Det grovmaskiga nätet

Nesser, Håkan

| 1993

''Han kunde omedelbart identifiera kvinnan som låg i badkaret. Hon hette Eva Ringmar och var sedan tre månader hans hustru. Hennes kroppsställning var egendomligt förvriden. Det mörka håret flöt på vattnet. Huvudet var nedåtvänt, och eftersom karet var fyllt till randen kunde det inte råda något tvivel om att hon var död.'' I den grådisiga staden Maardam, någonstans i Europa, ställs kommissarie Van Veeteren inför fallet Janek Mattias Mitter - gymnasielektorn som inte minns om han mördat sin hustru eller ej. Han anar ännu mycket lite av det ödesdrama som kommer att rullas upp under sökandet efter sanningen. Det grovmaskiga nätet är den första romanen i Van Veeteren-serien. Den belönades med Svenska Deckarakademins debutantpris 1993. ''... som gesällprov i kriminalgenren en ganska uppseendeväckande prestation. Det är en suggestiv historia ... ett flyt i språket som hela tiden...

Lars B.

2021-01-01

Nja. Det var som det var. Sista boken i sviten var inte den bästa, men OK, i alla händelser.

2020-08-20

Den avslutande delen i Van Veeteren serien. Fallet G, det enda olösta fallet för VV får till slut sin lösning. Det är intelligent skrivet med mycket torr humor. Typisk Nesser och kanske en av de bättre i serien. rekommenderas.

2019-07-23

Nesser kombinerar spänning med filosoferande och det blir intressant och till och med ganska vackert. Han får mig alltid att reflektera kring moraliska och existentiella frågor mitt uppe i läsupplevelsens kärntema. Jag är lite förvånad över att min egna teori stämde i slutet.

Helena Rasmusson

2019-07-20

Har läst mycket av Nesser, men ej denna serie om Van Veeteren. Gillar Nesser skarpt & tänkte därför plöja hans gamla böcker i denna serie! Blev inte besviken i den första boken! Underbart språk & lagom klurigt i ett lugnt tempo! Inte den bästa han skrivit, men absolut läsvärd!

2015-06-21

Nesser är ju skicklig, men denna känns lite omodern, kanske lite skolläraraktig. Intrigen är det dock inget fel på.

Marc Moore

2013-11-02

Lång och med ett slut som inte helt övertygar. Helt ok men han har skrivit bättre.

Karin Löfstrand

2013-02-08

130208: Läser om gamla böcker och konstaterar ännu en gång att kriminalromaner har ett "bäst före" datum. Denna 20 år gamla historia känns inte så upphetsande.

2010-07-31

OK. Gillar egentligen inte Nesser, men den här var ganska bra.

Oskar Henriksson

2010-02-21

En av de absolut bästa svenska kriminalromanerna genom tiderna! Antagligen Nessers bästa.

Oskar Henriksson

2009-12-15

Nesser är alltid pålitlig. Det här tillhör dock inte hans bästa. Lite för kort. Och lite väl dyster dialog.