Det första chiffret

Rudberg, Denise

Ny serie av Denise Rudberg! ?Det första chiffret? är första delen i en spännande serie i samma anda som Hidden Figures och Bletchley Circle. Mitt under brinnande krig, bland spioner och fiender, är vänskap och lojalitet avgörande. Tre unga kvinnors liv förändras för alltid i andra världskrigets Stockholm. Året är 1940. Samtidigt som hotet från Nazi-Tyskland växer sig starkare förenas tre kvinnor: Signe flyttar från landet till storstaden. Elisabeth säger upp sig från sitt jobb under dramatiska omständigheter. Iris flyr från Estland med sina två söner. De väljs ut av regeringen för att genom signalspaning knäcka tyskarnas kod. I en tid då ingen vet var man har den andre och där farliga män med tveksam moral verkar i det fördolda, blir Signe, Elisabeth och Iris livsviktiga för rikets säkerhet.

Lyssnat på ljudboken. Duktig inläsare. Boken som sådan känns som att Tommy och Annika i Pippi Långstrump tillsammans med Madicken fått hjälp av en frälsningssoldat på 50-talet att skriva. Fånig, töntig och så helylle att jag nästan storknar......

Den här är riktigt bra! Spännande, trovärdig och välskriven. Ser mycket fram emot nästa del!

Väntar med spänningar del 2.

Briljant, spännande & välskriven!

Rudberg har skrivit en bok helt olik hennes tidigare verk (de jag läst). Hon har inte varit någon favorit för mig, men med den här boken har hon lyckats galant och jag ser mycket fram emot en fortsättning. Jag hörde i en intervju att hon hade skickat in sitt manus anonymt och att de stora bokförlagen hade gissat vem författaren var. Om jag minns rätt var det ingen som hade gissat på Rudberg, så annorlunda är hennes författarstil den här gången. Hon gör det riktigt bra.

Detta är en halv bok! Bra handling. Mycket välskriven, vilket ger mersmak. Men stor besvikelse när boken slutar just när handlingen har tagit fart. Känns faktiskt spekulativt och fräckt mot läsaren att inte publicera en avslutad bok, trots att den är första delen i en planerad trilogi.

Engelska Väninnan

2019-05-27

Jaha, det här rör sig alltså om en oavslutad roman. Ganska oförskämt mot läsarna! Mitt råd till Dig är att vänta med läsning till nästa del kommer ut. Annars en mycket tillfredsställande läsning. Jag gillar tjejerna och Östermalmsmiljön.

2019-05-23

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har läst nästan allt som Denise Rudberg har skrivit, och hon är absolut en av mina favoritförfattare. Jag har tyckt allra mest om hennes Elegant Crime-serie, som hittills har åtta böcker i serien, och fler kommer. Här är en länk till min recension av den senaste boken i serien, Åtta steg bakom.

Men nu har jag fått en ny favoritserie, för den här boken, Det första chiffret, är den första boken i en planerad serie, som heter Kontrahenterna.

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken, och jag tyckte till och med att den var snäppet bättre än författarens tidigare böcker.

Boken är mycket välskriven, och den känns väldigt trovärdig. Och jag vet att den ju även baseras på verkliga händelser.

Jag tycker oerhört mycket om huvudpersonerna i boken, och jag ser redan fram emot dom kommande böckerna. Främst för att jag verkligen vill följa dom tre starka kvinnorna i boken, men också för att den avslutas med en liten cliffhanger.

Rekommenderas varmt.

Lollos Bokhörna

2019-05-02

”Det första chiffret” av Denise Rudberg är en roman där vi förs tillbaka till 1940-talets Sverige. Världen är i krig och Sverige upplever ett hot från Tyskland och Nazisterna. Boken handlar om tre starka och modiga kvinnor som förs samman genom sin förmåga att se mönster och koder för att genom signalspaning knäcka nazisternas kod. I boken får man växelvis följa Signe, Elisabeth och Iris, hur deras är och hur deras liv flätas samman genom att de blir utvalda av regeringen för att göra ett jobb.

Jag har läst det mesta som Denise Rudberg har skrivit allt från chic-lit, hennes elegant crime serie och hennes ungdomsböcker. Jag älskar hennes böcker! Men detta är bättre, en historisk roman där fokus ligger på kvinnor och deras öden. Denise är skicklig på att beskriva tidens anda, hur livet var under 1940-talet med alla de faror och oron som fanns och att leva med ransoneringskuponger när man skulle handla. Hon är väldigt bra på att fånga språket och miljöerna som är typiska för tiden. Det var inte en lätt tid att leva och inte en lätt tid för kvinnor att leva i. Jag tycker att det är underbart att få läsa en roman som handlar om just starka kvinnor, som tar för sig, som uppskattas och som säger ifrån mot männen.

Denise har en förbaskat bra historia som hon berättar för oss! Jag tycker att hon skriver väldigt målande och beskrivande och det gör att jag kan se historien framför mig, se miljöerna och människorna. Det är en lätt bok att läsa, sidorna flyger fram och boken är svår att lägga ifrån sig. Dessutom slutar boken med en rejäl cliffhanger, så jag hoppas verkligen att bok nummer två kommer snart!

Denise har lyckats än en gång, det här är hennes bästa bok!

Jag har läst alla böcker som Denise Rudberg har gett ut. Allt från chic lit till ungdomsböcker till elegant crime. Det här någonting helt annat. En historisk roman ur kvinnoperspektiv.
Vi får följa Iris, Signe och Elisabeth, tre kvinnor med helt olika bakgrund. Var och en av dem hamnar på olika sätt i en specialgrupp inom försvaret, som har som uppdrag att knäcka tyskarnas chiffrerade koder.
Jag älskar böcker som utspelar sig under andra världskriget och denna gjorde mig inte besviken, tvärtom. Handlingen känns verkligen trovärdig, nästan så man skulle kunna tänka sig att den är baserad på en verklig händelse. Framför allt känns det som att språket är direkt hämtat från 1940-talet. Även miljöbeskrivningarna gör att man lätt kan se allting framför sig.
Läs denna! Jag längtar redan efter del 2!