Det man inte vet har man ingen aning om

Ben har klantat till det. Rejält. Efter en festlig kväll på stan lyckas han tappa bort bästa vännen Georges mest värdefulla ägodel, en blindklocka. Den trollbindande Emma, som han träffade under kvällen, kan sitta på svaret. Men, var är hon? Ben tar hjälp av George som skrivs ut på helgpermission från psyket. Han knäcker koden om var Emma är och de två vännerna sätter kurs mot Spanien. När det mesta känns hopplöst och George beter sig oroväckande normalt, undrar Ben om det var så briljant att erkänna att han hade slarvat bort blindklockan. Det man inte vet har man ingen aning om är en berättelse om äkta vänskap, konflikter som får oanade konsekvenser, och missöden när inget blir som det var tänkt. Rostar gammal vänskap? Kan man verkligen förlåta allt?

Bokdjungeln

2018-08-15

Synd att man både måste jobba och sova, för jag hade verkligen velat sträckläsa denna bok. Man blir så uppslukad av karaktärerna och hur det kommer sluta att man glömmer bort tid och rum. Jag tror att många kommer vilja åka till varma platser efter att ha läst denna bok, det vill i alla fall jag. Ett tag var jag också inne på om jag skulle börja tävlingscykla. Inspirationen - ja den hittar du i boken! 😉😂

Bokslukerskan

2018-08-12

Betyg: 2/5
Det här är en berättelse om vänskap och kärlek, fylld med konflikter och missöden.
Längs resan sker de mest osannolika händelser och möten.
Gång på gång....
Och det blir tyvärr pga. allt det konstigt osannolika som storyn faller som ett korthus för mig.
Det sätt karaktärerna ofta agerar och konverserar på har jag aldrig stött på i verkliga livet och jag får svårt att knyta an.
Det blir mest märklig fiktion av alltsammans och då, tyvärr, plattas de humoristiska inslagen till.
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
MEN HEY! Världens största plus i kanten för fyndigaste titeln ever - Det man inte vet har man ingen aning om...
Dagens sanning - Alla dagar.
Och fröken Almanakis lider då verkligen ingen brist på fantasi. Vilken tillgång!
Man kan tyvärr inte tycka om allt,
men tur är väl då att smaken är som baken. Delad!
Du som står i begrepp att läsa eller lyssna på denna bok kanske kommer att älska den.
Andra har gjort det före dig,
det är ett faktum.

Innan Camilla Davidssons serie om Emma hade jag knappt hört talas om att göra Caminon och nu har jag helt plötsligt tagit mig den ett varv till, fast på cykel. Och ändå har jag bara gått med barnvagnen runt i Mantorp med lurar i öronen.

Det man inte vet har man ingen aning om är en mysig feelgood-bok och den var perfekt att lyssna på. Jag tror att den även skulle vara trevlig att läsa, men det vet jag inte. Språket är lättsamt och känns väldigt ungdomligt och passande för boken. En eloge ska också ges till uppläsaren, för han passar väldigt bra, en perfect match.

Jag gillar den här bokidén, och jag gillar boken … men. Problemet är lite att jag inte riktigt vet vad det här men består uti. Kanske beror det på att jag har lyssnat på den, och det är den första skönlitterära boken jag lyssnat på. Jag är ovan konceptet och det tar också en väldans tid. Kanske är det, som jag uppfattar det, romantiserandet av tobak (och som gammal rökare och snusare har jag inte någonsin saknat det så mycket som under de här promenaderna) och kanske är det att jag inte skulle uppfatta det romantiskt om någon jagade efter mig över hela Europa efter att vi hade träffats en gång.5. Känner själv att det hade varit bra att läsa den för att jämföra upplevelserna. Nu efter ett par dagar, när jag har hunnit fundera på vad det är som gnager har jag kommit fram till att det är ett par lösa trådar jag hade önskat hade knutits ihop och att jag helt enkelt hade valt att avsluta boken annorlunda tror jag, men jag gillar den fortfarande. Eftersom det är motstridiga känslor mot mig ger jag den 4- i betyg, något mellan 3,5 och 4.

Jag tycker att det är ett lagom brett persongalleri som man blir investerad i. När jag var yngre såg jag verkligen alla framför mig men numer blir det inte riktigt så. Men i den här boken, här såg jag ett par personer framför mig. Jag såg George, i form av någon internetmeme jag känner igen, och jag såg läkaren Blåbär som en blandning av min mammas kusin och min sambos mosters man. I övrigt har jag ingen minnesbild över någon av dem. Också lite roligt egentligen, hur det kan försvinna med tiden.

villa-freja.se

2018-02-08

Härlig, humoristisk och fint driv rakt igenom. Skulle gärna se att boken filmatiseras. Jag får lite Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann-vibbar.

Hana Lili

2017-10-31

Det man inte vet har man ingen aning om är en underhållande förnyelse av resekomedin. Vi får följa vännerna Ben och George och den egensinniga Emma på en vindlande resa på Caminon i jakt på ett kärt föremål av stor betydelse. Resan bjuder på många förvecklingar, skratt och överraskande vändningar. Att läsa den gula boken är som att göra Caminon utan att bli det minsta trött. Kapitlen är korta med en perfekt mix av söt och salt och målande miljöskildringar. Jag kan varmt rekommendera denna bladvändare. Skriven med humor, hjärta och en stor dos berättarglädje.

Helena Lundqvist

2017-10-27

Underhållande, härlig och gripande!