Det Gud inte såg

Gun Johansson på kvinnofängelser har begått ett synnerligen makabert brott. Hon väcker stark fientlighet, till och med hos sina medfångar. Vem är hon? Hur har hon hamnat här? Och hur kan hon fortfarande hävda att hon är oskyldig? Den enda Gun pratar med är Ingrid, fängelseprästen, som blir besatt av hennes öde. Ingrid måste få klarhet i vad som hänt. Men sökandet leder in henne i ett mörker?

2023-04-18

Betyg 2,5

2019-06-01

En mycket stark roman som är så välskriven att ett motstånd att läsa uppstår just på grund av den obehagliga berättelsen. Ämnena är tunga och tabubelagda, ont möter gott och vad innebär det egentligen att vara god? Eller ond? Var eller när kan någon kategoriseras eller skuldbeläggas? Det är alltid hemskt att läsa om berättelser där det förekommer utsatthet hos barn - här hamnar dock fokus mest på följderna. Indirekt får vi följa utsatta människor genom flera fångar men kanske också hos de som arbetar på fängelset, hos Guns syskon samt Ingrid själv. Även med en traditiobellt trygg barndom är människor sårbara, känsliga och i viss mån utsatta. Och alla människor bär på mer eller mindre tabubelagda känslor. Det tycker jag denna roman fångar. Enbart motståndet mot att läsa vidare håller den från det högsta betyget för mig och någonstans gäller det nog hur ämnet lockar mig eller ej.

2018-10-17

Jag tycker mycket om dessa sociorealistiska deckare i stil med Aino Trosells deckare med den ständigt jobbsökande och oändligt nyfikna Siv och Ingrid Kampås deckare med undersköterskan Mari, här i form av den mesiga lätt överviktiga och ganska nyfikna fängelseprästen Ingrid. Bokens miljöer och karaktärer känns lika autentiskt realistiska som om de var hämtade ur det verkliga livet. Boken är småspännande och väldigt välskriven. Totalt raka motsatsen till kategorin dussindeckare som det har gjorts tiotusen av och som alla är skrivna från samma tråkiga och uttjatade mall. Jag kan varmt rekommendera den här boken och fortsätter genast med del två i serien (jag har tyvärr läst de i helt fel ordning, börjat med fyran och därefter trean)
Toppbetyg!

Anna Hedenstedt

2016-09-27

Rätt så stolpig o tjatig - inte alls den spänning jag hoppats på.

Carin Lundberg Papp

2012-08-01

En svag etta.

Caroline Johansson

2012-02-10

Detta var inte en bok i min smak. Men kan föstå meningen bakom den, när står gud vid vår sida??

Mia Dahlstrand

2009-08-16

Spännande med många vändningar. Jag gillar beskrivningarna av Ingrid.