Det röda arvet

Berggren, Henrik

| 2014

Baskien 1938. Tre unga män från de internationella brigaderna befinner sig på flykt undan Francos nationalist­armé. På en bondgård i Pyrenéerna händer något som kommer att förfölja dem resten av livet. Stockholm 2006. Historikern Thomas Thorild har ett tillfälligt uppdrag att gå igenom politikern Erik Johanssons efterlämnade handlingar. Den irländska journalisten Moira Byrne anlitar honom för att leta efter brev från en irländsk Spanienfrivillig. Men en internationell mediekoncern och dess hänsynslöse ägare är också intresserade av breven. Det röda arvet är en thriller om inbördeskrig, kärlek och moraliskt ansvar. Den rör sig mellan stillsamma arkiv i Stockholm, intensiva nätter i Dublin, norska fjäll och baskiska bergsbyar.

En rätt okej skattjaktsbok. Det mest positiva med den är att den gjorde mig intresserad av att lära mig mer om spanska inbördeskriget så jag köpte en översiktsbok.

Ewa R

2015-01-11

Intressant historielektion men som thriller en trea.

Harriet Axelsson

2014-12-18

Hade väntat mig mer av Henrik Berggren. Inget riktigt flyt i språket. Den historiska delen är intressant men intrigen banal.