Det ögat inte ser

Child, Lee

| 1905

Det finns tolv kännetecken för en självmordsbombare som alla som jobbar inom polisväsendet lärt sig och alla kan dem utan och innan. Platsen är New Yorks tunnelbana klockan två på morgonen. Jack Reacher sitter trött och studerar sina medpassagerare. Fyra är okej.Den femte är inte det. Tåget kommer att passera Grand Central Station. Reacher är övertygad om att det sitter en självmordsbombare framför honom. En kvinna som, en efter en, avger de signaler han så väl känner igen efter sina år inom militären. Ska han våga ingripa? Tänk om han har fel?

2017-01-13

Inte riktigt i Childs bästa klass. För mycket vapenteknikaliteter och alldeles för blodig avslutning för min smak.

Mattias Lönnebo

2014-07-23

Tveklöst en av Lee Childs bästa.

Stefan Hedestig

2014-05-22

Kanondeckare........som vanligt så levererar Lee Child

Peo Edvinsson

2013-06-26

En av de bättre Jack Reacher! Som vanligt en lite för skruvad story, men den höll mig klistrad från första meningen.

Björn Math

2013-03-23

Standard Child.

2013-01-14

Inte den bästa Jack Reacher boken på långa vägar men inte den sämsta heller. Det blev aldrig riktigt spännande och lite för mycket politik för min smak. Men ändå helt okej.

Tommy Forsman

2012-11-26

Har läst flera Lee Child/Jack Reacher böcker och den här måste absolut vara den sen sämsta

Ulrica Peterson

2011-11-06

Tillbaka igen efter föregående bottennapp!

Anna Dybeck

2011-08-16

Första bekantskapen med Lee Child. Mersmak? Njae...Boken (ljudboken) känns för lång, bitvis onödigt detaljerad och jag kommer på mig med att tänka på annat när författaren beskriver alla upptänkliga aspekter av ett vapen. Dessutom känns Jack Reacher som en maskin, skulle han kunna finnas på riktigt? Man undrar...Det är ändå en ganska spännande historia som funkat fint som lockbete för att jogga. Kanske ger jag Child en chans till, men bara en!

Denna deckare var lika bra som jag trodde att den skulle va och därför får den en 5a av mig.
Jag kan varmt rekommendera den till er andra som älskar deckare. =)

Liza Bolin

2010-08-29

Jack Reacher sitter på en tunnelbana, och så kastas man in i händelsernas centrum som börjar med en misstänkt självmordsbombare, går vidare in i kriminella ligor samt amerikansk politik.
Om det var Lee Child som skrev ovanstående skulle det bli:
Jack Reacher sitter på en tunnelbana. Och så kastas man in i händelsernas centrum. Som börjar med en misstänkt självmordsbombare. Går vidare in i kriminella ligor. Samt amerikansk politik.

De STÄNDIGA bisatserna skrivna som egna meningar får mig att rysa. Delvis kanske det är översättningen, men att vara såpass språkligt inkompetent när man har skrivit såpass många böcker är oförlåtligt. Språket passar den orimlige biffen Jack Reacher, men han framstår som mer intelligent än så. Lär de sig inte grammatik inom militärpolisen?

Childs styrka är dock onödigt vetande. Man lär sig ständigt nya saker om ljuddämpade gevär, automatkarbiner, självmordsbombare och så vidare. Det är ett underhållande sätt att lära sig allt det där man inte visste att man ville veta förrän man vet det.

Ett språkligt bottennapp drar ner boken från en trea till en tvåa. Lär dig stava inför nästa bok, Child.

Pia Stendahl

2010-08-13

Jag har aldrig tidigare läst Lee Childs böcker men någon gång måste vara den första.

Jag är inte helt förtjust i boken. Jag tycker den känns lite rörig. Den är dessutom långtråkig vilket inte är något vidare bra omdömme på en bok i kategorien thriller. Jag är kritisk till själva historien som inte känns speciellt trovärdig och den fångar mig aldrig riktigt.

Jag kan acceptera att Jack är en megatuff superhjälte med fantastiska egenskaper men när även flertalet andra karaktärer(”The bad guys”) också har något som närmast är superkrafter blir det lite för mycket. Jag tycker att ”skurkarna” är lite väl gemena och blodtörstiga. Det blir helt enkelt lite tröttsamt.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.

Med vänlig hälsning
Pia

Christer Strandberg

2010-07-02

Bästa Jack Reacher-deckaren hittills !