Det här är hjärtat

Malmsten, Bodil

| 2015

För första gången på 22 år utkommer en ny diktsamling av Bodil Malmsten. Det här är hjärtat utkommer den 24 mars, 2015. Det här är hjärtat ges ut av Rönnells Antikvariat och Albert Bonniers Förlag i ett unikt samarbete. Anders Ljungman står för typografi och omslag. "Det här är hjärtat är en kärleksdikt, en sorgedikt, en dikt när den orimliga förlust som kallas döden drabbar, den drabbar alla, den drabbade mig. Jag skriver inte dikter längre, men den här dikten krävde att jag skrev den." / Bodil Malmsten i mars 2015

Rebecka Nyman

2020-11-30

Det är inte alltför ofta jag läser poesi vilket gör mig till en ovan läsare av dikter. För att förstå dikter tror jag att det behövs träning och att ha läst mycket poesi. Därför är min bedömning enbart utefter vilka känslor dikten gav mig och med vilket tryck de träffade mig. Det tog ett tag för mig att hitta känslan i dikten. Det går nog att läsa dikterna var för sig, men ju längre jag kom desto mer kunde jag ta mig an berättelsen och desto fler känslor upplevde jag. Det som tilltalar mig mest är det sorgliga som hela tiden följer i alla situationer samt upprepningarna som Bodil Malmsten har arbetat med, till exempel att samma dikt visar sig flera gånger. Det knyter ihop berättelsen och gör att historien håller mig i handen genom hela, försäkrar mig om att jag inte har tappat bort mig. En vacker dikt om döden och en väldigt bra dikt att läsa för ovana läsare av poesi. Jag tror att betyget skulle kunna bli högre om jag läser om den och verkligen läser del för del i lugn och ro, men ändå sammanhängande.

Torbjörn Nilsson

2020-09-24

Så glad att jag blev tipsad om denna! Så fantastiskt att höra Bodil själv läsa den. Här dryper det av en vacker, oåterkallelig, ofrånkomlig, outhärdlig sorg, fördjupad av Bodils ordsaltomortaler. Så livsbejakande!

Pernilla Wahl

Maddox

2020-05-15

borene

2017-05-21

Det sorgligaste jag har läst

Vedrana Sivac

2015-08-17

"I din frånvaro är allt ingenting"

2015-06-30

Åh Bodil, mitt hjärta har ju alltid älskat dig, det du sätter på pränt. Så fint. Så vackert. Språket finner mig och kärleken, saknaden, drabbar mig Jag är dålig på att vara objektiv när det kommer till dig. Min muskel ger dig full pott.

Sofia Grundtman

2015-04-06

'Kärleken är att jag vill att du finns.'

2015-03-20

Jag kommer att läsa i den här gula boken många gånger, det vet jag redan nu. Skriver detta fredagen den 20 mars. Det var i tisdags den damp ned här i brevlådan och jag blev direkt så tagen av texten och alla bilder som framkallades ur bokens sidor. Har läst, funderat och ibland känt igen mig. Tror också jag förstått, även om det ibland inte är det enkla som är det mest lättydda. Allt detta i en gul liten bok.