Det som ska sonas

Lönnaeus, Olle

| 1905

Ett brutalt mord får journalisten Konrad Jonsson att följa ett spår av intolerans och utanförskap. Ett spår som leder bakåt i tiden och som döljs under en stor kollektiv tystnad. Efter ett kidnappningsdrama där en nära kollega blivit skjuten har journalisten Konrad Jonsson förlorat fotfästet. Han dricker för mycket och han klarar inte av vare sig relationer eller jobb. När så hans adoptivföräldrar mördas måste han återvända till det Skåne han lämnat bakom sig i ungdomen. Tillbaka i lilla Tomelilla börjar Konrad fundera över sitt liv och över vad som en gång hände hans mamma Agnes. Agnes var polska, utstött i bygden, och när Konrad var sju år försvann hon. Han blev snabbt placerad i en familj där allt prat om modern var tabu, och han lämnade hembygden så snart han kunde. Konrad inser att han själv är misstänkt för mordet på adoptivföräldrarna och börjar granska fallet. När två invandrarkillar...

2017-07-18

Trovärdig och välskriven. Beskriver precis det som sker i vårt samhälle idag och det blir inte mindre trovärdigt då det utspelar sig i en mindre ort i Skåne. Främlingsfientlighetens mecka. Störde mig till en början på den skånska dialekten men efterhand gav den bara än mer trovärdighet åt berättelsen och det är en riktigt bra uppläsning. Stark 3:a

Glada Gunvor

2013-10-09

Den här boken är både tråkig och rörig och innehöll en massa ovidkommande detaljer. Mitt betyg blir en 1:a. Uppläsaren är jättetråkig och dessutom störs man av den skånska dialekten. Mitt betyg på honom blir en 2:a.

Kickie Boman

2013-08-30

Bra språk, bra historia. Lovande. Försökte lyssna på den här, men det klarade jag inte! Dialekt som man knappt förstår, irriterande... Läste boken istället :)

Marita Ryen

2012-09-14

Känns inte som en deckare utan mer som en spänningsroman. Mycket välskriven och intressant historia men blir lite seg ibland. Betyg en stark 3:a.

Ulrika Spangenberg

2012-05-10

För en tid sedan läste jag Olle Lönnaeus andra roman ”Mike Larssons rymliga hjärta”. Det var en bok som gav mersmak. Jag tvekade därför inte en sekund när jag hittade hans första roman ”Det som ska sonas” på årets bokrea och efter att ha läst den kan jag lite förvånat konstatera att den är ännu bättre än den andra.

När hans adoptivföräldrar mördas tvingas huvudpersonen Konrad återvända till sin barndoms Tomelilla. Parallellt med utredningen av mordet får vi följa Konrads resor tillbaks i tiden, såväl i tankar som i handling, till en barndom han gjort sitt bästa för att förtränga. Hans mamma var polska och Lönnaeus låter det bilda fonden till skildringen av pyrande främlingsfientlighet i det lilla samhället.En främlingsfientlighet som är sig lik sedan Konrad flyttade från orten.

Mordgåtan är spännande i sig och lösningen låter vänta på sig ända till de sista sidorna. På väg dit skildrar Lönnaeus skickligt mänskliga fördomar och vad som händer när den moraliska kompassen slutat fungera och gestaltar sina personer trovärdigt, hur de formats av såväl arv som miljö och hur tidens strömningar påverkat dem. Miljöerna är levande och Lönnaeus språk njutbart. Konrads tillbakablickar på sin barndom visar träffsäkert på den utsatthet som drabbar barn som inte är som alla andra och det är stundtals riktigt obehagligt att läsa hur vuxna mentalt förintar deras självkänsla och självförtroende. Jag minns med rysningar med egen skoltid när jag läser och undrar om det blivit bättre med åren. Det lilla samhällets förfall och tynande tillvaro skildras också det träffsäkert och alla som bor i en liten stad som passerat bäst före datum känner säkert igen sig.

Minst lika intressant som mordgåtan är allt det som händer och har hänt runt Konrad. Att få veta vad som verkligen låg bakom hans mammas plötsliga försvinnande och hur det påverkat Konrad. Lönnaeus har också vävt in en kärlekshistoria i romanen, även den med förgreningar bakåt i tiden. Detta är en roman jag sträckläste under några timmar en regnig dag och jag har svårt att tänka mig att jag kunde tillbringat den dagen i bättre sällskap. ”Det som ska sonas” är en riktigt bra bok och jag ser fram mot att få läsa Lönnaeus nästa roman

Maria Johnson

2012-03-12

Den lyfter inte och trots att jag läst halva gillar jag den inte. Läste inte färdigt

Adios Flamingo

2011-11-10

Sticker inte direkt ut ur mängden. Jag har i och för sig väldigt svårt för deckare överhuvudtaget och försöker att inte läsa det så ofta. Speciellt svenska deckare känns vedervärdiga, och i början av den här boken var det precis som det brukar: före detta lantis kommer till lantisbyn och träffar gamla lantisvänner och -ovänner. Gäääsp. Men visst är den välskriven och bra, i övrigt. En svag trea.

Helena R

2011-08-31

Jag gillade historien, men det blev för många lösa trådar som i slutet snabbt bara klarades upp.

Ewa Hammarstedt

2010-12-31

Spännande, välskriven med flera dimensioner. Läs den!

Lena Persson

2010-06-30

Inget nytt. En deckare som drunknar i mängden.

Louise A

2010-06-09

Språket är lysande, äntligen en journalist som kan skriva. Trovärdig och mörk handling.

Pia Stendahl

2010-06-01

Det som skall sonas är mycket spännande och den tar några oväntade vändningar vilket alltid uppskattas.

Olle Lönnaeus språk känns rikt samtidig som det är enkelt och utan onödiga krusiduller. Hans beskrivning av Konrads känslor är övertygande. Konrads känsla av utanförskap, förtvivlan och nyfikenhet känns även hos läsaren. Som läsare känner man sig lika driven till att få veta svaren på alla frågor som Konrad är. Karaktärerna i boken är också väl beskrivna och de är inte så klichéartade som jag ofta upplever att deckarkaraktärer ofta är.

I tillbakablickarna till Konrads barndom beskrivs dåtidens småstadsidyll på ett mycket träffande sätt. Boken beskriver både den idyll man vill att en småstad på 60-talet ska vara och hur den var i verkligheten med trångsynthet och utanförskap för de som var annorlunda. Författarens kärlek till landskapet och den Skånska myllan genomsyrar boken på ett positivt sätt.

Det som skall sonas är en riktigt bra debutbok och jag hoppas att den bådar gott för Lönnaeus framtida böcker.

Läs gärna fler ljudboksrecensioner på www.bokbrus.se.

/Pia

Annicka Olsson

2010-04-09

Mycket bra ! Är mer än bara deckare utan även en samhällsskildring.Bra debut.

Anna Hallqvist

2010-01-27

En snabbläst deckare, blad-vändare egentligen. En bra debut.
Ger en lite mystisk, äldre, engelsk stil - och jag gillar ju brittiska deckare så :)

Skildrar småstaden på ett icke direkt trevligt eller lockande sätt. Påpekar hur viktigt det är att smälta in och inte sticka ut, för att slippa bekymmer.
Växlar spår mellan nutid och barndom. Men på ett skickligt sätt, det blir aldrig svårt att följa med.

Elisabeth Karlberg

2009-12-03

Egentligen tycker jag väl "så där" om deckare men denna bok tyckte jag om. Svår att släppa. En bok jag gärna streckläste

Anne-Lie Månsson

2009-12-03

Jag gillade tempot och språket i boken. Handlingen växlar mellan huvudpersonens barndom och uppväxt i Tomelilla med nazisistiska strömningar och nutid. Snyggt sammanflätat. Jag tycker om att läsa en bok där varje ord är viktigt, det får mig att slå ner på lästempot och jag njuter. En bra debut!

Anna Ljungdahl

2009-11-09

Mycket bra skriven och genomtänkt bok med flera nivåer, tidsperspektiv och växlande tempus.