Det ingen ser

Sex, poesi, kunst og tenåringsliv i Anna Ahlunds viktige ungdomsroman om livet på Sibylla VGS. «Jeg kysser alltid fremmede på nyttårsaften,» sier hun og retter på lua.«Jeg også,» sier han, selv om det ikke er sant.Hun kremter.«Visste du at nyttårskysset viser hvordan resten av året blir?» Det skjer mye i korridorene på Sibylla videregående. Der finner man Fride som er så forelsket i Miriam at hen ikke kan tenke på noe annet. Yodit som maler og forsøker å finne sin plass i gjengen. Johannes som leser Karin Boye og forsøker å finne sin plass i livet. Aron, hvis lillesøster Linn fikk alt talent. Og Linn, som lurer på hva hun skal bruke det til. Også er det Sebastian, han som skal kysse en ny person hver måned. Et nyttårsforsett som roter til mye for flere enn ham selv.

Lättläst och ibland får man SKAM-feelings, vilket är bra! En mysig bok att dyka ned i. Ser fram emot vad Anna skriver härnäst!

Jag tror faktiskt inte att det är många som kan skriva den här sortens böcker på ett sådant sätt som Anna Ahlund kan. Jag tror inte heller att alla bör försöka, även om det definitivt behövs fler böcker av den här typen. Böcker som helt okonstlat tar upp hbtq-frågor, som inte känner att det behövs förklaras runt alla begrepp och personer och deras läggningar utan som faktiskt anser det vara en självklarhet. Det applåderar jag.

Det här är en stark andra roman tycker jag, även om den inte är riktigt lika stark som Du, bara, så märks det ändå att Ahlund har hittat sin röst. Språket är väldigt poetiskt och passande för boken och dess karaktärer. Den är inte riktigt lika djupgående som debutromanen men det vore nog svårt när det handlar om så många personer.

Jag kan tycka att det blir lite mycket att ha så många personer som man följer, men samtidigt skulle jag inte vilja ha färre, för de väver in i varandra så fint tycker jag. Jag vill veta vad både Aron, Linn, Yodit, Fride, Johannes och Sebastian tänker och känner och det kan jag faktiskt inte få på något annat sätt. Dessutom är de så pass olika i sina karaktärer att det inte blir särskilt svårt att skilja dem åt och veta vem det är man följer precis just då.

Boken är upplagd ganska mycket runt Karin Boye och jag är väldigt glad över att ha fått lite mer bekantskap med hennes dikter, det är inte alls konstigt att Ahlund har inspirerats av dem.

Saker ingen ser får mig att titta på min egen gymnasietid med lite rosaskimmer men samtidigt vara så himla jätteglad att det är över och att jag slipper all dramatik och alla dessa känslor i mitt nuvarande liv.

@barnbokstips

2017-11-12

Jag har precis läst ut denna pärla av Anna Ahlund. Jag hade höga förväntningar efter att ha läst hennes debut "Du, bara" och jag blev inte besviken! Frosseri i gymnasietid, esteter, tonårskärlek och vänskap i Uppsala miljö. Hångel- och sexscener som får en att rodna... Annas böcker är normkreativa och inte med ett ord ifrågasätts eller kränks karaktärerna. Hennes berättelse beskriver något jag önskar vore sanning redan nu och som jag hoppas blir sanning snart. Jag tänker att Annas böcker kan vara med och bidra till att det blir just så. Att en får vara som en vill och bli kär i och tända på vem en vill. Personerna porträtteras fint. Dessutom en hel del Håkan Hellström citat och det gillar jag! En röd tråd i boken är även Karin Boye och citat från hennes dikter. Jag blir varm i hjärtat av denna bok! Extra fint att läsa boken när jag sett den växa fram genom att följa Annas skrivprocess på instagram. En riktig pärla! Läs den!
Saker ingen ser, Anna Ahlund.