Det mystiska paketet

Lilleste, Lena

Max och Penny är superbra på att lösa mysterier! Och det är tur för det händer en hel del skumma saker på deras skola. Klassen har åkt iväg på en utflykt till ett museum. Inne på museet är alla djuren döda. Fast de ser levande ut, och det luktar lite konstigt. När det är dags att äta matsäck ser Max och Penny att museets vakt i smyg ger en tant ett paket och får 1 000 kronor av henne. Säljer han saker som tillhör museet? Det tänker skoldeckarna ta reda på! Skoldeckarna är en lättläst serie av författaren Lena Lilleste och tecknaren Lena Forsman. Böckerna har kort och läsvänlig text, spännande handling och massor av färgstarka bilder. Själva berättelserna är skrivna med små bokstäver, men i bilderna finns pratbubblor med stora bokstäver. Man kan alltså öva läsning på två nivåer. Och det bästa av allt: Det är så spännande att man glömmer att man övar!

Rolig, spännande & fint illustrerad!

Nu är ”Skoldeckarna” tillbaka med ännu en bok, i dessa lättlästa böcker får vi kompisarna Max och Penny som klurar kring olika saker som uppkommer under deras skoldag.

I ”Det mystiska paketet” åker Max och Penny på museum tillsammans med klassen. Väl där ser de en underlig paketöverlämning, en vakt ger en äldre dam ett paket i smyg. Samtidigt som damen räcker över 1000 kr till vakten.
Max och Penny misstänker fuffens och bestämmer sig för att följa efter damen med förhoppning om att reda ut misstankarna. Kan det vara så att vakten säljer saker som är stulna från museumet?

Boken har även ett lättläst upplägg som breddar målgruppen eller ger ett barn en variation i träningen. Jag minns själv hur roligt det var att läsa text i pratbubblor som liten och i denna lättlästa bok finns en mängd pratbubblor där texten är skriven med versaler. Medans den vanliga berättelsen är skriven med gemener.
Detta gör att boken också passar fint att växelläsa för de nyare läsarna. Den vuxna kan högläsa texten, medans barnet läser pratbubblorna.

Vi tyckte även att berättelsen var rätt rolig, exempelvis när barnen kommer tillbaka och läraren frågar var de har varit så svarar de att de varit där hela tiden. Varvid läraren svarar ”Det vet jag väl! Jag har alltid koll!”.

Men även om den framförallt är en lättläst bok så funkar den även att högläsa för snäppet yngre barn. Berättelsen är enkel och förpackad med roliga detaljer. Trots att den är enkel så är den ändå påhittig och nyskapande.
Illustrationerna är färgrika och humoristiska.

Passar fint till skolbiblioteket, har man ett lågstadiebarn hemma som börjar komma igång med läsningen så kan bibliotekslån absolut vara värt. Även vid inköp så tycker jag böckerna är prisvärda för den kvaliten man får. De tidigare delarna heter Diamanttjuven, Brandlarmet, Den stulna plånboken och Matmysteriet.