levin med en uppslitande utredning: en hel familj hittas döda och utredarna misstänker att det rör sig om ett utvidgat självmord där mamman har mördat sin...

2018-08-29

Två skilda utredningar, eller? Pia och Ulf hamnar på olika håll i denna del som inte riktigt lever upp till samma nivå som de föregående.

Rasmusmatte .

2013-02-23

Riktigt spännande och bra

Lena L

2011-10-26

Inte pålånga vägar när så bra som hans två tidigare. Rörig handling som inte utspelades på för många arenor.

Pia Stendahl

2011-08-18

Jag har läst första boken av Gyllander men av någon anledning missade jag att läsa fjolårets bok.

Det märks att Gyllander är väl insatt i polisarbetet och hur deras utredare jobbar vilket inte är så konstigt eftersom han arbetar som pressekreterare vid Riskkriminalpolisen. Detta ger hans berättelser, i alla fall utredningsmässigt, en stark trovärdighet.

Det finns en viss likhet med Leif GW Perssons böcker. Dels pga att de båda är yrkessamma i polisväsendet förstås men även språkligt. De skriver båda ganska korta meningar och med ett avskalat språk, vilket jag uppskattar. Däremot saknar Gyllanders böcker den torra humor som jag verkligen gillar i Perssons böcker.

Beskrivningarna av karaktärerna Ulf Holtz och Pia Levin är mycket väl utförda och det gör karaktärerna väldigt levande. Att välja att skriva om kriminalteknikerna är ett smart drag av Gyllander eftersom det inte är så vanligt förkommande i svensk litteratur. Böckerna har lite av en CSI-känsla som är en ny spännande vinkling (i alla fall för mig).

Boken är lättläst och till en början spännande men efter ett tag tappar jag intresset. Varför kan jag inte riktigt sätta fingret på men boken blir aldrig riktigt levande för mig. Kanske beror det på avsaknaden av miljöbeskrivningarna som är näst intill obefintliga. Dessutom upplever jag boken som ett uppradande av de mest hemska brott man kan tänka sig och då känns det som Gyllander tar i för mycket.

De två huvudtrådarna, den mördade mannen på båten och det utökade självmordet, vävs slutligen samman på ett sätt som jag gärna varit utan. Det känns krystat och gör att intrigen tappar sin trovärdighet.

Läs gärna fler ljudboksrecensioner på www.bokbrus.se.
/Pia

2011-03-24

Jag har läst Varg Gyllanders två tidigare böcker, "Somliga linor brister" och "Bara betydelsefulla dör". Och jag tyckte mycket om dom båda två.

Så jag såg verkligen fram emot den tredje fristående delen om kriminalteknikern Ulf Holtz och hans kollegor.

Och jag blev absolut inte besviken på den här boken. För den var minst lika bra som dom två tidigare.

Jag gillar verkligen Varg Gyllanders sätt att skriva. Boken var lättläst, spännande, och absolut inte förutsägbar. Och jag gillar "CSI-känslan".

Ser verkligen fram emot många böcker i serien om kriminalteknikerna. :-)

Kristina Simar

2011-03-24

Som alltid ger Varg Gyllander mig både en spännande och härlig läsupplevelse. Jag var tvungen att sträckläsa eftersom de lättlästa och korta kapitlen hela tiden slutade på ett sådant sätt att jag bara var tvungen att fortsätta läsa. Varg Gyllander skriver med en riktig spännande intensitet, suverän gestaltning och beskrivning av händelser och miljöer. Han gör mig aldrig besviken, utan jag blir lika glatt överraskad av hans berättelser varje gång jag läser hans böcker. Jag hoppas att många läser hans böcker och att de upptäcker vilken sensationell författare han är.

Camilla Eriksson

2011-03-23

En deckare som utspelas på ett fartyg ,började bra men inget som imponerade på mig .