Det kommer aldrig vara över för mig

McFarlane, Mhairi

Man glömmer aldrig sin första kärlek. Eller? Georgina Horspool har en riktigt usel vecka. På en och samma dag får hon sparken från Sheffields sämsta restaurang och hittar sin pojkvän i säng med någon annan. Hon har inget annat val än att göra slut med honom och skaffa ett nytt jobb. Men Robin accepterar inte att bli dumpad och vägrar släppa Georgina. Snart visar det sig också att han tänker använda detaljer om henne i sitt senaste ståuppnummer. När Georgina väl fått ett jobb upptäcker hon att chefen är hennes ungdomskärlek Lucas McCarthy. Det skulle kunna vara starten på något nytt, men det finns ett litet problem ? han verkar inte komma ihåg henne över huvud taget. Det kommer aldrig vara över för mig är brittiska Mhairi McFarlanes femte roman ? en gripande, charmig och oemotståndlig romantisk komedi.---Bästsäljande författaren Mhairi McFarlane är född i Skottland 1976. Innan hon...

Nina Gustafsson

2020-06-08

Rapp dialog men inte så djup kanske, förutom mot slutet lite grann. Feelgood - bra sommarläsning.

Belinda

2020-06-07

👍

Frida Tosterud

2020-01-17

Feelgood bok, lite enkel men underhållande

2020-01-12

Den började bra och underhållande men det var en lite väl lång transportsträcka på mitten innan det hände så mycket mer. Ganska svag bok jämfört med hennes andra men bitvis underhållande så den får en trea i alla fall.

Henrik Johansson

2019-11-12

Svårt att bestämma mig om det finns ett allvar eller om det bara är yta. Landar nog i mittemellan. Feelgood.

sannareads

2019-07-19

"Fira att du är toppenperson och att du har väldigt trevligt för dig själv. Vägra hålla på med det där självhatet som vårt sjuka samhälle i stort sett tvingar på en."

"Det kommer aldrig vara över för mig" av Mhairi McFarlane är en välskriven bok med snärtiga konversationer och humor i varje kapitel.

Jag har aldrig läst något av McFarlane och blev därför väldigt glad när HarperCollins Nordic erbjöd sig att skicka mig denna boken. Sättet författaren skriver på är otroligt inbjudande och rappt, vilket gör att kapitlen flyger förbi. Samtidigt använder hon sig av en humor som ger boken det där lilla extra.

Berättelsen i sig lyckades inte riktigt greppa tag i mig men boken var ändå väldigt läsvärd då jag tyckte om att lära känna Georgina Horspool.

Georgina är en otroligt härlig karaktär som genom bokens gång går från att vara osäker i sig själv till att finna ett sätt att acceptera det som har hänt och se allt från en annan synvinkel. Karaktären känns varm och hennes humoristiska kommentarer som läggs in då & då i boken är nästintill perfektion.

Hennes snälla vän Jo och bartenderkollegan Kitty (jag skrattade otroligt mycket åt vissa saker Kitty sa, hel härlig) blev snabbt två karaktärer jag tyckte om väldigt mycket. Även Devlin var omöjlig att inte tycka om.

Lucas känns för mig som en väldigt komplex karaktär och för mig ligger han lite i gråskalan. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om honom.

Jag kommer helt klart läsa mer av McFarlane då jag fann hennes sätt att skriva på otroligt varmt och humoristiskt.

⭐️ "Det kommer aldrig vara över för mig" av Mhairi McFarlane får av mig 3/5 stjärnor!

Tack HarperCollins Nordic för det fina recensionsexemplaret.

Bokslukerskan 93

2019-06-28

En välskriven feel good bok med humor! Kräsen i mitt bokval inom feel good, men den här är undeehållande 4/5 betyg

Mhairi McFarlane är en personlig favoritförfattare och hittills har jag inte blivit besviken av någon av hennes böcker. När det kommer till feelgood brukar de ha alla ingredienser jag vill ha: En person som står inför ett problem som på något sätt måste lösas, och på detta sätt bli den person hon (oftast en hon) var menad att bli. Dessutom gärna en drömkille som det av någon anledning snurrar/snurrat till sig med och en skitstövel till pojkvän/före detta.

Så även Det kommer aldrig vara över för mig. Det här skulle jag säga är en av McFarlanes mer djupa böcker. Det är inte bara feelgoodkänslan utan den slänger in #MeToo, dåliga relationer (egentligen tas både verbal och fysisk misshandel upp) och den olyckliga kärleken tillsammans med det typiska för feelgood. McFarlane har alltid varit bra på att få mig att känna mig lyckorusig, ledsen, arg, pinsam eller vadhelst hennes huvudkaraktärer känner. En stor styrka i böckerna. Det är ett driv framåt hela tiden och även om det finns några tillbakablickar fortsätter historien framåt och jag dras hela tiden med och vill veta vad som händer. Jag tycker att själva skolhistorien får en väldigt bra sammanfattning på slutet och på ett väldigt finurligt sätt.

Jag gillar Georgina och jag känner väldigt mycket för henne. McFarlanes huvudpersoner brukar ofta vara de där som är lite töntigare i sättet/personligheten och det tilltalar mig enormt. Det är lättsamt att veta vilka man bör och inte bör gilla i den här typen av böcker, och det är också skönt. Men samtidigt är det roligt när man blir lite glatt överraskad och någon beter sig helt annorlunda än man trodde.

Språket är bra, passar genren och översättningen lämnar inget att önska.

Härlig feel-good. Har även inslag av trakasserier och "metoo", vilket jag tycker lyfter hela genrén. Gillade den mycket!

2019-04-02

Helt underbar, som Mhairis andra böcker. Varm, insiktsfull och med en stor portion humor. Läs den! Läs dem alla.

2019-03-24

”Det kommer aldrig att vara över för mig” av den fantastiska författaren Mhairi McFarlane är en bok som är fylld av humor, kärlek, värme och charm! Georgina som precis blivit arbetslös och gjort slut med sin pojkvän är en charmig karaktär. Hon verkar orädd men är innerst inne en tjej som är rädd för att inte bli omtyckt. Det är en varm bok, en rolig bok. Jag skrattar när jag läser, jag fäller en tår och boken är bara så där underbar som böcker av Mhairi McFarlane är. Det jag gillar extra mycket med denna bok är att den inte är lika förutsägbar som de tidigare böckerna. Det kommer aldrig vara över för mig är den bästa av hennes böcker. Den är en bladvändare och svår att släppa! Rekommenderas varmt!

villa-freja.se

2019-03-23

Vilken härligt och humoristiskt skriven bok, utan att det blir det minsta fånigt. Tvärt om mjukar det upp huvudkaraktären och ger henne en varm personlighet. Det kommer aldrig vara över för mig är jättehärlig och snabbläst, även om ämnet i sig inte är en klackspark. Berättelsen är medryckande och inte alls så där förutsägbar som somliga berättelser tenderar att bli.