Det slutna ögat

Bauer, Belinda

| 2015

»Belinda Bauer har en alldeles egen ton, en obönhörligt tickande katastrofklocka.« | LOTTA OLSSON, DN »Belinda Bauer är fortfarande skicklig på undvika de vanliga genrevägarna och här testar hon verkligen gränserna.« | GUNILLA WEDDING, SKÅNSKA DAGBLADET »Belinda Bauer är verkligen en thrillerdrottning. Ett exceptionellt författarskap!« | SUNDAY TIMES Fem fotavtryck är det enda som visar att fyraåriga Daniel någonsin varit där. Och nu är det allt hans mamma har kvar. Varje dag vaktar hon de små avtrycken i cementen. Polerar dem så att de glänser. Glider allt närmare vansinnets gräns. När ett medium erbjuder sig att hjälpa henne, tar hon chansen. Vem skulle inte ha gjort det? Kanske kan han tala om för henne vad som hänt hennes son... Men är mannen verkligen den han utger sig för att vara? I svensk översättning av Leif Janzon. BELINDA BAUER växte upp i England och Sydafrika...

Susanne Rydvald

2021-03-10

Boken börjar bra men jag väntade mer bara för Belinda Bauers anseendes skull, det blev alltför rörigt och många gånger särdeles otrovärdigt. Hennes skrivstil är bra likaså den bric-a-brac stilen hon använder hela boken genom men avslutningen skriker efter en fortsättning --- enkel och snabbt

2020-12-16

Belinda Bauer hör till de där författarna som känns som säkra kort. Det slutna ögat är hennes sjätte bok och jag har läst samtliga fem innan denna. Jag har gillat dem lite olika mycket, men gillat dem har jag. Jag har fått någon knepig grej för mig att läsa hennes böcker i den ordning de har släppts och många gånger har jag tänkt att jag borde ta tag i den här ganska gamla boken, så att jag kan fortsätta med hennes nyare.

I den här boken befinner vi oss i London och det tror jag är första gången som jag hamnat där när jag läst Belinda Bauer. Förvänta dig inga fantastiska skildringar av miljön, oftast är vi i en bilverkstad, på polisstationen eller någon annanstans inomhus. Personligen tycker jag att det är skönt att slippa detaljerade miljöbeskrivningar som stjäl fokus så jag är nöjd. Faktum är att den här snäva cirkeln gör att jag upplever en smula klaustrofobi.

Jag förstår att det kan låta lite märkligt, men boken är rolig. Också. Det finns en del humoristiska formuleringar här, så typiskt brittiska. Inga trådar lämnas oknutna, men inget skrivs mig på näsan. Det gillar jag. Med Det slutna ögat skulle jag nog säga att Belinda Bauer befäster sin plats som en favorit och nu hoppas jag att det inte dröjer alltför länge innan jag läser nästa.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2020/12/det-slutna-ogat-av-belinda-bauer.html

Definitivt läsvärd, men kanske hade jag för höga förväntningar. Jag brukar tycka mer om Bauers böcker än jag gjorde om denna.

Ann Simonsson

2016-07-25

Lyssnade på boken. Inte så jättespännande men med en del roliga inslag.

Ann Simonsson

2016-07-25

Lyssnade på boken. Inte så jättespännande men med en del roliga inslag.

Anna Jensen

2016-06-26

Hennes bästa!? Grymt bra! Väldigt lättläst, men gripande och en riktigt sträckläsare. Spännande till tusen!

Ingrid Bergenudd

2016-06-18

Boken börjar bra, men sedan blir det en del lösa trådar som man inte får svar på. Rätt mycket konstigheter i boken bl.a. det vidskepliga. Spännande läsning för stunden, men inte mer.

Marianne Strandberg

2016-06-12

Började bra, men blev lite seg... Betyg 3.5!

2016-02-16

Inte en av hennes bästa, men helt klart bra nog. Lite svårt för det vidskepliga, mystiska och därav dras betyget ner. Dock bra att det inte tar över för mycket.

Lika bra som hennes tidigare böcker tycker jag. Men jag tycker inte om den typen av slut som är i den här boken, och som verkar bli mer och mer vanligt. Kommissarie Marvel är en intressant karaktär som jag hoppas återkommer fler gånger.

Marita Ryen

2015-12-05

Lyssnade på nästan halva boken. Kändes tråkig hela tiden. Beslöt att inte lyssna klart. Har gillat alla hennes övriga böcker.

2015-10-31

Fascinerande! Jag gillar ju egentligen inte mysticism och övernaturlighet men det här är ett gränsfall. Bauer skriver ju så oerhört bra och tankeväckande, ofta med barn inblandade. Och samhällsproblem. Det är svårt att inte ryckas med i denna annorlunda intrig.

Karin Löfstrand

2015-09-25

150924: Gillar!! Kanske inte riktigt lika bra som några av hennes tidigare men Bauer är en favorit.

2015-08-26

Betyg: 4,5 av 5.

Belinda Bauer är verkligen en av mina favoritförfattaren inom deckargenren. Det här är hennes sjätte bok, och jag har läst alla dom fem tidigare. Här är en länk till min recension av den senaste som jag läste, ?Betraktaren?, och i det inlägget finns det även länkar till dom fyra tidigare böckerna.

Jag gillar verkligen miljön i Belinda Bauers böcker, som ofta handlar om människor i arbetarklassen i England. Hon har ett skönt läsflyt i böckerna, som är mycket välskrivna. Karaktärerna är trovärdiga och väl beskrivna. Böckerna är ofta rätt så mörka, och ibland grymma. Och om dom ska kallas kriminalromaner eller psykologiska thrillers det vet jag inte riktigt.

Rekommenderar absolut den här boken, precis som jag gör med Belinda Bauers tidigare utgivning. Och alla sex böckerna är helt fristående från varandra.