Det sista vi har är våra kroppar

Hansson, Bob

| 2012

en veritabel sidvändare. ERIK LÖFVENDAL, SVENSKA DAGBLADETDet här är ju riktigt bra. JAKOB CARLANDER, CORRENDet är vackert, känslosamt och skulle kunna tonsättas och iscensättas. CRISTINE SARRIMO, SYDSVENSKANEn israelisk militär. En svensk fredsaktivist. En konflikt som inte verkar ha någon lösning och ett förhållande som går mot sitt obevekliga crescendo.Det är grundförutsättningarna i det ödesdrama som utspelas mitt i en av vår tids mest förödande konikter. Och i detta utkämpar Maria och Isra en egen kamp om kärleken. En kärlek som i likhet med alla andra tvingas söka sina egna svar.Varför vill vi så gärna kontrollera kärleken? Väljer vi vem vi ska älska, eller ens vilka vi själva ska bli? Och kan man vinna ett krig utan att förlora sig själv?Det sista vi har är våra kroppar är en roman som stillsamt undrar om vi är beredda att förlåta kärleken för att den inte ser ut precis som vi hade...

Sussie S

2014-12-09

Jag ska erkänna att Palestina/Israel konflikten känns lite luddig för mig men den här boken tog fram det på ett övertygande sätt. Dock störde jag mig på slutet därför blev inte betyget högre än såhär.

Anna Sandstedt

2013-03-13

Jag tyckte att Bob skrev fint om kärlek men det fanns inget som drev historian vidare.

Jakob Nylin

2012-10-14

Bob Hansson lyckas i den här romanen göra Israel-Palestina-konflikten verklig, som läsare känns det som att man vore där. Det går nästan att ta på rädslan, på hatet och på hoppet. Oavsett hur vi i Sverige ser på konflikten finns det en vardag för de som lever där, och det lyckas boken förmedla. Är romanformen det uttryckssätt som behövs för att kunna säga något nytt om en mer än 60 år gammal konflikt?

Tarja Ahlgrén

2012-09-11