Det målade huset

Grisham, John

| 2001

”Bergsborna och mexikanerna kom samma dag. Det var en onsdag i början av september 1952.”Luke Chandler är sju år och bor med sin familj i bomullsdistriktet i Arkansas, i ett litet hus som aldrig blivit målat. Familjen Chandler arrenderar trettio hektar, och när det är dags att skörda kallar de in mexikaner och bergsbor för att klara av allt arbete. I sex veckor plockar de bomull, slåss mot hettan, regnet, tröttheten – och med varandra. Luke får se och höra saker som han knappast är mogen för, och bär på hemligheter som inte bara hotar skörden utan också kommer att förändra familjens liv för alltid. Det målade huset är en gripande berättelse om en pojkes väg från oskuld till mognad. En ny – och annorlunda – Grisham, med miljöer hämtade från författarens egen barndom.

2018-11-23

Läst på svenska: En gripande berättelse. Här finns inte mycket traditionell spänning, men desto mer stämning och känslor. Och spänningen finns förstås inom den sjuårige huvudpersonen Luke. Hans omgivning är bomullsfält, föräldrar och andra bönder helt beroende av väder och vind för sin utkomst. Och varje skördesäsong lejer de grupper av hillbillys/bergsbor och mexikaner. Bra, och ibland, dåliga människor. Det är ett osäkert liv utan närvarande myndigheter, polisväsende, telefon mm. De kan bara lita till sig själva, kyrkan och andra människors vandel.

Marianne Strandberg

2010-11-21

Förvånadsvärt bra och ömsint roman.

2010-07-24

Gillar egentligen Grisham, men inte den här. Han ska skriva om de "små" advokaterna som kämpar mot det "stora elaka" bolaget:-)

2010-02-19

En mer än lagom roman tycker jag. Det var några år sedan jag läste den, men minns den som mycket gripande och "målande". Jag var där i hettan och tristessen på landet. Pojkens bror var med i Koreakriget och andra hade lämnat bakvattnet för storstaden. En värld i förändring, en epok som avslutas, en pojke som tvingas bli vuxen och möter livets grymhet. Grisham själv är uppvuxen i den här miljön och här skriver han inte för att tjäna storkovan. Han har något på hjärtat.