Det här kommer göra ont

Kay, Adam

"Smärtsamt rolig" Stephen Fry"Fantastiskt rolig och hjärtekrossande... jag tjöt av skratt, flämtade och kvävdes då och då av skratt... den här boken kanske gör ont, men på ett viktigt och nödvändigt sätt." Times"Om du är det minsta känslig så rekommenderar jag att du läser den här boken liggande platt på rygg. Mer än en gång på min pendling, när jag rusade igenom Adam Kays otroligt roliga, hjärtekrossande bok, kände jag att knäna började vika sig... vissa inlägg är så roliga att man skrattar alldeles för högt." Daily TelegraphPå nätterna får man som AT-läkare ansvaret för samtliga patienter på sjukhuset. Man styr skutan på egen hand. En skuta som är helt enorm, och står i lågor, och som man inte fått några egentliga instruktioner om hur man seglar. När Adam Kay som nybakad läkare tillträder sin AT-tjänst i London börjar ett minst sagt utmanade yrkesliv....

Virve Roitomaa

2023-07-18

Fick många härliga skratt

Maria Jönsson

2022-12-26

Inte hysteriskt rolig men några fniss. Kräver en del kunskap inom ämnet. Sorgligt att läsa om vårdpersonals fruktansvärda arbetsmiljö. De som bestämmer borde tvingas läsa denna bok och sedan ta konsekvenserna.

2022-06-14

Det blev många skratt, en del rena gapskratten, när jag lyssnade på den här boken. Men det finns en allvarlig sida av boken också då författaren lyfter de rent omänskliga villkoren som ställs på läkare i Storbritannien. Jag tänker att detta borde gälla även övrig vårdpersonal även om han inte själv lyfter mer än en läkares perspektiv. Nyttigt att läsa och även reflektera kring de förväntningar man själv har på vården och dess personal.

Solveig Andersson

2021-12-06

Underbar liten pärla som lockar till många skratt!

Frida Olsson

2021-06-30

Fruktansvärt rolig och intressant bok!

Maria Jacobsson

2021-04-05

Humoristisk med en mycket allvarlig underton. Läsaren bör ha en del medicinska kunskaper eller intresse för området. Lättläst, tragiskt slut.

Therese

2021-04-01

Väldigt tragiskt om ett vårdsystem i förfall, men berättad med sådan humor att det ändå var en fröjd att läsa. Det var svårt att lägga ifrån sig boken. Väldigt välskriven och tankeväckande.

2020-12-03

Lite smårolig ibland, ganska äcklig emellanåt och en smula gripande. Blir ändå en stark tvåa men inte så mycket mer.

ElinsBokhylla

2020-09-30

Bokens handling är lite annorlunda eftersom den är uppbyggd på sanna dagboksanteckningar och tagna direkt ur Adam Kays liv inom läkaryrket. För mig blev det lite annorlunda att läsa ifrån detta perspektiv eftersom boken blev så mycket verkligare än vad jag hade trott.
Boken hade även en väldigt stark handling eftersom man fick följa med Adam Kay och hans liv genom läkaryrket, ett yrke som definitivt inte är enkelt men som är så otroligt viktigt.

Varje kapitel börjar med en lite djupare ingång till Kays aktuella yrkesroll, med korta berättelser från sitt liv och hur den engelska sjukvården har utvecklats och fungerar. Man märker väldigt fort att författaren har stora problem med sitt yrke på så sätt att hans chefer och ledningen inte är kapabla till att ordna en bra arbetsmiljö. Detta är inget som jag känner att jag kan relatera till och har därför lite svårt att bedöma denna bok, därav en väldigt kort recension.

Mina förväntningar var att jag skulle läsa en rolig och lätt bok som handlade om knasiga fall och tokiga patienter. Alltså en lite lättare bok som man kan skratta till och även om jag fick mig några goa skratt så upplevde jag mest boken som sorglig och lite jobbig att läsa.
Det var sorgligt att läsa om hur alla läkare sliter och sliter för att göra sitt allra bästa för sina patienter, bara för att sen inte ha något liv själva. Nu vet jag att det är många yrken som har på detta vis men för mig blev det extra påtagligt när jag fick ta del av Adam Kays dagboksanteckningar. Jag tycker såklart att boken är en väldigt viktig bok och att det var en riktigt stor slänga mot den engelska vården, men samtidigt så var den väldigt ledsam och sorglig.

Boken är väldigt lätt att förstå sig på, även om man inte är läkare själv, då Kay har valt att skriva in förklaringar på ord, förkortningar och sjukdomar osv. Vilket gör att man lätt förstår vad han menar och pratar om även när det är svåra medicinska termer.

Det Här Kommer Göra Ont av Adam Kay är en välskriven bok, jag har fått mig ett riktigt gott skratt emellanåt men jag har även blivit ledsen. Boken har väldigt många olika komponenter som jag tror kan uppskattas av många och inte bara av läkare. Mina uppfattningar om boken var lite annorlunda men jag är glad att jag har läst denna bok och kan rekommendera den till andra som är lika nyfiken som mig!

Virve Roitomaa

2020-06-22

Rolig

Rolig, fängslande & stark!