Det levande slottet

Jones, Diana Wynne

| 2005

I ett fjärran land, där det finns både sjumilastövlar och osynlighetsmantlar, bor Sofia Hattman. Eftersom hon är äldst av tre systrar vet hon att det kommer att gå illa för henne i livet. Det är ju alltid den yngsta som lyckas bäst. Och mycket riktigt råkar hon ut för en elak häxa som förvandlar henne till en gammal ful och ledbruten gumma. Hon ger sig då av hemifrån under ett förskräckligt oväder och söker skydd i ett mystiskt slott som svävar omkring i luften och hela tiden flyttar på sig. Slottet ägs av en fruktad trollkarl och det sägs att han lever på unga flickors själar.Trollkarlen är nyckfull och oberäknelig men otroligt charmerande, och mot sin vilja blir Sofia intresserad av honom. Skildringen av Sofias kamp för att bryta sin ovälkomna förtrollning är både spännande och sanslöst rolig.

Recensenten

2020-01-14

Håller med om att filmen faktiskt är bättre i detta fall.
Boken innehåller fler klassiska fantasy-element, och som ett stort fan av filmen men ej av fantasygenren blev det något av en besvikelse, då filmen blandar sci-fi (steampunk) och fantasy på ett skickligt sätt.
Gillar man fantasy i övrigt så uppfattas den nog bättre.

Rebecka Angelin

2014-11-17

Helt ok bok. tyckte dock inte de hände så jätte mycket i den. Eller jo visst hände de saker men jag vill ha mer spänning och mer känslor men men helt ok

Marica Schneider

2012-09-02

Underbar ungdoms bok som jag gärna läser om och om igen.

Andreas Norström

2011-10-23

Filmen är faktiskt bättre än boken, men därmed inte sagt att boken är dålig. Jag gillar hur den utspelar sig i en fantasivärld parallellt med den verkliga världen. Läsvärd liten sak.

Sanna .

2011-10-10

Riktigt underhållande! Tyckte att det var positivt att boken och filmen skiljde sig så pass mycket åt, de kompletterar varandra på det sättet.

Adios Flamingo

2011-09-30

Mycket bra, även om språket är ovant och dåligt i början innan man kommit in i berättelsen ? det är ju trots allt en ungdomsbok. Förskräckligt charmerande historia i alla fall, även om slutet är lite väl hastigt. Jag är kär i Howl. <3

Kristina S

2009-12-21

Underbar bok med fina sagogrepp och en stor portion humor; jag skrattade högt för mig själv när jag läste den. Filmen är, trots att jag älskar Studio Ghibli i vanlgia fall, en stor besvikelse jämfört med boken.

Bella E

2009-11-01

Supersöt bok som får lite bråttom i slutet.

A Bookaholic Swede

2009-08-05

Skiljer sig ifrån en hel del ifrån filmen, men vad gör det, när både filmen och boken är bra!

Madelene Helgesson

2009-06-23

Söt bok som är ett bra tidsfördriv om man inte känner för att läsa så fruktansvärt ansträngande litteratur.