Det instängda spöket

Dahlin, Petrus

| 2022

Ska det verkligen vara så här tråkigt på sommarlovet? Sam och Sara vet inte vad de ska hitta på, deras föräldrar jobbar bara i restaurangen hela dagarna och har inte tid att göra något kul. Men så en dag berättar pappa att det finns ett hemligt rum i familjens hus. Farmor och farfar, som tidigare ägde restaurangen och huset, var lite knäppa, de trodde nämligen på spöken och bedrev spökforskning nere i källaren! Nu får Sam och Sara ta över all utrustning i det hemliga rummet. Och hur är det egentligen, kanske finns spöken på riktigt? Petrus Dahlin och Sofia Falkenhem är tillbaka med en ny serie för 6-9-åringarna. Det blir fart och fläkt, tokiga karaktärer, knäppa uppfinningar men framför allt SPÖKEN! Böckerna i Spökräddar-serien är genomillustrerade och funkar både som högläsning och för den som kommit en bit på väg med sitt eget läsande. Och var inte rädda, spökena i de här böckerna är...

Spännande, rolig och fint illustrerad!

I andra boken som heter Det rädda spöket ska de till stranden och där träffar de en familj som är lite rädda i det huset de bor i vid havet. Det verkar vara hemsökt deras hus och det finns ett snällt spöke där. Barnen hjälper spöket.

Det ser så härligt ut när de är på stranden. Det känns som att det är varmt och bilderna gör att jag kan känna sanden.

De matar sitt spöke med damm och det tycker jag verkar smart. Den är som en dammsugare.

Denna bok är spännande.