Det som skjer

Sundelin, Arne

| 2001

Flag from no

En forfatter skriver om sin mor, ti år etter at hun tok sitt eget liv. Historien om moren blir også en fortelling om forfatterens egen barndom og oppvekst, og om en uunngåelig tragedie innenfor rammene av den moderne kjernefamilie. Arne Sundelins roman er et sterkt dokument, personlig, litterært, historisk og politisk på samme tid.

Björn Öijer

2021-06-17

"Det som sker" heter en till formatet näpen liten bok som Natur & Kultur gav ut 1996. Författaren Arne Sundelin (1951-2015) skriver självbiografiskt om sin uppväxt, sin far och framför allt sin mor och hennes självmord.

Mamman tillhör de kvinnor som vantrivdes trots de materiellt goda åren under det svenska folkhemsbygget på 1950- och 1960-talen. Trots en önskan om att uppfylla tidens kvinnonorm, söka trygghet och tillfredsställelse i hemmafrurollen, längtade de efter ett annat och mer färgstarkt liv. Om de dessutom drabbades av missfall eller andra olyckor, kanske till sist övergavs av sina äkta män, låg sammanbrottet nära. Att leva vidare - i ensamhet - tycktes dem övermäktigt.

Arne Sundelin visar hur lite barnen i en familj, även pappan, ibland vet om kvinnan i deras omedelbara närhet. Hur en människas lidande och självömkan kan bli svår att uthärda. Något som genererar skuldkänslor efteråt.

Jag har förstått att Sundelins berättelse öppnade för djupare samtal om mammans livsöde bland de efterlevande. Det är gott så. Särskilt som författaren valde att inte rota vidare i sjukjournaler och andra arkiv. Ett avskedsbrev med en uppmaning till exmaken att ta hand om sönerna gav i alla fall ett slags förklaring till varför hon inte orkade mer.