Det goda inom dig

Olsson, Linda

| 2011

Två återkommande teman i Linda Olssons författarskap är vänskap och kärlek. Också i hennes nya roman Det goda inom dig belyser hon kärleken och vänskapen men på ännu ett nytt sätt. Marion Flint lever ensam i ett litet hus vid kusten på Nya Zeeland och jobbar deltid som läkare i den närliggande byn. På fritiden samlar hon material på stränderna. En dag möter hon den lilla maoripojken Ika. Mellan den tysta lilla pojken och den ensamma kvinnan uppstår en ovanlig vänskap. Pojkens närvaro och de frågor han ställer väcker gamla minnen till liv hos Marion, minnen som hon har hållit dolda alltför länge. Hon återvänder i minnet till den tidiga barndomen med sin morfar på Åland som avslutades abrupt för ett nytt liv i Stockholm med sin mamma. Hon återupplever när hennes lillebror Daniel föds och minns den djupa kärlek hon kände för honom. Samtidigt minns hon också mammans våldsamma äktenskap som...

2021-05-31

Stillsam finstämd berättelse med ett fint språk. Inte lika gripande som hennes tidigare böcker.

Merith @boktoken

2020-01-27

Tycker mer om hennes tidigare böcker

Maria Olofsson

2018-02-10

Fin och välskriven. Lugn och stillsam, men bitvis mkt spännande. Rekommenderas!

Maria Myrberg

2014-10-06

Gripande historia om barns utsatthet och vilka dramatiska vändningar livet kan ta

Elenore Hallgren

2014-03-25

Precis som i "nu vill jag sjunga dig milda sånger" är det Linda Olssons förmåga att pussla ihop gripande levnadsöden som berör mig.

Inger Mårtenson

2014-02-04

Smärtsamt vacker skildring om livet men med en något tveksam början

Irene Malmeling

2013-10-08

Så finstämd! Ett litet konstverk till bok. Vackert, skickligt vävt, spännande!

2013-06-13

Jag har bara läst en bok tidigare av Linda Olsson, och det var hennes debutbok ”Nu vill jag sjunga dig milda sånger”, och jag tyckte att den var helt fantastiskt bra.

”Det goda inom dig” var också mycket bra, men kanske inte riktigt i samma klass som den första, tycker jag.

Men den var mycket välskriven, gripande, och absolut inte förutsägbar.

Rekommenderas.

Petra Popper

2013-04-24

En välskriven och gripande bok liksom hennes två senaste böcker. Dock lite sliskvarning på vissa håll vilket gör att den inte når upp till toppbetyget.

Monica Carlsson

2013-03-08

En lite märklig bok men jag ville veta hur det skulle gå och hur det hade varit. Så det lockade mig att läsa vidare.

Ellinor Karlberg

2012-11-26

Jag älskar Linda Olssons språk. Hon skriver på ett lugnt och härligt sätt.

Jag började läsa den som bok men tyvärr tyckte jag den var otroligt seg. Eftersom det var en bokcirkelbok är man tvungen att lämna vidare innan en viss tid, så då valde jag att lyssna på den istället. Även som ljudbok tog det en stund innan man kom in i boken. Sedan tyckte jag Marions tillbakablickar var lite otydliga, man frågade sig ibland. Vad hände? Eller så är det jag som är ovanligt trög, jag vet inte.
Historien om Ika tyckte jag var väldigt bra och jag ville ha mer utav den.Jag kände att det kunde blivit så mycket bättre för själva historien var bra.Hon funkade bra som uppläsare en behaglig röst

Nettan Holmér

2012-10-16

Språket i början av boken tilltalar mig. Det är för många lösa trådar som inte följs upp och avslutas. Jag är fortfarande nyfiken på hennes liv i England och varför tappade hon kontakten med sin bror och.....

Anna Toresson

2012-09-27

Välskriven men lite långsam...

Ing-Marie Haglund

2012-07-25

Tyvärr slarvar författaren bort en mycket bra historia, flytet saknas och det får mig skumläsa hela boken. Synd.

Lagom lättläst och lättsmält, men den berör!

Merja A

2012-05-21

Efter omläsning blir betyget samma. Läste inte varje rad och hoppade litet men kan inte förstå varför jag hade så svårt att komma in i handllingen förra gången.
Boken är såå bra!

2012-05-19

Bär med mig i tanken, den stannar kvar. Verkligen läsvärd och tankeväckande, men något för rörig (och kvarstående lösa trådar) för en 5.

Hedvig K

2012-03-23

Tyckte oom boken men inte lika mycket som de två föregående som jag tyckte var helt fantastiska!

Annimoure Nilsson

2012-02-03

Språket är vackert och andlöst. Till en början långsam, men sedan utvecklar sig historien så snabbt att det blir som att åka från en dressin (där man får pumpa sig svettig för att komma framåt) till X-2000 - man hinner inte se alla detaljer utanför och blir lätt yr i huvudet.

Sammantaget en fin berättelse, men jag saknar helhetsbilden av kvinnan, pojken och mannen, det homosexuella paret, mamman, morfadern, brodern. Sköra fragment av varje person, men svårt att bilda sig en helhetsbild av dem.

Pia Stendahl

2012-02-02

Jag är inget Linda Olsson-fans. Jag tyckte inte alls om Nu vill jag sjunga dig milda sånger från 2006 eller Sonat till Miriam från 2008. Båda dessa böcker har jag läst i vanlig bokform och jag tänkte att jag ska ge Olsson ytterligare en chans och denna gång i ljudboksformat. Min hemmaplan liksom, men tyvärr hjälpte inte det.

Boken är verkligen superseg och tråkig i starten och jag kämpar med näbbar och klor för att inte lägga den i från mig. Varför vet jag dock inte. Jag är nog rätt envis ibland men jag ville verkligen göra ett försök till eftersom Olsson blivit så hyllad för sina tidigare böcker.

Boken blir så småningom bättre och tempot blir något högre. Boken handlar om misshandlade barn och det går givetvis inte att läsa utan att bli berörd. Men trots det så når Olsson av någon anledning inte ända fram till mig. Vi är nog helt enkelt inte kompatibla :-).

Det goda inom dig är, precis som de tidigare böckerna, väldigt välskriven. Språket är målande, stillsamt och vackert.

Jag kan nog bara säga att har du gillat Olssons tidigare böcker så kommer du nog att gilla Det goda inom dig också men jag gjorde det som sagt inte.

Författarinnan delar inte min åsikt och hennes kommentar om min recension kan du läsa på www.bokbrus.se

2012-01-16

Helt underbar ! Är fast från första sidan. Sugs in i boken som att hon blir jag, det är jag som sätter mej där på tröskeln till mitt hem. Kan riktigt känna hennes tankar o känslor. Hon har ett sånt flyt när hon skriver så
att jag kan inte sluta läsa. Älskar den.

Victoria Antonsson

2011-11-23

En underbar bok.

Eva Sandhammar

2011-11-01

Som flera andra skrivit tog det tid att komma in i berättelsen, men det var den verkligen värd. Stort minus för inläsningen, av författaren själv. Hon har en knarrande röst som är tröttsam att lyssna till.

Merja A

2011-10-06

Det tog mig 120 sidor att riktigt komma in i boken. Olsson skriver på ett vackert och gripande språk men den "sega" början ger minuspoäng. Rekommenderar läsaren att ha tålamod, det är den här boken värd.

Skön bok... äntligen är Linda på banan igen. Älskade Nu vill jag höra... och var så grymt besviken på Sonat till Miriam. Denna bok kan jag rekomendera varmt

Maria Klamas

2011-09-05

Ja kanske är bedömningen orättvis, började läsa boken då jag låg på lasarett med inflammerad gallblåsa... smärtorna gjorde att det var svårt att få flyt o sammanhang i boken... men samtidigt påtalade min sänggranne att hon tyckte att det tog ett bra tag att komma in i boken, att den var lite seg... och ja det tyckte jag oxå... Boken som handlar om en kvinna, en pojke och en man i nutid och hur relationen byggs upp emellan dem och vad den byggs upp av, dvs deras tidigare relationer och erfarenheter som präglar deras nuvarande... Jodå... men jag är (för tillfället?) allergisk mot tillbaka blickar i kursiv text - där parallella storys ska knytas samman till slut... Det handlar om känslor o erfarenheter och om ögonblick och situationer som man inte tar vara på... vackert så lång, finsstämt ja visst, men det jag undrar när jag lägger boken ifrån mig är hur det homosexuella paret har det och hur hon hade det hos dem?? Den storyn vara släpps och det gillar inte jag... Sen är det väl så att det är rejält svårt för Linda att toppa sin första bok som satte sig som en vacker solskens morgon i mitt hjärta!