Det går an

Fredrik Umark

2023-02-20

Jag är allt för feminism och jämlikhet. En bok som är före sin tid tvivelsutan. Dock omständig och krånglig att läsa. Lite av en så-har-jag-läst-den bok.
Är du svensk så läs den om inte annat så för att kunna säga att du har läst den.

Therese

2020-06-17

Det kan krävas lite träning för att få det ålderdomliga språket att flyta och det är inte alltid så lätt att avgöra vem som pratar, men det är ändå förståeligt varför denna bok är en klassiker på grund av det då revolutionerande temat. Språket är stundtals lite väl omständligt, men historien ger ändå en uppskattad inblick i synen på äktenskapet under 1800-talets första hälft, även om det idag är svårt att föreställa sig hur mycket rabalder en sådan berättelse kunde ge upphov till när det begav sig.

Ronja Karlsson

2018-01-19

En kortroman med stark feministisk vinkel som var långt före sin tid. Inte världens roligaste bok men med tanke på att den kom ut redan 1839 är den värd ett högt betyg då den var väldigt unik för sin tid.

Mikaelita Bovalius

2017-08-12

Denna feministiska skildring skrevs 1839 och är blott 104 sidor lång. Budskapet som bärs fram som sådant är genialiskt och romanen blev så radikal att författaren Carl Jonas Love Almqvist fick fly ifrån Sverige. Innehållet i övrigt som sådant är rätt trist, dock inte för den som är geografiskt intresserad av Lidköping, Stockholm och Ulricehamn mm. Karaktären Sara är en självständig pratkvarn som gör allt en kvinna inte får. Hon arbetar (dessutom praktiskt med fönsterjobb åt kunder), betalar för sin egen nota och pratar oavkortat om sig själv, om fönster och om hur Bibeln är gudomlig, men aldrig kan tvinga någon att gifta sig. Sergeanten Albert faller pladask för henne, trots att han varken vet om hon är mamsell eller jungfru och trots att hon stundvis retar gallfeber på honom. Det är också Alberts historia som läsaren får följa och det är ett genialiskt drag av författaren. Alberts heta temperament, utbrott och hjärtekval är det som ger boken en viss underhållning. Hans replikskiften blir ofta väldigt komiska, särskilt de gånger han är arg på sig själv eller när han smått försöker ifrågasätta Sara, självfallet utan minsta framgång. Tack vare budskapets starka fana så får boken 3 solar av mig. Med andra ord: det går an.

Mariann Winge

2016-02-13

Mycket före sin tid

Benjamin Elfors

2015-12-10

En fin berättelse och ett vackert porträtt av Mellansveriges geografi. Snygga scener och stilistiskt säker.

Sara Wall

2012-06-12

En välskriven bok med en mycket finurlig dialog där man också har chans att se sig om i den svenska geografin med hjälp av båt och kärra. Väldigt uppenbart före sin tid men jag menar, är den inte lite tråkig? Jag föredrar drottningens juvelsmycke

Anna Nyman

2012-04-10

Överraskande att vid en omläsning finna boken riktigt, riktigt läsvärd. Mindes den som en av de där böckerna man läser för att ha läst, men detta var ju riktigt bra!

Anna Lindström

2012-02-08

Åh så fin!

Siv Eriksson

2011-06-08

Underbar!

Sofie Petersson

2011-05-13

Prästen Carl Jonas Love Almqvists bok Det går an publicerades 1839 och verket innehöll en hel del funderingar kring äktenskapet och kvinnors rätt till egen försörjning, i stormen efter debatterna kring ämnet flydde författaren landet. Han var helt enkelt en man med värderingar som inte skulle värdesättas förrän långt senare. Det går an handlar om mötet mellan glasmästardottern Sara Videbeck och den unge seargenten Albert. Chocken inträffar när damen vill betala sin del av lunchen och detta sätter igång en hel del diskussioner. Sara vill försörja sig själv och tror inte på äktenskapet. Hur ska egentligen en man och kvinna kunna leva ett bra liv tillsammans? En frågeställning som lever kvar än idag. Jag tycker att själva boken är rätt torftig men samtidigt rätt smålustig på sina håll och jag beundras av författarprästen som vågade skriva en bok som bröt mot normer i samhället och som förde kvinnans självständighet till ytan.

Elisabeth E

2011-03-24

Lite långradig. Intressant tema och jag kan tro att Almqvist fick en massa uppmärksamhet för den här.

Per Larsson

2011-02-15

Läsvärd idébok, som fortfarande kan kännas före sin tid (särskilt efter kontakter med vissa konservativa troglodyter...).

ninaemilia *

2011-01-14

Den blir lite träigare om man läser den som ett politiskt inlägg, vilket jag tack och lov inte gjorde, utan lät karaktärerna vara sina egna. Den var charmant.

Linda Fedko

2010-11-19

Det går an är ett angrepp på, i första hand, äktenskapet och vad som hindrade kvinnor bli ekonomiskt självständiga. Intressant tema men ganska tråkig.

Eyez Only

2010-08-24

Jämställdhetstemat i all ära, det hindrar inte att boken är sk*ttråkig.

2010-07-28

Nej, jag tycker inte om den här. Läste inte klart den.

Josefine Ejebjörk

2010-06-13

Var tvungen att läsa denna för ett skolprojekt för flera år sen och det "måste" tvånget förstörde historien för mig.

Alf Ödlund

2010-04-21

Jag vill å det varmaste rekommendera den talbok som Gudrun Schyman läst in. Hon läser bra!

Annika Lönneborg

2010-02-08

Den här förenklade versionen av Det får an har jag skrivit. Kul att hitta den här. Boken ingår i en serie Lättläst för sfi och svenska som andraspråk. Tyvärr ger förlaget inte ut den längre. Men originalet är naturligtvis mycket bättre.

Annika Lönneborg

2010-02-03

En hyllning till den jämställda kvinnan. Almqvist var långt före sin tid i sin syn på kvinnan som en självständig och stark person. Samtidigt en härlig reseberättelse.

Sofia Åkerberg

2009-05-15

En bok som nog hamnar i kategorin "mer intressant än bra". Man förstår ju att den måste ha väckt en del uppmärksamhet i sin samtid och Sara Widebäck är ju onekligen urtypen för en bestämd, stark och oberoende kvinna som sätter fingret på många av de könsrelaterade orättvisor som kunde finnas i 1800-talets Sverige.

Men själv är jag inte särskilt förtjust i den extremt taltäta stilen, det måste till något mer än bara dialog. Dessutom hade jag den som talbok och medan jag förstår de ideologiska bevekelsgrunderna för valet var det helt klart ett misstag att ha Gudrun Schyman som berättare. Otroligt platt inläsning...