Det plabbiska rikets nedgång och fall och andra noveller

Berggren, Klas

| 2016

Det är jobbigt att fylla 32 år. I bokens andra novell urartar en ålderskris för robotar i ett trauma som endast Isaac Asimov skulle kunnat förutse. Men först kommer vinnarnovellen i tidningen 'Vi i Solna'. Den handlar om en man som tidlöst vandrar runt i Solnas historia. Därefter kommer novellen om robotarnas ålderskris, som når sina toppar vid åldrarna 16, 32 och 64 år, då det kan gå så illa att allting resulterar i ångestdrivet våld. Den tredje novellen handlar om en forskare som ser tillbaka på sin forskargärning om ett avlägset land, helt isolerat från omvärlden. Titeln associerar till faktaboken 'Romerska rikets nedgång och fall' av Edward Gibbon. Det plabbiska riket var betydligt mindre till sitt omfång, men ansågs ändå värt att studera, och resulterade alltså i den avhandling som ni kan läsa här.

D

Daniel Björk

2020-01-12

I första novellen övergår huvudpersonens realistiska vandring i Solna till något närmast drömlikt. Roligt att försöka följa med på en karta. I andra novellen ger vad som händer ett antal robotar ett oväntat slut. De uppför sig trots sina kretsar förvånansvärt mänskligt. Plabbien i tredje novellen är ett fantasyaktigt och underligt litet land lika isolerat som förr förbjudna staden i Peking. Fantasi med humor på hög nivå.