Det lilla galleriet i solen

Sammeli, Marie

Hur hamnade jag här? Jag är ingen äventyrare. Min bucketlist består inte av vandringar i Himalaya, att se toppen av en pyramid eller att simma med delfiner. Den består av Tom, att han ska gifta sig med mig. Att ge Theo en riktigt trygg och fin familj och ett syskon, tänker Julia desperat när flygplanshjulen nuddar marken i Kapstaden.  Julias liv går inte riktigt som hon har tänkt sig, den glimrande karriären i PR-branschen i Stockholm går allt annat än glimrande. När Tom kommer hem och berättar att han har fått ett erbjudande om jobb i Kapstaden så finns egentligen inget att fundera på, det är klart de ska åka. Hon, Tom och deras son Theo till äventyret i solen. Om hon nu bara hade varit en äventyrare   Samtidigt som Julia kämpar för att bygga upp ett nytt liv i Kapstaden inser hon att det är något som inte riktigt stämmer. Varför är Tom så grinig hela tiden? Grannen, galleristen...

Terese Olofsson

2023-02-28

Alltså TA MIG TILLBAKA TILL KAPSTADEN!!! Längtade jag inte innan så gör jag det nu… Roande och lättläst feelgood i fantastisk miljö som jag bara MÅSTE bo i som äldre. Punkt. Ser fram emot att läsa de tre kommande delarna. Kan man inte själv leva drömmen i Kapstaden känns det fint att fiktiva Julia finns, som man kan leva den igenom. Tack, Marie Sammeli!

Anette Holgersson

2020-11-02

Jag tycker att den var bra. Jag tycker att den är bra skriven. Jag lyssnade på boken och den som läst upp den var bra. Tycker om författarens beskrivning av platsen Kapstaden. Jag rekommenderar denna.

Eva Pettersson

2020-08-11

Feelgood när den är som bäst! Som språkvetare kan jag inte låta bli att reta mig på en del språkliga konstigheter i boken, men grundhistorien är bra och när man lever sig in i berättelsen blir man varm inombords.

Jessika Nilsson

2019-11-20

Jätte fin bok med många igenkännliga situationer för alla oss utomlandssvenskar, men även givande för de som besökt Sydafrika eller drömmer om att komma hit, eller alla vi som gillar feelgood böcker. Många roliga moment och perfekt semesterlektyr. Toppendebut av Marie Sammeli! Väntar ivrigt på fler böker!

Therese's Boklåda

2019-11-12

Jag tycker nog att titeln är lite missvisande, då det inte är särskilt mycket utav boken som utspelar sig på det lilla galleriet. Eller är det bara jag? När jag ser titeln så tänker jag mig själva handlingen lite annorlunda. Jag lyssnade på början utav boken och tror att det räddade den lite, tror att jag kanske hade lagt den ifrån mig ett bra tag om jag bara läst den i bokform, då jag störde mig en hel del på att galleriet aldrig dök upp.
Men jag gillade boken! Sluttampen utav boken var i riktigt bladvändartempo. Jag kunde inte lägga den ifrån mig och det blev väldigt sent den natten!
Man får hänga en hel del i Julias tankar vilket kan vara lite irriterande ibland men också väldigt roligt. Jag kan samtidigt förstå en hel del utav Julias ältande, det är verkligen inte någon rolig sits hon hamnade i, Tom är ju verkligen en skitstövel. Jag kan säga att min syster har en eller två utav de där Café au lait- kopparna som Julia funderar över vart de tagit vägen.

Skulle verkligen vara roligt om det kom en fortsättning på denna, då det kändes som att boken precis kommit igång på slutet. Jag hade velat att den var lite kortare i början och att den var lite längre i slutet, om ni förstår vad jag menar. Men överlag var det en mysig läsupplevelse!

Detta är författarens första bok och en riktigt bra debut. Jag fastnade direkt för bokens omslag, otroligt fint och jag får känslan av att jag sitter vid havet och känner solens strålar och hör havets brus i bakgrunden. Boken är välskriven och lättläst, den innehåller många ingredienser som kärlek, vänskap, otrohet, sorg och nya relationener som till hunden Darth och nya bekantskaper. I boken får man följa huvudkaraktären Julias resa från flytten från Sverige till hur hon tappar fotfästet till hur hon växer och försöker hitta sitt nya jag. Kul att boken utspelar sig i Sydafrika och författaren bor där själv och avslutningsvis ger hon tips på ställen man kan besöka. En mysig feelgood om att hitta sig själv i livet och som gav mig mersmak att vilja läsa mer av Marie Sammeli så bara hoppas att hon skriver fler böcker.

Cecilia Jonsson

2019-10-30

En härlig, varm och lättläst roman om att börja om på en helt annan plats där inget blir som man har förväntat sig. En bok om kärlek, vänskap och att hitta sig själv i det nya.

Boken utspelar sig i Kapstaden och tycker mig märka att författaren blandar in sina personliga upplevelser av staden och livet där, vilket gör den extra rolig att läsa! Jag kan varmt rekommenderad "Det lilla galleriet i solen".

Myran

2019-10-25

Fängslande feelgood-debut! Varm berättelse skriven med glimten i ögat, om att våga välja förändring och vilka möjligheter det skapar.

villa-freja.se

2019-10-12

En feel good med alla de rätta ingredienserna. En riktig sträckläsningsbok att njuta av. Jag ser verkligen fram emot fler böcker av Sammeli.

2019-10-03

Det här är en berättelse om att börja om på en helt annan plats där inget blir som man har förväntat sig.

Julia flyttar med sin sambo och son till Kapstaden i Sydafrika när sambon Tom får ett jobb där. Men väl där blir inte livet så bra som hon trodde.

Det här är en välskriven och lättläst roman om kärlek, vänskap och att hitta sig själv i det nya.

Boken är riktigt bra och har ett driv framåt vilket gör att den går ganska fort att läsa. Bra gestaltningar gör att det är lätt att leva sig in i historien. Tyckte väldigt mycket om den här boken och på det sättet @mariesammeli skriver. Hoppas på att få läsa mer av henne!

Rolig, härlig & underbar!

2019-09-07

Nja, jag föll inte alls för den här boken. Och konst och galleri finns väldigt lite med i boken, så titeln borde ha varit en annan. Naiv. Huvudpersonerna känner jag ingenting för, de är kantiga, de väcker inget i mig. Tyvärr. Men jag ser att andra gillar boken så.

Pia Gummesson

2019-09-03

Kan man bli kär i en bok,ja jag blev det i denna bok.❤️Karaktärer,miljö och kärlek i en härlig blandning.Rekommenderar denna varmt.Hoppas på mer från denna författare....

Det här en riktigt bra feelgood bok som utspelar sig i Kapstaden. Men det är inte bara lull-lull utan lite allvar med. Och sedan blir man så oerhört uppretad på "en viss person" i boken. För mig är det en riktigt mysig bladvändare som lämnar en glad i sinnet med reseplaner till Kapstaden.❤