Det här är allt : Cordelia Kenns kuddbok

Chambers, Aidan

| 2008

Cordelia Kenn har bestämda åsikter och principer och häftigt humör. Hon spelar piano, älskar litteratur och vill bli poet. Och hon älskar att ha sex med Will. I sin dagbok skriver hon om allt: kärlek, sex, poesi, musik, träd, vänskap och hon föreställer sig att hennes ännu ofödda dotter så småningom ska läsa den. Stort och smått, högt och lågt samlas och varvas i denna omfångsrika, spännande och märkvärdiga roman av en ständigt gränsöverskridande författare. Aidan Chambers har fått flera internationella priser, bl.a. Carnegiemedaljen och Hans Christian Andersenmedaljen för sina provokativa och utmanande ungdomsromaner. Det här är allt är den sjätte romanen i en svit som startade med Spelöppning och följdes av Dansa på min grav, Nu vet jag, Tullbron och Vykort från ingenmansland. "En 800 sidor stark läsupplevelse, intensiv och full av livsvisdom, bitvis mycket rolig ..." The Bookseller...

Sandra Strömberg

2012-02-19

Mycket bra och givande bok. Lite långsam i mitten men det gör nästan inget.

Eiya

2011-01-31

Jag kan uppleva boken som överdriven på vissa ställen också, tkr att Aidan borde dämpa sig lite i vissa scener. Men så har vi de andra, ge underbara geniala scenerna/passagerna (bland annat första diskussionen Arry & Cordelia har, hela den svarta kuddboken är i stort sett fenomentalt skriven rent litterärt, enligt mig), jag är en förlåtande typ - Aidans briljans inom vissa passager får misstagen att blekna. Det här är allt - är allt. Det är också en emotionell berg-&dalbana för de som kan relatera till Cordelia & hennes ungdom. Jag har lätt för det. Cordelia & jag är lika, men mest när det gäller litterära bitar. Aidan använder sig av många olika stilar, knep & vändningar men håller de flesta genom de olika delarna (kuddböckerna). Dialogerna mellan Arry & Cordelia sitter perfekt - man känner av vänskapen i det de inte behöver säga till varandra, sättet de klipper av meningar.

En, i min mening, varm & fin bok om livet.

Maja Andersson

2010-08-10

Boken känns onekligen överdriven. Men kanske är det bara jag som får den känslan. Allting är lite för dramatiskt för mig. Hon känns på något sätt overklig. Kanske är det bara för att jag inte kan identifiera mig alls med Cordelia. Dessutom hatade jag att i mitt exemplar stod det "kvalster" om hennes texter istället för alster. Något så otroligt störande.

Mathilda Hultén

2010-04-07

Det här är en av de bästa böckerna jag någonsin har läst. Aidan chambers är otroligt skicklig och kommer med tänkvärda citat, tankar och idéer som gör att du varken vill eller kan släppa boken ur tankarna.
Dessutom är karaktärerna så levande, så starka och så berörande, alla speciella på sitt egna vis. Efter ett tag känner du att de är lika levande som de personer du känner i det verkliga livet.

Om man ska säga något negativt om den här boken skulle det vara att man någonstans i mitten av boken måste läsa zickzack mellan sidorna, vilket i början skapar förvirring, men man vänjer sig dock.

Jag älskar den här boken, fem stjärnor!

Mel Stor

2010-01-30

Jag känner för Cordelia, identifierar mig med henne, följer varje steg av hennes historia med kärlek, fascination och ett visst mått oro. Det enda som jag egentligen stör mig på är hennes syn på mens, och "olyckan" vid ån gör att hela boken dras ned lite.
Eftersom jag känner så starkt för henne blir slutet ett slag i magen, en chock, ja, jag sitter och gråter och vill inte tro att det har hänt. Slutet drar också ner boken, den blir lite, lite sämre. Ändå är den en av de bästa böcker jag har läst!

solveig jonson

2010-01-05