Det perfekta brottet

Barnett, Mac

Mac B är tillbaka och den här gången är en ny fiende ute efter drottningens kronjuveler! När juvelerna försvinner från ett låst rum anlitas Mac för att lösa gåtan. Hur bröt sig tjuven in? Vart tog juvelerna vägen? Spåren leder Mac till ett irländskt slott där han tvingas hantera allt från dödliga mördarkobror till bisarra isskulpturer. Och en slug plan som sträcker sig hundratals år tillbaka i tiden. Kommer Mac att lösa detta låsta rummet-mysteriet i tid? Kombinationen av humor och historiska fakta gör Kid Spy - Det perfekta brottet till något alldeles eget. En smart skrattfest! Prisbelönta amerikanska författaren Mac Barnett har tidigare skrivit böckerna om Dubbel-Trubbel. Kid Spy är illustrerad av Mike Lowery och översatt till svenska av Caroline Bruce.

Detta är andra boken om Mac - mästerspionen. I boken återberättar författaren från tiden innan han blev författare. Då var han ett barn och när han var ett barn så var han spion i drottningen av Englands tjänst. Helt sant!
Nu behöver Mac hjälpa drottningen då det kommit ett brev som varnar för en kommande stöld av kronjuvelerna.
När tjuven ändå lyckats stjäla kronjuvelerna ut ett låst rum tvingas Mac utreda saken, denna utredning tar honom till Irland. Vem är egentligen den skyldige?

”Det perfekta brottet” är andra boken i serien om Mac mästerspionen men de fungerar även att läsa fristående. Jag högläste första delen för mellanbarnet och nu högläste jag andra delen för äldsta (9,5 år) utan problem.
Sonen uppskattade boken och skrattade flera gånger. Han tyckte det var roligt när författaren beskriver sanna detaljer från Englands historia och arkitektur samtidigt som författaren uppmanar barnet att googla det. När boken var avslutad deklarerade sonen att han ville läsa första boken också.

Boken passar bra att sticka i handen på barn som kommit igång med läsningen men ändå har en viss läsovilja. Berättelsen är humoristisk och går snabbt framåt. Texten är formaterad på ett sätt så den inte känns övermäktig. Utöver text levandegörs också berättelsen av många illustrationer som författaren ofta knyter an till på humoristiskt sätt. Boken är läsvänlig helt enkelt.
Dock så är den förmodligen svår att högläsa för större barngrupper pga alla detaljerade illustrationer som ska upplevas.

Ur ett genusperspektiv så är alla karaktärer män med ett undantag. Det undantaget är dock Drottning Elisabeth som kommer in och domderar regelbundet i berättelsen. Men kunde varit någon mer kvinna i mitt tycke. Dock är det såklart roligt att ett barn får ta en viktig spion-roll.

En rolig bok som uppskattades av min son!