Det som göms i snö

Gerhardsen, Carin

AV FÖRFATTAREN TILL HAMMARBYSERIEN I febrig halvdvala såg hon mannen i plåtvraket djupt nere i ravinen. Ansiktet som slagits sönder till oigenkännlighet. Glasbiten som ett spett i halsen, och ögonen som slogs upp och vädjade om hjälp som aldrig kom. Fantasi och verklighet flöt ihop, och hon låg och kastade sig nätterna igenom utan att lyckas somna. Hon hade inget annat val än att öka dosen av lugnande och alkohol. Vad hände egentligen under den där ödesdigra eftermiddagen för fyra år sedan? Och vad är det som händer nu? Det enda vi säkert vet är att en otäck våldsspiral har sitt ursprung i händelserna vid ravinen, och att det går illa för dem som sugs med. Detta trots att de inblandade inte tycks känna till varandra, och att ingen har hela bilden av hur allt hänger samman. Carin Gerhardsen, författaren bakom den framgångsrika serien om Hammarbypolisen, är tillbaka med en...

2022-04-05

Betyg 3,5

Tomas Karlsson

2021-07-15

Min första bekantskap med Gerhardsen, intrigen lovar gott till en början, men i takt
med sensationella vändningar försvinner trovärdigheten för mig, landar ganska svalt tillslut i betyg.

Rebecka Nyman

2020-11-30

Jag säger bara en sak, galet bra! Jag älskar berättelsen och hur jag som läsare hela tiden får veta nya saker och kan lägga fler pusselbitar till pusslet för att få en hel bild av händelsen. Jag är fångad från första sidan till och med den absolut sista som är författarens tack. Det är spännande, ingenting är helt uppenbart och jag vill verkligen veta hur allt har gått till. Har du inte läst denna, gör det. Sen att den utspelar sig på min absoluta favoritplats i hela världen, Gotland, är en rejäl bonus utöver att boken är så sjukt bra!

Sofi Lindberg

2020-07-24

2020-04-30

Det jag tyckte mest om var de lite ovanliga protagonisterna, och kanske var det en aningen ovanlig antagonist också. Jag gillar när man måste revidera sin uppfattning hela tiden, även om jag ofta kände att jag redan gissat hur saker låg till. Men det kanske är meningen att man ska.
Det jag tyckte mindre om var någon period runt mitten som kändes rätt seg samt hela tanken med följetongen i tidningen och vad den gjorde med slutet. Det kändes aningen clownaktigt vilket jag inte upplevt tidigare. Samt att det kändes smått orealistiskt att en ensamstående mamma har ett superjobb där hon lite med höften också kan chefa, volontärarbetar precis varje kväll (vad gör hon om 3-åringen inte kan somna eller vaknar?!) och dessutom känner att hon inte har något behov av ekonomiskt stöd.
Allt som allt en trevlig, lagom spännande bok som gick snabbt att läsa ut.

2019-11-11

Nej, det här var inte bra! Idén är det väl inget fel på, men upplägget och språket. Det blir oerhört tråkigt med genomgående ofta förekommande pedagogiska sekvenser, nästan lite skoluppsatsliknande. Dessutom växlar historien mellan de olika kvinnonamnen i oändlighet, ibland svåra att skilja åt. Mest bisarrt är skildringen av alkoholfesterna på bänken. De dialogerna och det skeendet har jag svårt att tro ens gränsar till verklighetstroget. Gerhardsen kan mycket bättre än så här!

Maria Jacobsson

2019-08-26

Skickligt uppbyggd historia där man får följa olika personers upplevelse av en trafikolycka. De olika perspektiven är delar av sanningen som ingen har helheten av, inte ens läsaren. När de olika pusselbitarna faller på plats så påverkar det också personernas beteende och beslut, som ibland är felaktigt grundade.

Aino Lundqvist

2019-08-08

Oväntad, intressant och riktigt bra!

Sofie Bäcklund

2019-06-27

Riktigt bra! Gillar författarens sätt att skriva, samt att Stefan Sauk gör ett kanonbra jobb med uppläsningen.

Oväntat bra, med många klurigheter. Stefan Sauk läser som vanligt jättebra!

2019-03-06

Välskriven och lite annorlunda men inte riktigt en bok i min smak för att jag ska ge den högre betyg.

Ursula Stålhandske

2019-02-14

Gillar mycket! En himla klurig berättelse. Carin är så bra på det oförutsägbara och intressanta karaktärer.

Solveig Andersson

2018-12-03