Det mest frbjudna

Thorvall, Kerstin

| 1987

En dotter och en mamma och en pappa som dr nr flickan r elva. En stark rigid martyrmor med en rdd och lydig dotter, snll och snll och snll, tills hon sent i livet exploderar i ett tonrstrots som hon skjutit upp i tjugofem r.Effekten blir vldsam. I en blandning av ngest och triumf kastar sig den vuxna dottern handlst i famnen p det mest frbjudna. Galen av kttja och revolt gr hon det, medan modern ser p och nstan dr av frfran. Vilket ocksr meningen.

2020-06-15

Nej den hr boken begriper jag mig inte riktigt p. Kan vara p grund av att Thorvall sjlv lst in den med katastrofalt resultat. I princip ej lyssningsbart.

A H

2019-05-16

Dlig inlsning och meningslst innehll. Tyvrr..

Per Englund

2018-04-24

Gnll

2016-05-23

Helt fantastisk tycker jag att denna boken r. Gillade tv-serien och blev d pepp p att lsa boken. S naket, s kta och s pang in i hjrteroten slr orden Thorvall frmedlar... Bilden av hur en ska vara, borde vara, borde agera... rdslan och ngesten ver att inte vara den en tror en mste vara, utifrn de normer som mter en i samhllet och som ocks r integrerade i en sjlv... fraktet, skulden som normerna genererar frlggs allts inte bara p individen av det omgivande samhllet utan ocks frn individen sjlv... Hur mycket har frndrats, vilka tankar, knslor och agerande r okej fr kvinnor, fr kvinnor i viss lder, fr kvinnor som har barn...

Pauline Karlsson

2016-05-01

N, jag tyckte faktiskt inte den var s vrst bra.
Fick inte ngot intresse fr "huvudkaraktren". Sprket kndes ibland mer informativt n vackert och beskrivande; ratal kunde passera i en enda mening. Fngade mig inte.
Pongen med hela handlingen var att hon hade sex med ett gng mn. Skert mer frbjuden handling nr boken kom ut, men inget som fr mig att lyfta p gonbrynen idag.

Sanna Carlborg

2016-03-20

S otroligt rligt, insiktsfullt och trffande explosivt. Jag kan knna igen mig i mycket. Brjan r bst och sedan blir Thorvall lite repetitiv, men det r okej.

Solveig Andersson

2015-09-09

Jag lste den hr nr den frst kom -76, lste om de frra ret och anser fortfarande att det r en mycket stark bok som tar upp alla de tidigare s tabubelagda frgorna.

2013-11-16

En fantastiskt bra roman som alla borde lsa. tminstone vi kvinnor! Jag lskade vartenda ord, varje mening av den. Det hr r en viktig, tillika intressant, rolig, uppfriskande och sorglig roman jag varmt rekommenderar! En vldigt bra och vlskriven bok!

Hanna Noreus

2012-06-23

Jag r vldigt konfunderad angende denna boken eftersom jag tidigare i r lste Hans Falk bok Uppvxt om hur det var att ha Kerstin som mamma. Vilket pverkade min lsning av denna boken! Men den r nd en vldigt fascinerande lsning!

Veronika S

2012-05-18

En av dom absolut bsta bcker som jag ngonsin har lst, hon fr ihop s vackra meningar med ett vldigt enkelt sprk.
Handlingen skiljer sig frn andra bcker och den sticker ut men passar samtidigt in s fruktansvrt bra!

Ulrica Sandell

2011-04-08

Elin Stenblom

2011-02-20

Thorvall var kvinnan som vgade gra det mest frbjudna och bertta om det.

emilie johansson

2010-08-08

Bra, tills det blev fr mycket upprepningar. Pminner till viss del om Ann Heberleins Jag vill inte d, jag vill bara inte leva.

Merja A

2010-05-18

Hade bara lst en bok av Kerstin Thorvall tidigare. Det var "Nr man skjuter arbetare" som jag tyckte jtte mycket om. Jag kan frst att mnga frfrares p 70-
talet nr den hr boken kom ut. Det handlar mycket om
nr " kvinnan tar fr sig" och lever ut sina sexuella lustar.

Katarina Ahlman

2009-06-14

Min frsta Kerstin Torvall, av mnga, mnga. Trotts att jag var 14 r d jag lste den hr frsta gngen och nstan inte frstod ngot.

Carina Rydberg

2009-05-06

Ja, det hr var som sagt 70-talets stora skandalroman, och s snart jag hrde talas om den i Dagens Eko, beordrade jag min pappa att genast g ut och kpa boken.
Vilket han gjorde. Och jag slukade den. Kerstin Thorwall fick mycket skit fr den hr romanen; moralkren ndde oanade tonhjder, fr en medellders kvinnas sexualitet var p den tiden fullstndigt tabu.
Mnga r senare - efter att jag sjlv publicerat en sjlvbiografisk roman, trffade jag Kerstin Thorwall p restaurang Prinsen.
- Ja, sa hon. Man mrker ju att tiderna frndrats.
Fast fan vet.