Det hr r inte mitt land

Lundberg, Kristian

| 2014

"Jag tycker att det brjar bli dags att samla sig till motstnd, komma in frn frstderna och terervra mnniskovrdet." S skriver Kristian Lundberg i frordet till sin bok Det hr r inte mitt land. Mitt i livet har han insett att han inte lngre kan hlla upp dikten som ett filter mellan sig sjlv och det samhlle som han lever i. Det r dags att ta bladet frn munnen. I Det hr r inte mitt land reser Kristian Lundberg runt i det Sverige som har vnt de svagaste ryggen. Landet dr desperata asylskanden trngs i fngelseliknande frvar och dr de psyksjuka hnvisas till gatorna. Ett Sverige dr mnniskovrdet hller p att erodera och dr solidariteten r satt p sparlga. Det hr r inte mitt land r ett litterrt reportage som har samma knslomssiga styrka och sammanbitna vrede ver ett kapsejsat folkhem som Lundbergs stora genombrottsroman Yarden. Det r en...

h4l h4rtl3y

2015-06-02

Texten r lttlst - innehllet r det inte. Det hr r definitivt en viktig bok, ett innehll som r oerhrt starkt. Och Lundberg r fantastisk i sitt berttande. Hr upprepas dock vissa av hans stilistiska figurer och till del ven argument; det mrks emellant tydligt att det r en samling texter som tidigare publicerats i lite olika sammanhang. Men, det r argument som tl att upprepas!

m f

2014-07-17

Mnga texter om mycket -- inte en sammanhllen text. Men: f gulkorn i betraktelser och bemanningsanstlldas relation till arbetsrtt r hjdpunkt.

Lars B.

2014-05-22

En pendang till brillianta Yarden som bitvis glimrar till, men alltfr ofta fr slagsida t det tendentisa. Som en partiledardebatt med bara en part nrvarande.

Christer Fasth

2014-04-18

Det r svrt att vrja sig mot ursinnet i boken. Med mina egna erfarenheter i botten har jag inga problem med hans liknelse mellan statare och anstllda vid bemanningsfretag. Kristian Lundberg r en, i bsta bemrkelse, proletrfrfattare som kan se igenom de sprklager som dagens politiker (merparten) lagt mellan sig och oss. Ls och gr nt!

2014-03-21

"Upplevelse av vanmakt, utanfrskap, vilja till frndring. Nr vnde vi bort blicken och slutade se." Brjan och slutet av boken som visar p ett Sverige i frndring.