Det som inte ddar oss

Lagercrantz, David

| 2015

Fortsättningen på Stieg Larssons Millennium-böcker! Lisbeth Salander är tillbaka - hårdare än någonsin... Tidskriften Millennium har fått nya ägare. Elaka tungor hävdar att tiden har sprungit ifrån Mikael Blomkvist och han funderar på om han borde göra något annat. Lisbeth Salander är rastlös. Hon medverkar i en hackerattack till synes utan någon särskild anledning. Hon tar risker hon vanligtvis är noga med att undvika. Det är inte likt henne. En sen natt ringer professor Frans Balder, en ledande auktoritet inom AI-forskning, till Blomkvist. Balder säger sig sitta på världsavgörande information om amerikanska underrättelsetjänsten. Han har dessutom haft kontakt med en ung kvinnlig superhacker, som bär vissa likheter med...

Nr jag brjade lsa Millennium 4 var jag orolig, skulle Lagercrantz kunna ta vid var Stieg Larsson lmnade, och nr jag hade lst boken var jag lycklig och lttad - magiken fanns dr! I Millennium 5 finns tyvrr inget av detta - storyn r rddig, oklar, vissa lsningar extremt krystade, och frfattaren har frskt kompensera brist p handling med meningsls action och blod. Han har totalt tappat det som gjorde Millennium 1-3 till den makalsa framgng den var - samspelet, magiken mellan huvudpersonerna, och en tt, spnnande historia att bertta. Jag hoppas att det inte blir flera bcker - lt Millennium vila i frid.

Mycket bra

Maria Lindh

2017-07-10

En okej uppfljare. Men bara okej.
Egentligen borde den ha nnu smre betyg, fr den usla insatsen till en uppfljare, men det har egentligen vldigt lite med boken som sdan att gra. David r en helt okej frfattare, och han har kokat ihop en okej historia.
Men den r inte mer n s.
Millennium-serien mste ha lika mnga frslag p uppfljare som Harry Potter (typ). Jag undrar stilla om detta verkligen var den bsta, den mest vrdiga, den mest spnnande och den mest underhllande?

Maria Lindh

2017-07-10

En okej uppfljare. Men bara okej.
Men den r inte mer n s.

Henrik Fogelberg

2017-07-09

Jag var lite skeptisk nr jag hre att Millienium skulle vckas till liv igen, men det fungerade bra. Hela tiden nr jag lste Stieg Larssons serie tyckte jag att han var betydligt bttre p att hitta p en historia och intressanta karaktrer n p att skriva. Med David Lagercrantz t det precis tvrt om. Sjlva intrigen r inte lika spnnande, men han skriver mycket bttre. Dessutom r det kul med lite mer insikt bakgrundshistoria kring Lisbeth Salander.

Och himla sknt att slippa tantsnusket!

Julia L

2017-04-15

Dlig fr att vara en Millenium-bok, bra fr att vara fanfiction.

Ewa R

2017-01-06

Linda Jansson

2017-01-03

Nina Gustafsson

2016-11-24

Tycker att Lagercrantz hller stilen rtt bra men historien knns tunnare n tidigare.

Paul Karlsson

2016-11-22

Nu har jag lst det som har kallats fr den fjrde Millennium boken. Boken "Det som inte ddar oss" dr vi skulle f flja Lisbeth Salanders och Mikael Blomkvists fortsatta ventyr trots att originalfrfattaren Stieg Larsson numera r dd. Det r allts inte det dr ofrdiga manuset som Stieg Larssons fru hller p som vi fr ta del av. Mina sikter har varit kluvna kring detta. Jag tycker att en frfattare som tar sig an Stieg Larssons karaktrer pinkar p hans grav om man fr vara lite metaforisk. Men nvl. Jag ska bertta lite om handlingen frst och sen bertta vad jag tyckte om boken.

Tidskriften Millennium har ftt nya gare. Elaka tungor hvdar att tiden har sprungit ifrn Mikael Blomkvist och han funderar p om han borde gra ngot annat.
Lisbeth Salander r rastls. Hon medverkar i en hackerattack till synes utan ngon srskild anledning. Hon tar risker hon vanligtvis r noga med att undvika. Det r inte likt henne.En sen natt ringer professor Frans Balder, en ledande auktoritet inom AI-forskning, till Blomkvist. Balder sger sig sitta p vrldsavgrande information om amerikanska underrttelsetjnsten. Han har dessutom haft kontakt med en ung kvinnlig superhacker, som br vissa likheter med en person Blomkvist knner vl.
Mikael Blomkvist brjar hoppas p det scoop som bde han och Millennium behver. Lisbeth Salander har som vanligt sin alldeles egen agenda. I Det som inte ddar oss fortstter berttelsen. Det har blivit dags fr deras vgar att korsas. nnu en gng.

Ngot som man tydligt mrker nr man brjar att lsa boken r att det inte r Stieg Larsson som har skrivit den. Den saknar en del av den ton som karaktriserar Larssons bcker. Det r mycket mer datatermer och hackerverksamhet n i Stieg Larssons bcker. Samt r det nya karaktrer och gamla som fr mer fokus n Lisbeth Salander. Det r inte frrn p slutet hon hamnar mer i fokus och det r om henne jag r mest intresserad av att lsa. Det blir frsts spnnande till slut. Men transportstrckan till spnningen r lng. Det nya elementet i bokens handling som tillfr lite r relationen mellan Lisbeth Salander och en autistisk pojke och hur de lyckas med att kncka en komplicerad matematisk kod tillsammans. Men knner nd inte lika mycket fr den hr boken som jag knde fr Millennium trilogin. Visst Lisbeth Salander r sig lik. Men det rcker inte fullt ut nr hon bara dyker upp p allvar d man nstan har lst ut boken.Mest fr man flja arbetet p Millennium redaktionen. Vad som r lite positivt r att Erika Bergers och Mikaels relation inte pgr lika intensivt. Man fr frhoppningar om att det istllet ska hetta till mellan Mikael och Lisbeth och att de ska bli ett par till slut. Men det som gr mest upprrd r nyheten om att ytterligare en amerikansk version av Millennium bckerna ntligen ska bli av. Men inte "Flickan som lekte med elden" som r min favorit. Istllet hoppar de ver den och "Luftslottet som sprngdes". Det r helt fel. Man kan inte ignorera Lisbeth Salanders bakgrund som frklaras i de bckerna och det refereras ven till dessa hndelser i den hr fjrde boken. S jag knner mig blst p konfekten. Visst de fr gra den hr okta Millennium boken till film. Men gr i s fall de andra frst. Annars tycker jag att skdisarna i frsta filmen borde bojkotta projektet. Det r sammanfattningsvis vad jag tyckte om boken. Det var segt att ta sig igenom den och jag har hllit p att lsa boken i ngra mnader fr att jag ett tag trodde att hela boken skulle vara lika trkig. Men till slut s tog jag mig igenom den d Lisbeth Salanders namn brjade att dyka upp allt mer d slutet av boken nrmar sig

Jag kan rekommendera boken som en underhllande deckarroman. Men inte mer n s. Frvnta er inget msterligt i stil med Stieg Larsons Millennium trilogi. I s fall blir ni besvikna. Men lite intressant r det att ven f lra knna Lisbeth Salanders syster i boken. En svag trea av fem mjliga fr boken "Det som inte ddar oss" i betyg av mig.

Leyla Sarac

2016-10-18

Bttre n vntat.

Marina Pedersen

2016-10-10

Dlig

2016-08-13

Inte fr en sekund glmmer jag att Stieg Larsson tyvrr inte skrev denna roman. Det saknas alltfr mycket i berttelsen, lite taffligt och stundtals "gubbigt" och den "riktiga" Lisbeth finns inte dr. Men det R en MYCKET spnnande historia! P ett stlle mitt i boken kom jag p mig sjlv med att hlla andan.

2016-08-13

Inte fr en sekund glmmer jag att Stieg Larsson tyvrr inte skrev denna roman, det saknas alltfr mycket i berttelsen och den "riktiga" Lisbeth saknas. Men det r en mycket spnnande historia.

Tove Skarstedt

2016-06-30

Hade inga hga frvntningar p den hr, det visade sig vara helt felaktigt. Vi har slt mngder av den och jag blev positivt verraskad nr jag lste den. Det r riktigt bra, om man jmfr med de gamla Stieg Larsson-bckerna s r det bttre n 2:an och 3:an och minst lika bra som 1:an. Mycket njd!

Sandra Katby

2016-04-14

Ngot tunn i bde sidantal och historia/handling, hade strre frvntningar fr boken och blev lite besviken.

Jan Svensson

2016-04-05

Mycket stark 4.a. skickligt skriven. Jag var hela tiden nyfiken p hur det skulle sluta. Saknad kanske den dr riktiga spnningen men historien var bra.

John C

2016-03-13

Mikael Blomkvist r inte ett riktigt lika hett namn som fr ngra r sedan. Han brjar fundera p att gna sig t ngot annat n journalistiken, men helt pltsligt fr han ett telefonsamtal frn en professor Frans Balder som sger sig ha ngot viktigt att bertta. Han beger sig till honom men ngot hnder, och n en gng korsas Lisbeth Salanders och Blomkvists vgar... Helt klart lsvrt, och en vrdig uppfljare. Mrks inte s mycket att det r en ny frfattare ? sprk och patos r detsamma. Huruvida den kommer bli lika ikonisk som de tidigare bckerna r svrt att sga, s jag njer mig med en stark trea i betyg. Har svrt att se att ngon som gillade de tre frsta bckerna kan hlla sig borta frn denna...

Ulf Pettersson

2016-03-02

ingen dlig bok, men inte Stig Larsson, lite vl mycket matematik, IT

Inger Jonsson

2016-02-23

Nja... Lite vl mycket av matematik. Gjorde inte att boken blev bttre, snarare lngdragen. Inget riktigt sting.

Jonna P

2016-02-23

Vldigt positivt verraskad till boken! Tyckte den var vldigt bra och spnnande. Var ju vldigt lnge sen jag lste Stig Larssons bcker s det kan ha spelat in att jag inte riktigt minns sprk etc, det skiljer sig skert men som sagt inget jag str mig p. Rekommenderar den!

Katarina Nord

2016-02-07

Bttre n frvntat! Jag tror inte jag skulle hjt mn som hatar kvinnor lika hgt idag som 2005 d jag lste den. Jag tycker det r bra tempo i boken och det r mycket LISBETH ! Men slutet snar in sig p fr mycket detaljer fr min smak! Men boken r svr att lgga ifrn sig innan jag lst klart. Vrd att lsa.

Susanna Svanberg

2016-02-06

Osannolik och i vissa delar frutsgbar men nd blev jag fast i den spnnande handlingen. Stefan Sauk r fantastisk som upplsare.

Brje Persson

2016-01-23

Otroligt nerkp och ett cyniskt utnyttjande av Stieg Larssons msterliga produktion!
Lagercrantz sega, ondliga, malande utlggningar som vill frklara hur karaktrerna tnker/resonerar osv, den nrmast tntiga och mycket osannolika intrigen och hndelseutvecklingen, ger ett pinsamt intryck, nr man r van vid Stieg Larssons frmga att behandla sprket och skapa fngslande bcker. Enda gemensamma nmnare r att Stieg Larssons huvudpersoner terkommer ocks hr + namnet Millenium!
Totalt bortkastade pengar - kp inte boken, eller vnta tills den reas till lgsta kostnad eller kan lnas p ditt bibliotek !

Lsftljen Fialia

2016-01-05

Helt okej fortsttning p Stieg Larssons bcker.

Lotta Lettenstrm

2015-12-23

Det r inte Stieg Larsson och det mrks p sprket men andra delen av boken r nd spnnande.

Maria Jnsson

2015-12-08

Ett msterverk!

Johan CB

2015-12-03

Susanne Jnsson

2015-11-29

Tydlig frsmring. Saknar Stieg Larsson.

2015-11-26

Ja vad ska en sga... en uppfljare, en fortsttning, men fristende, av en annan person i frfattarens anda... s var det vl jag frstod hur denna bok promotades... Jag har inte lst de tidigare bckerna om Salander och company och har aldrig varit sugen, ven om jag gillade filmerna. Nu var det d dax att stta tnderna i denna bok tack var ett val min ena bokcirkel gjorde... Nvl, boken handlar om mord, om Salander och hennes knepiga uppvxt, om Millenium och dess frfattare, dr Mikael r den som str i fokus... och s denna lille pojke med funktionsnedsttning som kommer att f den centrala rollen som knyter samman alla personer och hndelser... Nvl det kunde vl varit kckt och spnnande men inte lockar det mig... Jag blir brutal-irriterad ver vilka ord som anvnds i presentationen av pojken, idiot och efterbliven... till och med pappan i boken kallar sin son detta och andra karaktrer ox... jag menar, vilken frlder 2015 kallar sitt barn fr idiot och efterbliven... hall research!!! upprrande om ni frgar mig!!
Utver den irritationen s tycker jag boken handlade fr mycket om tekniska data grejor p ett s detaljerat stt att jag totalt tappade lusten och trden att lsa vidare... Det finns dock ett par sidor hr och dr som blir intressanta, det r vl nr relationer och dess komplexitet kommer i fokus, vilket det r p tok fr lite av... det brnner aldrig till, jag hnger inte med i sammanhanget, och r tmligen glad nr boken r slut...

Lars Bruman

2015-11-18

S otroligt lngsam....

Jan Lillman

2015-11-12

Bra och spnnande! Men mycket beror p hur man lser boken, som i mitt fall kunde jag lsa lngre partier och boken blev p s stt mycket bra. Jag valde mellan 4 och 5. Det blev 5!

Solveig Andersson

2015-11-03

En av de yngre medlemmarna i min lokala bokcirkel beslutade sig fr att vi skulle komma att lsa denna bok. Och det var vl en viss lsupplevelse, men p samma gng s uppskattar jag inte bcker inom kategorin action. Drfr fr jag inte ut ngot som helst av den, och den lmnar inte efter sig ngot. Tv solar.

Karin Lfstrand

2015-11-02

151031: Njaaa, sdr!

Kristina Blom

2015-11-01

Skulle vilja ge 3,5 i betyg.

2015-10-25

S spnnande! En riktig bladvndare svr att lgga ifrn sig. Lisbeth Salander r ven i David Lagercrantzs tappning en hrlig huvudperson. Lgg drtill savanten August, 8 r, och du fr en mycket annorlunda deckare. Alla matematiska formler behver man inte frst fr att klara handlingen, ingen id att ens frska. Men det r fantasieggande med hackermiljn dr Salander inte vjer fr USA:s NSA eller ryska duman. Korta kapitel, ibland med parallellhandling, snabbar upp tempot. En vrdig uppfljare till Stieg Larssons Millennium-serie.

Hemmo Lindstrm

2015-10-21

Hyfsat, men inte mera..

Eva Lthman

2015-10-20

Viktoria Rumann

2015-09-25

Inte dlig, men inte strlande heller och inte lika bra som Stig Larssons trilogi.Hade nskat mer av Lisbet, mindre av den lnga inledningen om fretagsaffrer och datateknik. Intressant om den autistiske pojken.

Pernilla Nilsson

2015-09-22

Inte alls i klass med "sina fregngare".
Bra, men inte waow.. Dock skoj att f flja Lisbet och Kalle igen.

Det var mycket skriverier om boken innan och ven frfattaren fick en del skit fr han skrivit en fortsttning p Millennium. Jag skulle sjlv knna mig hedrad om jag skrivit ngot s bra att ngon
efter min dd ville skriva en fortsttning. En del kunde inte tnka sig att lsa fortsttningen alls men sjlv visste jag nog tidigt att jag inte skulle kunna lta bli. Jag lskade Millennium serien och var knappt kontaktbar nr jag lyssnade p de tre ljudbckerna d upplsta av Reine Brynolfsson.
Jag tycker boken r skriven i samma anda som de andra bckerna och Lisbeths karaktr r bra fngat. Boken brjar stark och r vldigt spnnande men kanske hade jag sett att det handlat lite mer om Lisbeth och den autistiska pojken hon rddar. Istllet r det ett parti om NSA, olika hackarprogram som jag nstan somnade till. S r den lng, som ljudbok hela 17 timmar, okey Luftslottet som sprngdes var 24 timmar men den var mycket mer spnnande. Jag tror frfattaren hade vunnit p att korta ner den s att tempot hade hjts lite fr nu blev den seg emellant. Upplsaren Stefan Sauk gr ett fantastisk jobb som alltid men nd r jag av sikten att en serie ska ha samma upplsare.

Emma Bjrklund

2015-09-14

Boken blev spnnande p mitten ungefr, men den var lite lngtrkig i brjan och fr lngdraget slut..

Books I love

2015-09-13

Som jag lngtat efter den hr boken sedan det blev annonserat att den skulle komma! Och jag blev Verkligen Inte besviken, tycker den r spnnande frn sidan ett till sista sidan!

Bjrn Engqvist

2015-09-12

Helt ok, men alldeles fr mycket av handlingen drivs fram genom lnga, lnga konversationer som frklarar bakgrund och karaktrers motivation.

Jan Banan

2015-09-08

Bttre n vntat, men en del saker r inte trovrdiga och fr mycket av vad man kan acceptera som lsare. Lagercrantz gr ett gediget jobb, men Stieg Larssons millenium-serie borde ha ftt gtt till vila med sin upphovsman.

carin kjellberg

2015-09-08

Boken var godknd! Inget direkt att hnga i granen

2015-09-04

Blir ganska less de frsta 200 sidorna eftersom det r mycket data, teknik och lite spnning. Det drar ned betyget fr mig men frstr att det r relevant fr fortsttningen. Nr Blomkvist och Salander kommer mer in i handlingen hnder det...boken lyfter och blir riktigt spnnande samtidigt som den r gripande (sonen med autism).
Hade nskat att den var dlig, men tyvrr, han har ett riktigt bra sprk och den r en bladvndare.

2015-09-04

Betyg: 4,5 av 5.

Jaha, d har jag nu allts lst den s omdiskuterade fjrde Milleniumboken.

Jag vet att mnga tycker att det r helt fel att skriva och ge ut en fortsttning p en dd mnniskas bcker, och att dom inte kommer att lsa boken. Men sjlv lgger jag inga vrderingar i boken p det viset, utan jag var mycket intresserad av att lsa den.

Fick ett recensionsexemplar i e-boksformat, av bokfrlaget Norstedts, som jag nu har lst med stor behllning.

Sjlvklart s har jag ju lst dom tre tidigare bckerna. Hittade inte ngon recension i min blogg p den frsta boken, ?Mn som hatar kvinnor?, men dom andra bckerna, ?Flickan som lekte med elden?, och ?Luftslottet som sprngdes? hittade jag.

Eftersom det r tta r sedan som jag lste den tredje boken, och nnu lngre sen jag lste dom tv andra bckerna, s minns jag egentligen inte s mycket av dom, mer n att jag tyckte att dom var vldigt bra. (Har ju lst ungefr tusen bcker sedan dess..)

Dremot s minns jag filmerna mycket vl, och det r Mikael Nyqvist och Naomi Rapace som jag sg framfr mig nr jag nu lste ?Det som inte ddar oss?.

Och jag tycker att den fjrde Milleniumboken var mycket bra. David Lagercrantz har ett bra sprk, och skriver s att det blir ett sknt lsflyt. Tycker att Mikael Blomqvist och Lisbeth Salander knns igen, och r trovrdiga. Tycker ven om vriga karaktrer i boken.

Storyn i boken r vldigt intressant, som bland annan handlar om artificiell intelligens. Och allra mest tyckte jag nog om storyn om pojken som r autistisk och har savantsyndrom.

Och vad jag tror, det r att det kommer ven en femte bok i Milleniumserien, och kanske nnu fler. Ingen cliffhanger eller ppet slut i boken, men det kndes nd som om det var en ppning till en kommande bok. Fr min del fr det grna komma mnga bcker i serien, och jag kommer absolut att flja den i s fall.

Rekommenderas absolut.

Det relativt lga betyget grundar sig p de svaga gestaltningarna dr Lagercrantz kunnat modifiera karaktrerna generellt. Istllet blir dialogerna utdragna och frklaringarna till vad som hnder, lmnar inte mycket till lsarens fantasi.
Dock, en underhllande och lttlst bok om du lst de fregende bckerna i serien. Annars dras betyget ner ytterligare ett snpp.
Sprkmssigt hanterar frfattaren allt med klass.