Det hon aldrig sa

Reje, Helena

När det på riktigt börjar regna från en klarblå himmel. När dessa ord inte längre enbart är ett sedan länge slitet uttryck, utan betydelsen av dem istället upptar hela din upplevda verklighet. När ramar försvunnit och referenspunkter har förfl yttat sig oräkneliga mil. När livet vänder dig ryggen samtidigt som du har givits något att älska mer än livet självt. Då är det inte längre någonting konstigt att ett trapphus blir till en resa mot månen och att du upptäcker inre rum som du tidigare inte visste fanns.Det finns en styrka i att vara svag men en svårighet i att vara det. Ett annorlunda livsöde, om en hand som hellre gav än fångade. Och som genom det fi ck livet.Det hon aldrig sa är en orädd berättelse om kärleksrelationen mellan en dotter och sin mamma. Om hur det brutala nuet tvingade fram dotterns nyfi kenhet om det som varit. En jakt efter förklaring. Ett svar på frågan: Varför?Man...

Karin

En gripande och stark debutroman där författaren söker svar kring sin mammas plötsliga bortgång. På ett levande och känslosamt sätt beskriver Helena sin självupplevda historia och läsaren får följa med henne på vägen.

Att lägga ifrån sig boken är svårt efter det inledande kapitlet. Inte bara historien i sig, utan även det levande språket, får läsare att både känna värme och smärta. En bok som verkligen berör på djupet och som på ett fint sätt berör det svåra ämnet psykisk ohälsa. Rekommenderas varmt.

Edvard Hofmann

2018-09-14

Boken Det hon aldrig sa beskriver på ett fint sätt en stark kärleksrelation mellan en mamma hennes dotter (författaren). Helena har verkligen lyckats med berättelsen där avsnitt med stora leenden avlöses med mer känslosamma och ofta tårfyllda passager.

Boken som verkligen fängslar och tar med läsaren in i familjens trauma belyser samtidigt det svåra och viktiga ämnet psykisk ohälsa, och hur man aldrig riktigt känner en människa fullt ut.

Denna bok står helt klart i en klass för sig och jag kan starkt rekommendera alla att läsa den

Rickard

2018-09-14

En fantastiskt fin och gripande bok baserad på en sann historia. En viktig betraktelse om suicid och psykisk ohälsa från en anhörigs perspektiv som belyser det paradoxala i att även sprudlande och livsbejakande människor kan drabbas av ett mörker som inte nödvändigtvis syns på utsidan, men likväl kan förgöra insidan. En omskakande skildring av smärtan för de som blir kvar när livet vänds uppochner och som tvingas försöka acceptera det helt irrationella.

2018-09-07

Det hon aldrig sa är en berättelse om relationen mellan en dotter och hennes mamma. Mamma som är en av de allra närmaste, men som man ändå inte känner helt. Benen rycks undan när mamma plötsligt beslutar sig för att inte leva längre. Det är en stark och gripande bok om kärleken till en mor, men även en berättelse om hur det är att vara nära anhörig till en person som tar livet av sig. Hur det är att stå kvar där med alla frågor och ett stort varför. Boken är egenutgiven och det märks inte. Många andra egenutgivna böcker är röriga, spretiga och fulla av stavfel. Men Det hon aldrig sa håller hög kvalitet utan dessa tydliga missar. Det jag slås av är hur fint språket flyter genom boken, det bara rinner fram, vilken gör den väldigt trevlig att läsa.