Det som känns : mindfulness för barn

Bjärkvik, Anna

"Hej min vän! I dig finns så mycket som inte syns utanpå, men som känns inuti.  Det kan till exempel pirra, bulta, kittla och bränna.  Så spännande det ska bli att tillsammans känna det som känns."I Det som känns får barnet på ett lekfullt sätt upptäcka känslorna som rör sig runt i kroppen och reflektera över hur det känns när det pirrar, bultar och kittlar, eller om känslorna behöver pysa ut kanske som tårar, gäspar, skratt eller sång. Direkta frågor skapar tid för reflektion som stärker barnets fantasi och känsla för kropp och sinne. Inspirerad av mindfulness och yoga öppnar boken upp för fysiska och sinnliga upplevelser där både du och barnet har möjlighet att komma i närmare kontakt med er själva. Bilderna är fantasifulla med många detaljer, tänkta att väcka kreativitet och nya tankar. De harmoniska färgerna och det behändiga formatet gör denna bok till en fin gåvobok. Den...

Boksann

2019-12-31

"Det som känns" är Anna Bjärkvik och Caroline Midbecks tredje bok i serien "Mindfulness för barn". Denna gång är fokus på känslor.
Precis som i de två tidigare innehåller boken övningar för både kropp och knopp och tankeväckande frågor. Och underbara illustrationer som kittlar fantasin!
Ämnet känslor är viktigt! Vi lever i ett samhälle där man oftast förväntas tränga undan, eller dämpa, sina känslor. Där känsloyttringar, oavsett de kommer från barn eller vuxna, är oönskade. Många vuxna har också svårt att prata (om) känslor. Och hur i hela friden ska barn då veta vad det är de känner, sätta ord på det eller uttrycka det på "rätt" sätt?
Därför blir både pedagogen och känslomänniskan i mig glad över att den här boken finns!
Jag hoppas att den når ut till många pedagogiska verksamheter, och att den finner vägen in i många hem där barn och vuxna tillsammans hittar en väg att prata om och uttrycka känslor!

Tvååringarna tycker: De är lite för små för själva temat, men de gillar bilderna och pekar väldigt mycket på olika saker som de upptäcker och ser. Speciellt kul för dem är att leta efter hunden och elefanten.

Fyraåringen tycker: Han lyssnar, men har lite svårt att ta in budskapet eftersom han inte är van av den här typen av böcker. Han svarar på vissa saker men när det kommer till att slappna av och lite såna saker, blir han rastlös. Men han gillar bilderna och det känns också som att han blir lite lugnare efter att vi läst den. Med lite övning så.

Mamman tycker: Den här bokserien är en väldigt mysig idé. Det blir ju inte en regelrätt saga utan istället får barnet lite frågor eller saker de ska tänka på, känna efter eller svara på. Tillsammans med de fantasifulla och färggranna (men inte skrikiga) bilderna så blir det en väldigt harmonisk läsning som jag tror att de flesta mår bättre av.

Fin, rolig & charmig!

Ninas bokhylla

2019-09-22

”Hej min vän!
I dig finns så mycket som inte syns utanpå men som känns inuti.” Så börjar boken ”Det som känns” skriven av Anna Bjärkvik och illustrerad av Caroline Midbeck.
Jag och barnen har läst, vi har gjort övningarna i boken och vi har pratat väldigt mycket om vilka känslor vi har, hur de känns, var i kroppen de finns, om de syns utanpå och om vi kan framkalla känslor på något sätt.
Vi har knackat fram ett leende, vi har fyllt kroppen med magisk smet, och vi har svävat på moln allt enligt bokens instruktioner!
Boken är helt fantastisk! Jag skulle vilja rekommendera den till alla föräldrar, förskolor, pedagogisk omsorg, BVC, ja kort och gott alla som arbetar med barn! Vi tyckte om att göra övningarna tillsammans och barnen skrattade hjärtligt under tiden!
På frågan vad barnen tyckte om boken så var det inga tveksamheter. Det blev två tummar upp direkt från samtliga!
Jag brukar vara väldigt försiktig med att sätta betyg med en betygsskala, då vi alla har så olika smak, men denna gång vill jag ge ett betyg, och det blir utan tvekan full pott! 🌟
En fantastisk bok och helt magiska illustrationer! Det finns så mycket att upptäcka i boken!
Vill också nämna sista uppslaget i boken, där författaren ber oss komma på tre saker vi är tacksamma över. Redan idag går vi dagligen på tacksamhetsskattjakt. Det är så fantastiskt att höra barnen vid lunch säga: ”-Vad är vi tacksamma för idag?” Det är ännu mer fantastiskt att höra dem uttrycka alla saker de känner tacksamhet över!
Just idag känner jag mig extra tacksam över att ha fått äran att läsa denna fina bok! 📚🙏🏼
Stort stort tack!