Det kom för mig i en hast - Historien om barnamörderskan Ingeborg Andersson

Bouroncle, Maria

"Plötsligt slår det honom att fönstren inte immat igen som de brukar när hon hänger tvätt inomhus om vintern. Det luktar surt och är förunderligt tyst i huset.     'Var håller ungarna hus?' frågar han men får inget svar.     När Artur öppnar dörren till kammaren får han syn på den stora, runda kopparkitteln som står någon meter från tröskeln. Den är till hälften fylld av vatten, resten har runnit ut över golvet. Vattnet i den stora pannan är uppblandat med spyor."     Det är en kall påsk, våren 1929. Artur lämnar sin fru och sina tre barn i några timmar för att bege sig ut och hämta ved. När han kommer tillbaka har hans liv slagits i spillror. Berättelsen om Ingeborg Andersson, och vad som hände den där dagen 1929, har tidigare varit en väl förborgad hemlighet. Det tragiska familjeödet återberättas nu av Ingeborg Anderssons systers barnbarn, Maria Bouroncle.  Maria Bouroncle, född 1965 i...

Vilket livsöde
Gripande historia om psykisk sjukdom, en tragedi som drabbat många inblandade, skriven med en varm och egen berättarröst. Trots det tunga ämnet känns boken märkligt lätt och författaren lyckas verkligen fånga människan Ingeborg. En historia som tystats ned och legat begravd i många år nystas varsamt upp med stor respekt för alla inblandade, inte minst Ingeborg själv. Boken är verkligen skriven ur hennes perspektiv och man följer med spänning hennes väg genom både rättsväsende och psykiatri på 30-talet. En beskrivning av människan bakom brottet, som väcker tankar. Särskilt gripande är hennes brev till maken. Vilket livsöde. Vilken historia. Läs! Du kommer inte att ångra dig. En mycket lovande debut av en författare vi vill läsa mer av. Nu väntar vi med spänning på nästa bok!

Solveig Andersson

2019-02-08

talbok, storytel
Helt superb. Medmänsklig, varm, gripande och skickligt skriven bok. Lyssna och njut av A. Godenius inläsning. 5 stjärnor!

Andrea Behmrell

2019-01-29

Den här boken behandlar förstås ett tungt och svårt ämne, men på ett bra sätt tycker jag. Och det är enormt viktigt att belysa psykisk ohälsa och den problematik omkring den sjuke som drabbar många. Det här är sånt som måste upp i ljuset, granskas, diskuteras och få mer förståelse och acceptans om att det finns och behöver utvecklas.
Jag tycker Maria ger Ingeborg och inte minst barnen sina värden tillbaka. Boken är värdig och förklarar och ger oss människorna bakom det här tragiska ödet.
Jag gick helt in i boken och tyckte det var så förfärligt att Ingeborg inte hann få någon hjälp innan det var försent. Den fina familjen och det goda livet dom ändå verkade leva, som sen faller i spillror, så sorgligt och tragiskt. Men så fint att vi får höra den här historian som jag anser kan var att viktigt tidsdokument.
Rekommenderas verkligen!

Bokslukerskan 93

2019-01-21

Intressant berättelse, men för mycket hopp mellan dåtid och nutid. Blir lite rörig för min smak

Jan Oldsberg

2019-01-13

en av de bästa romanen jag har läst i år

Stefan Persson

2019-01-13

Fick boken i julklapp. Rekommenderas varmt till alla!

Anna Ohrann

2019-01-06

En bok som är svår att lägga från sig. Händelsen är fruktansvärt tragisk och ofattbar men Maria Bouroncle får oss att förstå bakgrunden. Att hon dessutom vävt ihop berättelsen med hur Ingeborg behandlades inom fångvården efter mordet och senare på Resta gör det till en bladvändare. Och Ingeborgs brev till Artur är gripande.

Christina Nordfeldt

2018-12-19

Ingeborg öde grep verkligen tag i mig. Att få ta del av hennes egna ord om sitt liv samt den målande beskrivningen av hur samhället hanterade psykisk ohälsa är fantastiskt.
Ser framemot fler berättelser från författaren.

Helen Samuelsson

2018-12-15

Blir väldigt berörd av den här historien om Ingeborg.
Språket är fint och levande. Svår att lägga ifrån sig....

Anders Rosen

2018-12-14

Inledningen är lysande. Den sätter tonen för hela berättelsen och sedan vill man inte sluta läsa! Språket är imponerande genomarbetat och trovärdigt för att vara en debut. Man behöver absolut inte vara intresserad av släktforskning för att ha behållning av boken utan den kan läsas som en historisk roman om hur det gick för kvinnor som begick det mest fruktansvärda brott som en kvinna kan begå.En klar trea och ett författskap som det ska bli spännande att följa!

Ann Simonsson

2018-12-06