Det som inte dödar oss

Lagercrantz, David

| 2015

Fortsättningen på Stieg Larssons Millennium-böcker! Lisbeth Salander är tillbaka - hårdare än någonsin... Tidskriften Millennium har fått nya ägare. Elaka tungor hävdar att tiden har sprungit ifrån Mikael Blomkvist och han funderar på om han borde göra något annat. Lisbeth Salander är rastlös. Hon medverkar i en hackerattack till synes utan någon särskild anledning. Hon tar risker hon vanligtvis är noga med att undvika. Det är inte likt henne. En sen natt ringer professor Frans Balder, en ledande auktoritet inom AI-forskning, till Blomkvist. Balder säger sig sitta på världsavgörande information om amerikanska underrättelsetjänsten. Han har dessutom haft kontakt med en ung kvinnlig superhacker, som bär vissa likheter med...

Började lite segt men blev riktigt spännande.

Bra fortsättning på millenniumböckerna. Intressanta karaktärer och medryckande intrig.

När jag började läsa Millennium 4 var jag orolig, skulle Lagercrantz kunna ta vid var Stieg Larsson lämnade, och när jag hade läst boken var jag lycklig och lättad - magiken fanns där! I Millennium 5 finns tyvärr inget av detta - storyn är råddig, oklar, vissa lösningar extremt krystade, och författaren har försökt kompensera brist på handling med meningslös action och blod. Han har totalt tappat det som gjorde Millennium 1-3 till den makalösa framgång den var - samspelet, magiken mellan huvudpersonerna, och en tät, spännande historia att berätta. Jag hoppas att det inte blir flera böcker - låt Millennium vila i frid.

Sara Länk

2017-07-30

Mycket bra

Maria Lindh

2017-07-10

En okej uppföljare. Men bara okej.
Egentligen borde den ha ännu sämre betyg, för den usla insatsen till en uppföljare, men det har egentligen väldigt lite med boken som sådan att göra. David är en helt okej författare, och han har kokat ihop en okej historia.
Men den är inte mer än så.
Millennium-serien måste ha lika många förslag på uppföljare som Harry Potter (typ). Jag undrar stilla om detta verkligen var den bästa, den mest värdiga, den mest spännande och den mest underhållande?

Maria Lindh

2017-07-10

En okej uppföljare. Men bara okej.
Men den är inte mer än så.

Henrik Fogelberg

2017-07-09

Jag var lite skeptisk när jag höre att Millienium skulle väckas till liv igen, men det fungerade bra. Hela tiden när jag läste Stieg Larssons serie tyckte jag att han var betydligt bättre på att hitta på en historia och intressanta karaktärer än på att skriva. Med David Lagercrantz ät det precis tvärt om. Själva intrigen är inte lika spännande, men han skriver mycket bättre. Dessutom är det kul med lite mer insikt bakgrundshistoria kring Lisbeth Salander.

Och himla skönt att slippa tantsnusket!

Julia L

2017-04-15

Dålig för att vara en Millenium-bok, bra för att vara fanfiction.

Ewa R

2017-01-06

Linda Jansson

2017-01-03

Nina Gustafsson

2016-11-24

Tycker att Lagercrantz håller stilen rätt bra men historien känns tunnare än tidigare.

Paul Karlsson

2016-11-22

Nu har jag läst det som har kallats för den fjärde Millennium boken. Boken "Det som inte dödar oss" där vi skulle få följa Lisbeth Salanders och Mikael Blomkvists fortsatta äventyr trots att originalförfattaren Stieg Larsson numera är död. Det är alltså inte det där ofärdiga manuset som Stieg Larssons fru håller på som vi får ta del av. Mina åsikter har varit kluvna kring detta. Jag tycker att en författare som tar sig an Stieg Larssons karaktärer pinkar på hans grav om man får vara lite metaforisk. Men nåväl. Jag ska berätta lite om handlingen först och sen berätta vad jag tyckte om boken.

Lisbeth Salander är rastlös. Hon medverkar i en hackerattack till synes utan någon särskild anledning. Hon tar risker hon vanligtvis är noga med att undvika. Det är inte likt henne.En sen natt ringer professor Frans Balder, en ledande auktoritet inom AI-forskning, till Blomkvist. Balder säger sig sitta på världsavgörande information om amerikanska underrättelsetjänsten. Han har dessutom haft kontakt med en ung kvinnlig superhacker, som bär vissa likheter med en person Blomkvist känner väl.
Mikael Blomkvist börjar hoppas på det scoop som både han och Millennium behöver. Lisbeth Salander har som vanligt sin alldeles egen agenda. I Det som inte dödar oss fortsätter berättelsen. Det har blivit dags för deras vägar att korsas. Ännu en gång.

Något som man tydligt märker när man börjar att läsa boken är att det inte är Stieg Larsson som har skrivit den. Den saknar en del av den ton som karaktäriserar Larssons böcker. Det är mycket mer datatermer och hackerverksamhet än i Stieg Larssons böcker. Samt är det nya karaktärer och gamla som får mer fokus än Lisbeth Salander. Det är inte förrän på slutet hon hamnar mer i fokus och det är om henne jag är mest intresserad av att läsa. Det blir förstås spännande till slut. Men transportsträckan till spänningen är lång. Det nya elementet i bokens handling som tillför lite är relationen mellan Lisbeth Salander och en autistisk pojke och hur de lyckas med att knäcka en komplicerad matematisk kod tillsammans. Men känner ändå inte lika mycket för den här boken som jag kände för Millennium trilogin. Visst Lisbeth Salander är sig lik. Men det räcker inte fullt ut när hon bara dyker upp på allvar då man nästan har läst ut boken.Mest får man följa arbetet på Millennium redaktionen. Vad som är lite positivt är att Erika Bergers och Mikaels relation inte pågår lika intensivt. Man får förhoppningar om att det istället ska hetta till mellan Mikael och Lisbeth och att de ska bli ett par till slut. Men det som gör mest upprörd är nyheten om att ytterligare en amerikansk version av Millennium böckerna äntligen ska bli av. Men inte "Flickan som lekte med elden" som är min favorit. Istället hoppar de över den och "Luftslottet som sprängdes". Det är helt fel. Man kan inte ignorera Lisbeth Salanders bakgrund som förklaras i de böckerna och det refereras även till dessa händelser i den här fjärde boken. Så jag känner mig blåst på konfekten. Visst de får göra den här oäkta Millennium boken till film. Men gör i så fall de andra först. Annars tycker jag att skådisarna i första filmen borde bojkotta projektet. Det är sammanfattningsvis vad jag tyckte om boken. Det var segt att ta sig igenom den och jag har hållit på att läsa boken i några månader för att jag ett tag trodde att hela boken skulle vara lika tråkig. Men till slut så tog jag mig igenom den då Lisbeth Salanders namn började att dyka upp allt mer då slutet av boken närmar sig

Jag kan rekommendera boken som en underhållande deckarroman. Men inte mer än så. Förvänta er inget mästerligt i stil med Stieg Larsons Millennium trilogi. I så fall blir ni besvikna. Men lite intressant är det att även få lära känna Lisbeth Salanders syster i boken. En svag trea av fem möjliga får boken "Det som inte dödar oss" i betyg av mig.

Leyla Sarac

2016-10-18

Bättre än väntat.

Marina Pedersen

2016-10-10

Dålig

2016-08-13

Inte för en sekund glömmer jag att Stieg Larsson tyvärr inte skrev denna roman. Det saknas alltför mycket i berättelsen, lite taffligt och stundtals "gubbigt" och den "riktiga" Lisbeth finns inte där. Men det ÄR en MYCKET spännande historia! På ett ställe mitt i boken kom jag på mig själv med att hålla andan.

2016-08-13

Inte för en sekund glömmer jag att Stieg Larsson tyvärr inte skrev denna roman, det saknas alltför mycket i berättelsen och den "riktiga" Lisbeth saknas. Men det är en mycket spännande historia.

Tove Skarstedt

2016-06-30

Hade inga höga förväntningar på den här, det visade sig vara helt felaktigt. Vi har sålt mängder av den och jag blev positivt överraskad när jag läste den. Det är riktigt bra, om man jämför med de gamla Stieg Larsson-böckerna så är det bättre än 2:an och 3:an och minst lika bra som 1:an. Mycket nöjd!

Sandra Katby

2016-04-14

Något tunn i både sidantal och historia/handling, hade större förväntningar för boken och blev lite besviken.

Jan Svensson

2016-04-05

Mycket stark 4.a. skickligt skriven. Jag var hela tiden nyfiken på hur det skulle sluta. Saknad kanske den där riktiga spänningen men historien var bra.

John C

2016-03-13

Mikael Blomkvist är inte ett riktigt lika hett namn som för några år sedan. Han börjar fundera på att ägna sig åt något annat än journalistiken, men helt plötsligt får han ett telefonsamtal från en professor Frans Balder som säger sig ha något viktigt att berätta. Han beger sig till honom men något händer, och än en gång korsas Lisbeth Salanders och Blomkvists vägar... Helt klart läsvärt, och en värdig uppföljare. Märks inte så mycket att det är en ny författare ? språk och patos är detsamma. Huruvida den kommer bli lika ikonisk som de tidigare böckerna är svårt att säga, så jag nöjer mig med en stark trea i betyg. Har svårt att se att någon som gillade de tre första böckerna kan hålla sig borta från denna...

Ulf Pettersson

2016-03-02

ingen dålig bok, men inte Stig Larsson, lite väl mycket matematik, IT

Inger Jonsson

2016-02-23

Nja... Lite väl mycket av matematik. Gjorde inte att boken blev bättre, snarare långdragen. Inget riktigt sting.

Jonna

2016-02-23

Väldigt positivt överraskad till boken! Tyckte den var väldigt bra och spännande. Var ju väldigt länge sen jag läste Stig Larssons böcker så det kan ha spelat in att jag inte riktigt minns språk etc, det skiljer sig säkert men som sagt inget jag stör mig på. Rekommenderar den!

Katarina Nord

2016-02-07

Bättre än förväntat! Jag tror inte jag skulle höjt män som hatar kvinnor lika högt idag som 2005 då jag läste den. Jag tycker det är bra tempo i boken och det är mycket LISBETH ! Men slutet snöar in sig på för mycket detaljer för min smak! Men boken är svår att lägga ifrån sig innan jag läst klart. Värd att läsa.

Susanna Svanberg

2016-02-06

Osannolik och i vissa delar förutsägbar men ändå blev jag fast i den spännande handlingen. Stefan Sauk är fantastisk som uppläsare.

Börje Persson

2016-01-23

Otroligt nerköp och ett cyniskt utnyttjande av Stieg Larssons mästerliga produktion!
Lagercrantz sega, oändliga, malande utläggningar som vill förklara hur karaktärerna tänker/resonerar osv, den närmast töntiga och mycket osannolika intrigen och händelseutvecklingen, ger ett pinsamt intryck, när man är van vid Stieg Larssons förmåga att behandla språket och skapa fängslande böcker. Enda gemensamma nämnare är att Stieg Larssons huvudpersoner återkommer också här + namnet Millenium!
Totalt bortkastade pengar - köp inte boken, eller vänta tills den reas till lägsta kostnad eller kan lånas på ditt bibliotek !

Helt okej fortsättning på Stieg Larssons böcker.

Lotta Lettenström

2015-12-23

Det är inte Stieg Larsson och det märks på språket men andra delen av boken är ändå spännande.

Maria Jönsson

2015-12-08

Ett mästerverk!

Johan CB

2015-12-03

Susanne Jönsson

2015-11-29

Tydlig försämring. Saknar Stieg Larsson.

2015-11-26

Ja vad ska en säga... en uppföljare, en fortsättning, men fristående, av en annan person i författarens anda... så var det väl jag förstod hur denna bok promotades... Jag har inte läst de tidigare böckerna om Salander och company och har aldrig varit sugen, även om jag gillade filmerna. Nu var det då dax att sätta tänderna i denna bok tack var ett val min ena bokcirkel gjorde... Nåväl, boken handlar om mord, om Salander och hennes knepiga uppväxt, om Millenium och dess författare, där Mikael är den som står i fokus... och så denna lille pojke med funktionsnedsättning som kommer att få den centrala rollen som knyter samman alla personer och händelser... Nåväl det kunde väl varit käckt och spännande men inte lockar det mig... Jag blir brutal-irriterad över vilka ord som används i presentationen av pojken, idiot och efterbliven... till och med pappan i boken kallar sin son detta och andra karaktärer oxå... jag menar, vilken förälder 2015 kallar sitt barn för idiot och efterbliven... hallå research!!! upprörande om ni frågar mig!!
Utöver den irritationen så tycker jag boken handlade för mycket om tekniska data grejor på ett så detaljerat sätt att jag totalt tappade lusten och tråden att läsa vidare... Det finns dock ett par sidor här och där som blir intressanta, det är väl när relationer och dess komplexitet kommer i fokus, vilket det är på tok för lite av... det bränner aldrig till, jag hänger inte med i sammanhanget, och är tämligen glad när boken är slut...

Lars Bruman

2015-11-18

Så otroligt långsam....

Jan Lillman

2015-11-12

Bra och spännande! Men mycket beror på hur man läser boken, som i mitt fall kunde jag läsa längre partier och boken blev på så sätt mycket bra. Jag valde mellan 4 och 5. Det blev 5!

Solveig Andersson

2015-11-03

En av de yngre medlemmarna i min lokala bokcirkel beslutade sig för att vi skulle komma att läsa denna bok. Och det var väl en viss läsupplevelse, men på samma gång så uppskattar jag inte böcker inom kategorin action. Därför får jag inte ut något som helst av den, och den lämnar inte efter sig något. Två solar.

Karin Löfstrand

2015-11-02

151031: Njaaa, sådär!

Kristina Blom

2015-11-01

Skulle vilja ge 3,5 i betyg.

2015-10-25

Så spännande! En riktig bladvändare svår att lägga ifrån sig. Lisbeth Salander är även i David Lagercrantz´s tappning en härlig huvudperson. Lägg därtill savanten August, 8 år, och du får en mycket annorlunda deckare. Alla matematiska formler behöver man inte förstå för att klara handlingen, ingen idé att ens försöka. Men det är fantasieggande med hackermiljön där Salander inte väjer för USA:s NSA eller ryska duman. Korta kapitel, ibland med parallellhandling, snabbar upp tempot. En vårdig uppföljare till Stieg Larssons Millennium-serie.

Hemmo Lindström

2015-10-21

Hyfsat, men inte mera..

Eva Löthman

2015-10-20

Vickan 82

2015-09-25

Inte dålig, men inte strålande heller och inte lika bra som Stig Larssons trilogi.Hade önskat mer av Lisbet, mindre av den långa inledningen om företagsaffärer och datateknik. Intressant om den autistiske pojken.

Pernilla Nilsson

2015-09-22

Inte alls i klass med "sina föregångare".
Bra, men inte waow.. Dock skoj att få följa Lisbet och Kalle igen.

Det var mycket skriverier om boken innan och även författaren fick en del skit för han skrivit en fortsättning på Millennium. Jag skulle själv känna mig hedrad om jag skrivit något så bra att någon
efter min död ville skriva en fortsättning. En del kunde inte tänka sig att läsa fortsättningen alls men själv visste jag nog tidigt att jag inte skulle kunna låta bli. Jag älskade Millennium serien och var knappt kontaktbar när jag lyssnade på de tre ljudböckerna då upplästa av Reine Brynolfsson.
Jag tycker boken är skriven i samma anda som de andra böckerna och Lisbeths karaktär är bra fångat. Boken börjar stark och är väldigt spännande men kanske hade jag sett att det handlat lite mer om Lisbeth och den autistiska pojken hon räddar. Istället är det ett parti om NSA, olika hackarprogram som jag nästan somnade till. Så är den lååång, som ljudbok hela 17 timmar, okey Luftslottet som sprängdes var 24 timmar men den var mycket mer spännande. Jag tror författaren hade vunnit på att korta ner den så att tempot hade höjts lite för nu blev den seg emellanåt. Uppläsaren Stefan Sauk gör ett fantastisk jobb som alltid men ändå är jag av åsikten att en serie ska ha samma uppläsare.

Emma Björklund

2015-09-14

Boken blev spännande på mitten ungefär, men den var lite långtråkig i början och för långdraget slut..

Books I love

2015-09-13

Som jag längtat efter den här boken sedan det blev annonserat att den skulle komma! Och jag blev Verkligen Inte besviken, tycker den är spännande från sidan ett till sista sidan!

Björn Engqvist

2015-09-12

Helt ok, men alldeles för mycket av handlingen drivs fram genom långa, långa konversationer som förklarar bakgrund och karaktärers motivation.

Jan Banan

2015-09-08

Bättre än väntat, men en del saker är inte trovärdiga och för mycket av vad man kan acceptera som läsare. Lagercrantz gör ett gediget jobb, men Stieg Larssons millenium-serie borde ha fått gått till vila med sin upphovsman.

carin kjellberg

2015-09-08

Boken var godkänd! Inget direkt att hänga i granen

2015-09-04

Blir ganska less de första 200 sidorna eftersom det är mycket data, teknik och lite spänning. Det drar ned betyget för mig men förstår att det är relevant för fortsättningen. När Blomkvist och Salander kommer mer in i handlingen händer det...boken lyfter och blir riktigt spännande samtidigt som den är gripande (sonen med autism).
Hade önskat att den var dålig, men tyvärr, han har ett riktigt bra språk och den är en bladvändare.

2015-09-04

Betyg: 4,5 av 5.

Jaha, då har jag nu alltså läst den så omdiskuterade fjärde Milleniumboken.

Jag vet att många tycker att det är helt fel att skriva och ge ut en fortsättning på en död människas böcker, och att dom inte kommer att läsa boken. Men själv lägger jag inga värderingar i boken på det viset, utan jag var mycket intresserad av att läsa den.

Fick ett recensionsexemplar i e-boksformat, av bokförlaget Norstedts, som jag nu har läst med stor behållning.

Självklart så har jag ju läst dom tre tidigare böckerna. Hittade inte någon recension i min blogg på den första boken, ?Män som hatar kvinnor?, men dom andra böckerna, ?Flickan som lekte med elden?, och ?Luftslottet som sprängdes? hittade jag.

Eftersom det är åtta år sedan som jag läste den tredje boken, och ännu längre sen jag läste dom två andra böckerna, så minns jag egentligen inte så mycket av dom, mer än att jag tyckte att dom var väldigt bra. (Har ju läst ungefär tusen böcker sedan dess..)

Däremot så minns jag filmerna mycket väl, och det är Mikael Nyqvist och Naomi Rapace som jag såg framför mig när jag nu läste ?Det som inte dödar oss?.

Och jag tycker att den fjärde Milleniumboken var mycket bra. David Lagercrantz har ett bra språk, och skriver så att det blir ett skönt läsflyt. Tycker att Mikael Blomqvist och Lisbeth Salander känns igen, och är trovärdiga. Tycker även om övriga karaktärer i boken.

Storyn i boken är väldigt intressant, som bland annan handlar om artificiell intelligens. Och allra mest tyckte jag nog om storyn om pojken som är autistisk och har savantsyndrom.

Och vad jag tror, det är att det kommer även en femte bok i Milleniumserien, och kanske ännu fler. Ingen cliffhanger eller öppet slut i boken, men det kändes ändå som om det var en öppning till en kommande bok. För min del får det gärna komma många böcker i serien, och jag kommer absolut att följa den i så fall.

Rekommenderas absolut.

Det relativt låga betyget grundar sig på de svaga gestaltningarna där Lagercrantz kunnat modifiera karaktärerna generellt. Istället blir dialogerna utdragna och förklaringarna till vad som händer, lämnar inte mycket till läsarens fantasi.
Dock, en underhållande och lättläst bok om du läst de föregående böckerna i serien. Annars dras betyget ner ytterligare ett snäpp.
Språkmässigt hanterar författaren allt med klass.