Det kommer aldrig vara över för mig

Man glömmer aldrig sin första kärlek. Eller?  Georgina Horspool har en riktigt usel vecka. På en och samma dag får hon sparken från Sheffields sämsta restaurang och hittar sin pojkvän i säng med någon annan. Hon har inget annat val än att göra slut med honom och skaffa ett nytt jobb.   Men Robin accepterar inte att bli dumpad och vägrar släppa Georgina. Snart visar det sig också att han tänker använda detaljer om henne i sitt senaste ståuppnummer. När Georgina väl fått ett jobb upptäcker hon att chefen är hennes ungdomskärlek Lucas McCarthy. Det skulle kunna vara starten på något nytt, men det finns ett litet problem han verkar inte komma ihåg henne över huvud taget.   Det kommer aldrig vara över för mig är brittiska Mhairi McFarlanes femte roman en gripande, charmig och oemotståndlig romantisk komedi.     "Gud i himlen vad jag gillar McFarlane."...

Mhairi McFarlane är en personlig favoritförfattare och hittills har jag inte blivit besviken av någon av hennes böcker. När det kommer till feelgood brukar de ha alla ingredienser jag vill ha: En person som står inför ett problem som på något sätt måste lösas, och på detta sätt bli den person hon (oftast en hon) var menad att bli. Dessutom gärna en drömkille som det av någon anledning snurrar/snurrat till sig med och en skitstövel till pojkvän/före detta.

Så även Det kommer aldrig vara över för mig. Det här skulle jag säga är en av McFarlanes mer djupa böcker. Det är inte bara feelgoodkänslan utan den slänger in #MeToo, dåliga relationer (egentligen tas både verbal och fysisk misshandel upp) och den olyckliga kärleken tillsammans med det typiska för feelgood. McFarlane har alltid varit bra på att få mig att känna mig lyckorusig, ledsen, arg, pinsam eller vadhelst hennes huvudkaraktärer känner. En stor styrka i böckerna. Det är ett driv framåt hela tiden och även om det finns några tillbakablickar fortsätter historien framåt och jag dras hela tiden med och vill veta vad som händer. Jag tycker att själva skolhistorien får en väldigt bra sammanfattning på slutet och på ett väldigt finurligt sätt.

Jag gillar Georgina och jag känner väldigt mycket för henne. McFarlanes huvudpersoner brukar ofta vara de där som är lite töntigare i sättet/personligheten och det tilltalar mig enormt. Det är lättsamt att veta vilka man bör och inte bör gilla i den här typen av böcker, och det är också skönt. Men samtidigt är det roligt när man blir lite glatt överraskad och någon beter sig helt annorlunda än man trodde.

Språket är bra, passar genren och översättningen lämnar inget att önska.

Härlig feel-good. Har även inslag av trakasserier och "metoo", vilket jag tycker lyfter hela genrén. Gillade den mycket!

2019-04-02

Helt underbar, som Mhairis andra böcker. Varm, insiktsfull och med en stor portion humor. Läs den! Läs dem alla.

Lollos Bokhörna

2019-03-24

”Det kommer aldrig att vara över för mig” av den fantastiska författaren Mhairi McFarlane är en bok som är fylld av humor, kärlek, värme och charm! Georgina som precis blivit arbetslös och gjort slut med sin pojkvän är en charmig karaktär. Hon verkar orädd men är innerst inne en tjej som är rädd för att inte bli omtyckt. Det är en varm bok, en rolig bok. Jag skrattar när jag läser, jag fäller en tår och boken är bara så där underbar som böcker av Mhairi McFarlane är. Det jag gillar extra mycket med denna bok är att den inte är lika förutsägbar som de tidigare böckerna. Det kommer aldrig vara över för mig är den bästa av hennes böcker. Den är en bladvändare och svår att släppa! Rekommenderas varmt!

villa-freja.se

2019-03-23

Vilken härligt och humoristiskt skriven bok, utan att det blir det minsta fånigt. Tvärt om mjukar det upp huvudkaraktären och ger henne en varm personlighet. Det kommer aldrig vara över för mig är jättehärlig och snabbläst, även om ämnet i sig inte är en klackspark. Berättelsen är medryckande och inte alls så där förutsägbar som somliga berättelser tenderar att bli.

2019-03-13

Jag har läst alla böcker som finns släppta på svenska av Mhairi. Tycker de har haft lite skiftande kvalitét och har gillat vissa mer och vissa lite mindre. Det kommer aldrig vara över för mig är den jag gillat bäst av hennes böcker! Georgina är en frisk fläkt att följa som jag njuter av att hänga med. På ytan verkar det som hon inte bryr sig om andras åsikter, men på insidan är hon fortfarande den lilla flickan som bara vill bli omtyckt. I början av boken får vi följa henne i skolan där hon upptäcker klasskompisen Lucas som senare blir hennes första stora kärlek. Som vuxen får Georgina snart ett nytt jobb i en bar där Lucas visar sig vara hennes nya chef. Men han känner inte alls igen henne! Själv har hon aldrig kunnat glömma Lucas. Mhairi lyckas med konststycket att vara rolig när hon skriver utan att det känns konstlat eller krystat. Jag skrattar flera gånger när jag läser, så mycket att maken blir nyfiken på vad det är för bok jag läser. Samtidigt är berättelsen lite sorglig och vi får flera exempel på vilka dumma missförstånd det blir när man inte pratar med varandra. Men det är ändå en varm berättelse som mejslas ut och jag mår bra när jag läser den. Jag upplevde inte den här lika förutsägbar som de innan och det uppskattar jag. Det kommer aldrig vara över för mig är en underhållande och mysig bladvändare som är perfekt att läsa framför brasan ihop med en stor mugg kaffe!