Det här är inte mitt land

Lundberg, Kristian

| 2014

"Jag tycker att det börjar bli dags att samla sig till motstånd, komma in från förstäderna och återerövra människovärdet." Så skriver Kristian Lundberg i förordet till sin bok Det här är inte mitt land. Mitt i livet har han insett att han inte längre kan hålla upp dikten som ett filter mellan sig själv och det samhälle som han lever i. Det är dags att ta bladet från munnen. I Det här är inte mitt land reser Kristian Lundberg runt i det Sverige som har vänt de svagaste ryggen. Landet där desperata asylsökanden trängs i fängelseliknande förvar och där de psyksjuka hänvisas till gatorna. Ett Sverige där människovärdet håller på att erodera och där solidariteten är satt på sparlåga. Det här är inte mitt land är ett litterärt reportage som har samma känslomässiga styrka och sammanbitna vrede över ett kapsejsat folkhem som Lundbergs stora genombrottsroman Yarden. Det är en...

h4l h4rtl3y

2015-06-02

Texten är lättläst - innehållet är det inte. Det här är definitivt en viktig bok, ett innehåll som är oerhört starkt. Och Lundberg är fantastisk i sitt berättande. Här upprepas dock vissa av hans stilistiska figurer och till del även argument; det märks emellanåt tydligt att det är en samling texter som tidigare publicerats i lite olika sammanhang. Men, det är argument som tål att upprepas!

m f

2014-07-17

Många texter om mycket -- inte en sammanhållen text. Men: få gulkorn i betraktelser och bemanningsanställdas relation till arbetsrätt är höjdpunkt.

Lars B.

2014-05-22

En pendang till brillianta Yarden som bitvis glimrar till, men alltför ofta får slagsida åt det tendentiösa. Som en partiledardebatt med bara en part närvarande.

Christer Fasth

2014-04-18

Det är svårt att värja sig mot ursinnet i boken. Med mina egna erfarenheter i botten har jag inga problem med hans liknelse mellan statare och anställda vid bemanningsföretag. Kristian Lundberg är en, i bästa bemärkelse, proletärförfattare som kan se igenom de språklager som dagens politiker (merparten) lagt mellan sig och oss. Läs och gör nåt!

2014-03-21

"Upplevelse av vanmakt, utanförskap, vilja till förändring. När vände vi bort blicken och slutade se." Början och slutet av boken som visar på ett Sverige i förändring.