Det sällsamma fallet Benjamin Button

F. Scott Fitzgerald hör till en av 1900-talets största amerikanska författare och hans roman Den store Gatsby är ständigt aktuell. I novellen Det sällsamma fallet Benjamin Button ger oss Fitzgerald en fascinerande historia om Benjamin Button, som lever ett bokstavligen bakvänt liv. Novellen publicerades första gången 1922 och har inte funnits på svenska tidigare, även om nog många är bekanta med den surrealistiska berättelsen genom regissören David Finchers film från 2008. Är det du som är min far? Mr Button och sköterskan ryckte till av förskräck­else. För om du är min far, fortsatte gamlingen i gnatig ton, så skulle jag önska att du tog mig härifrån eller åtminstone kunde be dem ordna fram en bekväm gungstol. Men för Guds skull, vem är du och var kom du ifrån? utbrast mr Button hetsigt. Jag kan inte säga exakt vem jag är eftersom jag föddes för bara några timmar se­dan men mitt...

2019-11-13

Spännande idé och ett bra språk. Det får en att fundera kring normer vad gäller ålder och beteende samt beskriver också väl hur andra svarar på de som bryter normerna, oavsett om det är ett val eller icke val.

Sanna Carlborg

2016-12-16

Underhållande, enkel, kuslig.

Benjamin Button föds som en 70-åring och genomlever livet baklänges, i utveckling och utseende. Ingen reder egentligen ut fallet utan de flesta blir mest irriterade på att han inte passar in i normen, framförallt de i hans egen familj. En spännande tanke, såklart, men inte så mycket mer. Tur att den inte var så lång.

Carolina Bellenger

2015-11-09

Underbar!

Emma Hortlund

2014-01-08

Jag tror att det är första gången som jag tycker att filmen är bättre än boken. Det märks att Det sällsamma fallet Benjamin Button är skriven av en man på 20-talet. Det finns i stort sett inga kvinnor med i hela historien. Benjamin Button har inte ens en mamma, utan allt är till en början utifrån pappans perspektiv. Pappan kommer till BB för att se sin son för första gången och blir då visad till en fullvuxen gubbe som sitter i en vagga med benen utanför och som kan prata och vill ha riktig mat istället för mjölk. De som gjorde filmen har nog funderat lite mer på vad som skulle kunna kännas realistiskt. I filmen föds han som en pytteliten gubbe, och jag tror inte att han kan prata från början, men jag kanske minns fel.

Det finns bara män i Buttons familj. Hans farfar, pappa, Benjamin själv, hans son och sonson. Den enda kvinnan som förekommer är hon som blir Benjamins fru. De träffas när hon är ca tjugo år och han ser ut som femtio. Men det är inga problem, för hon gillar äldre män och tycker att killar i sin egen ålder är så barnsliga. De har ett bra äktenskap till en början, men när hon börjar närma sig fyrtio och får några gråa hår och ser trött ut så är Benjamin inte attraherad av henne längre och sticker ifrån henne.

Lotta Karlsson

2013-11-29

Mycket trivsam historia, bättre än filmen som jag ändå tyckte var bra...

Ulla Englund

2013-09-07

En liten Novellixnovell om ett helt liv - i omvänd ordning. Både lik och olik filmen med samma namn.

Merja A

2013-09-02

Vilken fantasi och surrealism! En härlig liten berättelse skriven 1922.

Jenny Eriksson

2013-03-01

Josefine Ejebjörk

2012-09-28

Historien om Benjamin Button var väl OK, men sen de andra berättelserna hade mycket blandad karraktär.

Elisabeth E

2010-10-07

En mycket bra novell! Fitzgerald skriver med känsla och språket är underbart att läsa. Helt enkelt riktigt bra!

Sofia Åkerberg

2009-12-05

Kul som tankeexperiment men novellen kommer liksom aldrig längre än så. Fantastiskt språk naturligtvis men helt utan filmens mer bitterljuva atmosfär. Detta är definitivt ingen kärlekshistoria...

Ella Mikaela

2009-06-17

Jag läste novellen (för det är ingen roman det här) har inte sett filmen men hade förväntat mig något maffigare känns mer som att novellen är bara en insperationskälla till filmen.