Det mest förbjudna

Thorvall, Kerstin

| 1987

En dotter och en mamma och en pappa som dör när flickan är elva. En stark rigid martyrmor med en rädd och lydig dotter, snäll och snäll och snäll, tills hon sent i livet exploderar i ett tonårstrots som hon skjutit upp i tjugofem år.Effekten blir våldsam. I en blandning av ångest och triumf kastar sig den vuxna dottern handlöst i famnen på det mest förbjudna. Galen av kättja och revolt gör hon det, medan modern ser på och nästan dör av förfäran. Vilket ocksåär meningen.

2020-06-15

Nej den här boken begriper jag mig inte riktigt på. Kan vara på grund av att Thorvall själv läst in den med katastrofalt resultat. I princip ej lyssningsbart.

A H

2019-05-16

Dålig inläsning och meningslöst innehåll. Tyvärr..

Per Englund

2018-04-24

Gnäll

Maria Klamas

2016-05-23

Helt fantastisk tycker jag att denna boken är. Gillade tv-serien och blev då pepp på att läsa boken. Så naket, så äkta och så pang in i hjärteroten slår orden Thorvall förmedlar... Bilden av hur en ska vara, borde vara, borde agera... rädslan och ångesten över att inte vara den en tror en måste vara, utifrån de normer som möter en i samhället och som också är integrerade i en själv... föraktet, skulden som normerna genererar förläggs alltså inte bara på individen av det omgivande samhället utan också från individen själv... Hur mycket har förändrats, vilka tankar, känslor och agerande är okej för kvinnor, för kvinnor i viss ålder, för kvinnor som har barn...

Pauline Karlsson

2016-05-01

Nä, jag tyckte faktiskt inte den var så värst bra.
Fick inte något intresse för "huvudkaraktären". Språket kändes ibland mer informativt än vackert och beskrivande; åratal kunde passera i en enda mening. Fångade mig inte.
Poängen med hela handlingen var att hon hade sex med ett gäng män. Säkert mer förbjuden handling när boken kom ut, men inget som får mig att lyfta på ögonbrynen idag.

Sanna Carlborg

2016-03-20

Så otroligt ärligt, insiktsfullt och träffande explosivt. Jag kan känna igen mig i mycket. Början är bäst och sedan blir Thorvall lite repetitiv, men det är okej.

Solveig Andersson

2015-09-09

Jag läste den här när den först kom -76, läste om de förra året och anser fortfarande att det är en mycket stark bok som tar upp alla de tidigare så tabubelagda frågorna.

2013-11-16

En fantastiskt bra roman som alla borde läsa. Åtminstone vi kvinnor! Jag älskade vartenda ord, varje mening av den. Det här är en viktig, tillika intressant, rolig, uppfriskande och sorglig roman jag varmt rekommenderar! En väldigt bra och välskriven bok!

Hanna Noreus

2012-06-23

Jag är väldigt konfunderad angående denna boken eftersom jag tidigare i år läste Hans Falk bok Uppväxt om hur det var att ha Kerstin som mamma. Vilket påverkade min läsning av denna boken! Men den är ändå en väldigt fascinerande läsning!

Veronika S

2012-05-18

En av dom absolut bästa böcker som jag någonsin har läst, hon får ihop så vackra meningar med ett väldigt enkelt språk.
Handlingen skiljer sig från andra böcker och den sticker ut men passar samtidigt in så fruktansvärt bra!

Ulrica Sandell

2011-04-08

Elin Stenblom

2011-02-20

Thorvall var kvinnan som vågade göra det mest förbjudna och berätta om det.

emilie johansson

2010-08-08

Bra, tills det blev för mycket upprepningar. Påminner till viss del om Ann Heberleins Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva.

Merja A

2010-05-18

Hade bara läst en bok av Kerstin Thorvall tidigare. Det var "När man skjuter arbetare" som jag tyckte jätte mycket om. Jag kan förstå att många förfärares på 70-
talet när den här boken kom ut. Det handlar mycket om
när " kvinnan tar för sig" och lever ut sina sexuella lustar.

Katarina Ahlman

2009-06-14

Min första Kerstin Torvall, av många, många. Trotts att jag var 14 år då jag läste den här första gången och nästan inte förstod något.

Carina Rydberg

2009-05-06

Ja, det här var som sagt 70-talets stora skandalroman, och så snart jag hörde talas om den i Dagens Eko, beordrade jag min pappa att genast gå ut och köpa boken.
Vilket han gjorde. Och jag slukade den. Kerstin Thorwall fick mycket skit för den här romanen; moralkören nådde oanade tonhöjder, för en medelålders kvinnas sexualitet var på den tiden fullständigt tabu.
Många år senare - efter att jag själv publicerat en självbiografisk roman, träffade jag Kerstin Thorwall på restaurang Prinsen.
- Ja, sa hon. Man märker ju att tiderna förändrats.
Fast fan vet.