Det kom för mig i en hast - Historien om barnamörderskan Ingeborg Andersson

Bouroncle, Maria

'Plötsligt slår det honom att fönstren inte immat igen som de brukar när hon hänger tvätt inomhus om vintern. Det luktar surt och är förunderligt tyst i huset. 'Var håller ungarna hus?' frågar han men får inget svar. När Artur öppnar dörren till kammaren får han syn på den stora, runda kopparkitteln som står någon meter från tröskeln. Den är till hälften fylld av vatten, resten har runnit ut över golvet. Vattnet i den stora pannan är uppblandat med spyor.' Det är en kall påsk, våren 1929. Artur lämnar sin fru och sina tre barn i några timmar för att bege sig ut och hämta ved. När han kommer tillbaka har hans liv slagits i spillror. Berättelsen om Ingeborg Andersson, och vad som hände den där dagen 1929, har tidigare varit en väl förborgad hemlighet. Det tragiska familjeödet återberättas nu av Ingeborg Anderssons systers barnbarn, Maria Bouroncle. Sagt om DET KOM FÖR MIG I EN HAST - HISTORIEN...

Snezana Lindskog

2021-04-06

Ögonen tåras gång på gång när jag läser ”Det kom för mig i en hast” men att sluta läsa denna hjärtskärande berättelse går inte.

Hur kan det vara möjligt att begå en så ödesdiger ofrivillig och oåterkallelig handling? Denna fråga driver mig att läsa vidare. Delvis får jag svar på frågan. Ingeborg Andersson lider av djup depression, kanske något mer, idag hade utlåtandet troligtvis varit djupgående på ett annat plan.

Ingeborgs faktiska brev till maken Artur tillsammans med författarens förmåga att fiktivt återge, tankar, samtal, detaljer och miljöbeskrivningar, ger mig som läsare trovärdiga scener som mycket väl hade kunnat vara autentiska den tid de utspelar sig i. Ingeborgs tankar tillsammans med personliga samtal i berättelsen känns äkta. Här har författaren Maria lyckats att lägga sin själ i berättandet, gett den styrka och gjort den till ett konstverk. Språket är trovärdigt och imponerande och förflyttar oss direkt in i skeendets tidsatmosfär. Det dialektala språket ger berättelsen ytterligare en dimension.

Ingeborgs minnen och tillbakablickar före det sorgliga som drabbat henne varvas med berättelsen som skrider framåt. Detta är genomtänkt och får naturliga övergångar så som tankebanor i verkligheten kan te sig.

Författaren ger mig ett trovärdigt porträtt av Ingeborg, en finstämd individ som trots det katastrofala i sin verklighet försöker hitta tillbaka till livet. Jag får en bild av att Ingeborgs sätt att vissa gånger agera levnadsglad och utanför verkligheten handlar om att förtränga det tunga.

Författarens otroliga forskningsarbete har gett oss möjligheten att få följa Ingeborg från dåd till rättegång och till vårdinrättning. Hoppas på att få läsa mer av Maria Bouroncle.

Snezana Lindskog

2021-04-06

Pia H

2020-10-18

Det är sällan man har möjlighet att färdas hundra år tillbaka i tiden och få inblick i hur livet kan te sig för för en ung bondfru och hennes familj efter att hon gjort det ofattbara. Författaren har gjort ett otroligt forskningsarbete, där vi kan följa med Ingeborg från hennes lilla by, till rättegång och vårdinrättningar. jag kunde inte lägga ifrån mig boken. Rekommenderar varmt!

Christer Johansson

2019-12-08

Jag sträckläste Maria Bouroncles debutbok "Det kom för mig i en hast." Tyckte mycket om den; välskriven , intressant och levande. Vilken research och vilket livsöde! Kändes nära och verklig. Gärningen att mörda sina barn tycks som en obegriplig mardröm. I det katastrofala visar sig människan Ingeborg och hur hon försöker leva vidare.
En bra bok vill man inte sluta läsa, det här är en sådan.
Christer Johansson

Emelie Ljungberg

2019-12-03

Väldigt läsvärd. Både berättelse och uppläsare var mycket bra. Det är en berättelsen Maria Bouroncles släkting, Ingeborg Andersson, som dränkte sina tre barn. En händelse som helt tystades ner inom släkten. Men nu får Ingeborgs historia liv genom Marias berättelse. Det är ett varmt och finstämt porträtt av Ingeborg, trots tragiken. Berättelsen varvar genom att följa Ingeborg i fängelse och på Restad sjukhus (en av de största psykiatriska inrättningarna i Sverige) med tillbakablickar från Ingeborgs liv före tragedin. En fin berättelse och ett intressant tidsdokument som rekommenderas varmt!

O

Olle Håkansson

2019-11-26

Jag har läst ’Det kom för mig i en hast’ av Maria Bouroncle. Jag är mycket imponerad. Det är en sådan ofattbart sorglig händelse som författaren berättar. Det jag imponerades så av var bokens miljöskildringar. Så målande beskrivet att man som läsare känner det som att man är med på plats i historien och kan betrakta det som händer. Maria Bouroncle måste ha gjort kopiöst med research, inte bara kring mentalvården vid den tiden utan också om hur vardagen såg ut för människorna som levde i byn Vesene då. Hon har också fått till det dialektala i språket som ytterligare bidrar till den närvaro man får som läsare.

En fantastiskt välskriven och märkligt varm roman, trots den hemska händelse den utgår ifrån. Miljöer och karaktärer som kommer en inpå livet. Rekommenderas varmt!

Anna Hugosson

2019-05-01

Vilket livsöde
Gripande historia om psykisk sjukdom, en tragedi som drabbat många inblandade, skriven med en varm och egen berättarröst. Trots det tunga ämnet känns boken märkligt lätt och författaren lyckas verkligen fånga människan Ingeborg. En historia som tystats ned och legat begravd i många år nystas varsamt upp med stor respekt för alla inblandade, inte minst Ingeborg själv. Boken är verkligen skriven ur hennes perspektiv och man följer med spänning hennes väg genom både rättsväsende och psykiatri på 30-talet. En beskrivning av människan bakom brottet, som väcker tankar. Särskilt gripande är hennes brev till maken. Vilket livsöde. Vilken historia. Läs! Du kommer inte att ångra dig. En mycket lovande debut av en författare vi vill läsa mer av. Nu väntar vi med spänning på nästa bok!

Solveig Andersson

2019-02-08

talbok, storytel
Helt superb. Medmänsklig, varm, gripande och skickligt skriven bok. Lyssna och njut av A. Godenius inläsning. 5 stjärnor!

Andrea Behmrell

2019-01-29

Den här boken behandlar förstås ett tungt och svårt ämne, men på ett bra sätt tycker jag. Och det är enormt viktigt att belysa psykisk ohälsa och den problematik omkring den sjuke som drabbar många. Det här är sånt som måste upp i ljuset, granskas, diskuteras och få mer förståelse och acceptans om att det finns och behöver utvecklas.
Jag tycker Maria ger Ingeborg och inte minst barnen sina värden tillbaka. Boken är värdig och förklarar och ger oss människorna bakom det här tragiska ödet.
Jag gick helt in i boken och tyckte det var så förfärligt att Ingeborg inte hann få någon hjälp innan det var försent. Den fina familjen och det goda livet dom ändå verkade leva, som sen faller i spillror, så sorgligt och tragiskt. Men så fint att vi får höra den här historian som jag anser kan var att viktigt tidsdokument.
Rekommenderas verkligen!

Bokslukerskan 93

2019-01-21

Intressant berättelse, men för mycket hopp mellan dåtid och nutid. Blir lite rörig för min smak

Jan Oldsberg

2019-01-13

en av de bästa romanen jag har läst i år

Stefan Persson

2019-01-13

Fick boken i julklapp. Rekommenderas varmt till alla!

Anna Ohrann

2019-01-06

En bok som är svår att lägga från sig. Händelsen är fruktansvärt tragisk och ofattbar men Maria Bouroncle får oss att förstå bakgrunden. Att hon dessutom vävt ihop berättelsen med hur Ingeborg behandlades inom fångvården efter mordet och senare på Resta gör det till en bladvändare. Och Ingeborgs brev till Artur är gripande.

Christina Nordfeldt

2018-12-19

Ingeborg öde grep verkligen tag i mig. Att få ta del av hennes egna ord om sitt liv samt den målande beskrivningen av hur samhället hanterade psykisk ohälsa är fantastiskt.
Ser framemot fler berättelser från författaren.

Helen Samuelsson

2018-12-15

Blir väldigt berörd av den här historien om Ingeborg.
Språket är fint och levande. Svår att lägga ifrån sig....

Anders Rosen

2018-12-14

Inledningen är lysande. Den sätter tonen för hela berättelsen och sedan vill man inte sluta läsa! Språket är imponerande genomarbetat och trovärdigt för att vara en debut. Man behöver absolut inte vara intresserad av släktforskning för att ha behållning av boken utan den kan läsas som en historisk roman om hur det gick för kvinnor som begick det mest fruktansvärda brott som en kvinna kan begå.En klar trea och ett författskap som det ska bli spännande att följa!