Det sista livet

Nyström, Peter

Vinnare av Crimetime Award Årets deckardebut 2020! "Peter Mohlin och Peter Nyström är en författarduo med en berättarförmåga bortom det vanliga." Lotta Olsson, DN Dottern till VD:n för ett av Sveriges mest framgångsrika företag försvinner spårlöst i Karlstad. Hon tros vara mördad, men ingen kropp hittas. Tio år senare vittnar FBI-agenten John Adderley i en uppmärksammad rättegång i Baltimore. I behov av en ny identitet kräver han att få bli placerad i Sverige, närmare bestämt i Karlstad. Staden han vuxit upp i, men inte besökt på tjugo år. John får ett nytt namn och ett jobb i cold case-gruppen som utreder det tio år gamla försvinnandet. Det blir snart tydligt att Johns vilja att få komma till Karlstad och jobba med just det här fallet handlar om mer än att återse sitt barndoms Värmland. Samtidigt växer oron för att hans verkliga identitet ska röjas och han får allt svårare...

2022-03-05

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Den här boken, Det sista livet, är en debutbok från författarduon Peter Mohlin och Peter Nyström. Den vann årets deckardebut från Crimetime Award för två år sen, 2020. Nu har jag äntligen tagit tag i den och läst den, och jag tyckte den var mycket bra. En uppföljare till boken kom året efter, 2021, och den heter Den andra systern, och den ska jag definitivt läsa snarast, eftersom jag tyckte så mycket om den här boken. Mycket välskriven, lättläst, härliga karaktärer och miljöbeskrivningar, spännande, lite annorlunda, och inte helt förutsägbar. Kan varmt rekommenderas till deckarälskare.

Maria Jacobsson

2021-11-29

Mycket bra debutbok! Kul grepp med en "amerikansk" polis i Sverige och hans tankar om vissa företeelser. Första boken för mig med handlingen förlagd till Karlstad, kul med igenkännande miljöer. Känner riktigt kaffedoften över staden. Jag tänker läsa uppföljaren "Den andra systern" direkt!

janne lindh

2021-05-27

Den här debuten har fått mycket beröm. Det är den värd! Rekommenderas!

A H

2021-05-06

Blir det en uppföljare??

Karin Johansson

2021-01-17

Visst är boken bra men hade det verkligen kunnat gå till så. Upplägget gör att man inte tar till sig boken riktigt.

Sofi Lindberg

2020-12-03

Bladvändare, dock blir mördaren en lätt förutsägelse men boken blir en då mycket läsvärld, ser fram emot kommande böcker!

2020-11-02

Underhållande och bitvis spännande. Men det är något som skaver. Kanske en lite för lättvindig karaktärsbeskrivning, kanske en alldeles för osannolik möjlighet för John Adderley att första dagen som krimare på en ny polisstation i ett nytt land ge sig ut på en enmansutredning, och lyckas... Men visst, en läsvärd debut.

Martin Sundberg

2020-09-28

Det finns två stora svagheter i boken. Att John (huvudpersonen) kommer hem utan att bli igenkänd trots att det inte var så länge sedan han bodde i Karlstad plus att hans bror är misstönkt för mord - det ör inte trovärdigt. Upplösning är rätt svag och ospönnande. Annars är boken rätt välskriven, enkel och frintionsfri.

Tomas Karlsson

2020-07-28

Riktigt välskriven bladvändare, intressant debut som lovar gott för framtiden.

2020-05-13

När du väl börjar läsa den här boken så kommer du inte kunna sluta läsa. John Adderly är FBI-agenten som får skyddad identitet efter ett misslyckat jobb som infiltratör i USA. Han återvänder hem till sin barndomsstad Karlstad med syftet att försöka få reda på sanningen kring en ung kvinnas försvinnande tio år tidigare. Samtidigt måste han göra allt för att hans riktiga identitet inte ska röjas.

Det här är en spännande deckare och John Adderly är en spännande karaktär. Honom vill jag läsa mer om. Jag fångas av handlingen och de överraskningar som man som läsare bjuds på under läsningen. Boken är lättläst och går snabbt att läsa. Berättelsen har ett driv som gör att jag bara vill läsa en sida till och en sida till... Det är riktigt bra person- och miljöbeskrivningar i boken som är både allvarlig, spännande och lite humoristisk. Att den dessutom avslutas med en rejäl cliffhanger gör boken bara ännu bättre. Jag är väldigt nyfiken på uppföljaren, när kommer den? Hur länge måste jag vänta?

Ett sista liv lämnar ett starkt intryck och en vilja att läsa mer av författarna. En riktigt bra debut!

En helt fantastisk bok med spänning, sorg och ett intresse som gör att man aldrig vill sluta läsa!

Bettan_bokprataren

2020-04-20

Hur bra som helst! Vilken debut jag är mållös.
Nu blir jag lite klyschig, det här ÄR en bladvändare!
Den har allt. Sammanfattning:
Spänning, högt tempo med många oförutsedda vändningar! Hela recensionen på

LÄS, men ha gott om tid, för man vill inte lägga ifrån sig den här.