Det magiska svärdet

Modin, Lotta

| 2017

Edvin har flyttat och har inga kompisar. Han är mest hemma och leker själv. Det han önskar sig högst av allt är ett svärd. Och kompisar. En dag går hans önskan i uppfyllelse och han får svärdet han drömt om. Det visar sig dessutom vara speciellt - det är nämligen magiskt. Det tar med honom på ett långt, spännande och även lite läskigt äventyr, där allt kan hända. Lotta Modin tar tillsammans med illustratören Elina Höglander med sig läsaren på en magisk resa i klassisk sagostil.

Systrarnaböcker

2018-05-02

Jag tycker boken är bra! Den har ett bra flyt och med tanke på vilka som ska läsa boken är den lagom lång. Jag tycker att författaren har använt sig av lite svåra ord ibland men det är inte så mycket. Boken har fina bilder och är verkligen en mysig barnbok för barn som gillar riddare och svärd.

Boken handlar om Edvin som har flyttat och inte har lärt känna några nya kompisar ännu, att gå ut och leka med övriga barn i parken när man inte känner någon kan vara läskigt. Mormor kommer och han får välja ett svärd han drömt om i leksaksaffären – ett magiskt svärd!

Som tar med honom på ett äventyr som riddare Edvin där han bland annat räddar prins Erik från draken. Mot slutet vågar Edvin att ge sig in i nya vänskaper med hjälp av modet som leken ingav.

Jag gillar hur en lek/ett äventyr som sker inne i barnets huvud i sin egen fantasi på bussen hem lyfts fram. En slags lek som ofta nedvärderas och osynliggörs? Nämnligen den som sker inne i ett barns huvud medan barnet t.ex drömskt tittar ur under bussfärden hem.

En annan fin sak som boken gör är att författaren introducerar en del begrepp, t.ex illustrerar sagan tydligt vad en ravin är – som också tydliggörs än mer av Höglanders illustration. Så ordförrådet byggs med!

Fin, rolig och spännande!

2018-01-08

En trevlig och lättläst liten saga, för barn i 6-9-årsåldern, enligt informationen från bokförlaget. Men jag tror nog att även lite yngre barn kan ha behållning av den.

Jag har inga barn att provläsa den för, eftersom mitt äldsta barnbarn bara är två år.

Men jag tyckte om berättelsen, som innehåller både vardag i verkligheten och lite äventyr i sagans värld, och kan rekommendera den.