Det ondas blommor

Baudelaire, Charles

| 1995

Calle Kjell

2015-04-11

Nr jag var femton var jag hemskt fascinerad av den hr boken. Nu blev jag lite trtt och cklad ibland. Men det r kul att lsa det franska originalet bredvid den svenska versttningen.

Erland Andersson

2014-10-19

Hade fr hga frhoppningar. Verket r sannolikt viktigt ur ett litteraturhistoriskt perspektiv, men det betyder inte att det r relevant idag.

Lars Willfors

2013-07-31

Vrldens bsta diktsamling frsts.

Mikael Nilsson

2012-08-15

Det r alltid prekrt med versatt poesi, men Baudelaires klassiker har hur som helst ftt en elegant och ytterst smidig svensk sprkdrkt av Ingvar Bjrkesson, och detta sprk lter frfattarens besatthet av det makabra, desperata och kttjefulla lysa igenom med glans. Att lsa denna samling dikter r som att beska ett land dr stndiga orgier ger rum bland gravarna i en ndls natt. Inte illa, med andra ord.

Nils Thor

2011-02-04

En klassiker. Innehller inte bara dekadens och beskrivning av ruttnande kroppar, utan ocks mnga vackra krleksdikter. Allt p rimmad vers. Lsvrd.

Jasmine S

2011-01-08

Angela Alvarez

2010-08-30

baudelaires kttslighet r ljuvlig.

Conny J

2010-07-14

Poesi nr den r som bst!

Mikael Ejdemyr

2010-04-25

Den finns ocks p ntet: http://fleursdumal.org, med mngder av olika recitatrer dessutom, bra & dliga, precis som dikterna, mer eller mindre gripande. Dikten "Till en frbipasserande" (Bertil Mamlbergs verfring) fastnade tidigt i mitt knsloliv. Och Breton sgs ha funnit surrealismens fr i "Resan".

Tor von Geijer

2009-09-16

Finns i mnga tolkningar. Stark.

Peter Hagren

2009-08-30

Poesin var nyskapande och ledde framt mot Appolinair, Ezra Pound och Allen Ginsberg. Flytet, fantasien exemplen p tankens flykt inspirerade mig i min flydda ungdom p 60-talet; Att han flrtade med droger gjorde ju inte saken smre!