Det lömska nätet

Tursten, Helene

| 2008

När arbetarna på en byggfirma i Göteborg river en nedbrunnen gammal träkåk upptäcker de liket efter Mats Persson, spårlöst försvunnen sedan en novemberkväll 1983. Utredningen var omfattande den gången och det sista säkra vittnesmålet visade på att han kommit nära sanningen om mordet på sin far som skett fyrtio år tidigare. Samtidigt som cold case-avdelningen arbetar med fallet råder extrem arbetsbelastning på våldsroteln. Kriminalinspektör Irene Huss och hennes kollegor lägger ned all kraft i jakten på en mördare som inom loppet av några dagar har dödat två tonårsflickor. De upptäcker snart ett mönster, men tiden är knapp fler flickor riskerar att falla offer för mördaren. Det lömska nätet är den åttonde fristående boken om kriminalinspektör Irene Huss på våldsroteln i Göteborg. Helene Tursten är född och uppvuxen i Göteborg men bor numera i Sunne. Innan hon blev författare arbetade...

Lite seg.

Detta var en bra Deckare tycker jag

2015-05-31

Lättlyssnad, småspännande & småmysig. Men dock ganska så lättglömd! Men en 3:a kan den allt få i betyg från mig!

Ellinor Karlberg

2014-11-04

Skulle kunna fått en 4a men tyckte att historiespåret var lite segt. Tursten behöver inte gå samma väg som Läckberg och Rosman med parallella historier (även om det inte riktigt är det hon gör). Som vanligt irriterar jag mig på den ojämlikhet & rasism som finns i varje bok.

Evelina Nilsson

2013-05-09

Helt okej deckare. Den var spännande och hade ett snabbt tempo.

2011-09-12

En bra och småtrevlig deckare. Tyvärr inget som sticker ut vare sig i handling eller intrig. Dvs en ganska allmängiltig historia som det finns väldigt många utav. Avkopplande läsning för stunden men inget som sätter sig i minnet.

Lars Sederlin

2011-05-15

Nja

Lars Sederlin

2011-05-15

Nja

Anitha Ronnersjö

2011-03-02

Den beskriver arbetet kring två parallellfall där ett startar med att arbetarna på en byggfirma i Göteborg river en nedbrunnen gammal träkåk och upptäcker liket efter Mats Persson, spårlöst försvunnen sedan en novemberkväll 1983. Samtidigt som cold case-avdelningen arbetar med fallet råder extrem arbetsbelastning på våldsroteln.
Boken är lätt att lyssna till men jag misstänker att jag kommer att glömma den snabbt.

Louise A

2011-01-13

Tursten tillhör mina favoriter av svenska deckare. Inte bara för miljön i Gbg, som jag känner så väl utan för de annorlunda handlingarna och ofta intressanta frågeställningar som uppkommer. Detta gäller även denna.

2011-01-05

Ännu en bra bok av Tursten. Det här var däremot som två historier i en och det är inte så vanligt. Hon skriver mycket bra och man dras in i karaktärernas liv.
Bra titel till boken, en titel som passar två historier.

Maria Larsson

2010-06-04

Kriminalinspektör Irene Huss som har huvudrollen i Helene Turstens spänningsromaner är en av mina favoritpoliser. Annars i svenska deckare brukar poliserna antingen ha så tilltrasslade liv och inkapslade issues att man funderar boken igenom varför inte polisledningen ingriper och ser till att de får vård. Eller så har de så präktiga liv att man vill stoppa fingrarna i halsen.
Irene Huss har alltid känts äkta och mänsklig.

I "Det lömska nätet" får vi följa två parallella historier. Dels hittas kroppen efter en man som varit försvunnen i nästan tjugofem år i ett nedbrunnet hus. Dels har Göteborgspolisen två nya otäcka mord på tonårsflickor att lösa.

Språket är lättläst och texten har en behaglig rytm men handlingen bara ljummen. Turstens tidigare böcker har varit mer intensiva och inlevelsefulla. Intrigen håller hela vägen och är mycket trovärdig men jag saknar ett engagemang och en nerv.

Som helhet ger jag "Det lömska nätet" klart godkänt. Som sommardeckare i hängmattan är den perfekt.

Maria Larsson

2010-06-04

En behaglig rytm i språket men handlingen engagerar inte.

Lena L

2010-03-26

En riktigt spännande deckare med två brott som löpte parallellt. Spännande upplösning och bra miljöbeskrivningar.

M W

2009-12-01

Karin Karlsson

2009-07-10

En av Helenes bättre måste jag säga.