Det rdda spket

Dahlin, Petrus

| 2022

Sam och Sara har ftt ta ver farmor och farfars spkutrustning och r stndigt p jakt efter nya spkmysterier att lsa. En dag trffar de p en familj som just har kpt sitt drmhus vid havet. Nu vet de knappt om de vgar bo kvar, fr huset verkar vara hemskt ... Kanske kan Sam och Sara hjlpa till? Petrus Dahlin och Sofia Falkenhem r tillbaka med en ny serie fr 6-9-ringarna. Det blir fart och flkt, tokiga karaktrer, knppa uppfinningar men framfr allt SPKEN! Bckerna i Spkrddar-serien r genomillustrerade och funkar bde som hglsning och fr den som kommit en bit p vgen med sitt eget lsande. Och var inte rdda, spkena i de hr bckerna r alltigenom snlla.

Spnnande, rolig och snyggt illustrerad!

AC;
Brukar ni kpa en bok lagom till sommarlovet till barnen? Detta r en serie med fristende bcker som passar bra fr just det ndamlet.

Spkrddarna funkar bde som hglsning och egen lsning. Det r lite strre text, lite luftigt mellan raderna, lagom lnga kapitel och fina svartvita illustrationer genom hela bckerna. Dessutom driver berttelsen framt p ett spnnande stt s man bara vill lsa ett kapitel till

Trots att serien r fristende och du kan lsa dem i vilken ordning du vill s rekommenderar vi er att lsa dem i ordning. Fint att se hur barnen mter spket frsta gngen exempelvis. Rekommenderar varmt denna serie.

Philip 9 r:
Jag lste bckerna sjlv. De r bra och de gr snabbt att lsa om man kan lsa. Det r mnga bilder i bckerna och de r fina.

Bckerna handlar om Sam och Sara. I andra boken som heter Det rdda spket ska de till stranden och dr trffar de en familj som r lite rdda i det huset de bor i vid havet. Det verkar vara hemskt deras hus och det finns ett snllt spke dr. Barnen hjlper spket.

Det ser s hrligt ut nr de r p stranden. Det knns som att det r varmt och bilderna gr att jag kan knna sanden.

De matar sitt spke med damm och det tycker jag verkar smart. Den r som en dammsugare.

Denna bok r ocks spnnande.