Det första chiffret

Rudberg, Denise

Ny serie av Denise Rudberg! ?Det första chiffret? är första delen i en spännande serie i samma anda som Hidden Figures och Bletchley Circle. Mitt under brinnande krig, bland spioner och fiender, är vänskap och lojalitet avgörande.Tre unga kvinnors liv förändras för alltid i andra världskrigets Stockholm. Året är 1940. Samtidigt som hotet från Nazi-Tyskland växer sig starkare förenas tre kvinnor: Signe flyttar från landet till storstaden. Elisabeth säger upp sig från sitt jobb under dramatiska omständigheter. Iris flyr från Estland med sina två söner. De väljs ut av regeringen för att genom signalspaning knäcka tyskarnas kod. I en tid då ingen vet var man har den andre och där farliga män med tveksam moral verkar i det fördolda, blir Signe, Elisabeth och Iris livsviktiga för rikets säkerhet.

Tommy Lindberg

2023-10-02

Läsvärd!

Karolina Jonsson

2022-12-30

Jag har alltid varit intresserad av att läsa om den här tiden, att få lära mig mer om kriget och allt som hörde till. Därför har hon mig på kroken redan från start, även om jag började boken lite tveksamt och undrade vad detta skulle bli. Undrade om det skulle vara mycket att hålla reda på och svårt att hänga med, men så var det absolut inte. Väldigt välformulerad, lättläst och intressant. Jag gillar karaktärerna, att de har så olika bakgrund och så vitt skilda historier. Jag gillar att det är moderna åsikter, både när det gäller feminismen och sexuell läggning. Det är enkelt att svepas med i berättelsen och efter halva var jag fast, då ville jag bara läsa vidare. Starka, härliga kvinnor som får ta plats i historien och göra skillnad på riktigt. Jag kände ganska snart att boken var alldeles för kort, jag ville ha mer. Jag tycker att vi knappt hann komma igång förrän den var slut. Och den förväntade cliffhangern sen...

Jessica Alvklinga

2022-12-15

Bra bokserie

Erik Freiholtz

2022-08-19

2022-06-29

Boken känns tunn och ytlig trots det allvarliga ämnet. Karaktärsskildringarna är också ytliga och schabloner. Jag hade förväntat mig betydligt mer. Betyg 2,5

Spännande, intressant och tankeväckande bok med bra uppläsare till ljudboken.

Spännande bok som jag som läsare kommer in i direkt. Intressant att läsa om om hur det var innan andra världskriget startade.

Helena Rasmusson

2021-07-23

Nja! Hade högre förväntningar. Tyckte att boken hade alla förutsättningar, men den föll platt. Grep aldrig tag om mig, njöt inte av läsningen.

Beyaz

2020-08-27

Fint porträtt av kvinnlig vänskap. Lättläst utan att vara banal. Men så värst spännande är den inte vad det gäller deras hemliga arbete som kodknäckare. Men det gör inget boken är bra ändå. Läser gärna del två så fort som möjligt.

Emelie

2020-08-04

Jag tycker mycket om den historiska kontexten och framför allt Signe som karaktär. Men själva handlingen blir lite för stel och förutsägande och språket är väldigt enkelt. Lite för lättläst..

Det här är den första delen i en ny serie av Denise Rudberg, jag har läst en del av författarens böcker tidigare och jag gillar hennes sätt att skriva böcker. Denna bok utspelar sig under andra världskriget i Stockholm och handlar om tre starka kvinnor med stort mod - Signe, Elisabeth och Iris som förenas. Trots deras olika bakgrunder och liv så uppstår vänskapsband.

Boken är välskriven, intressant och fängslande och den hade ett bra driv och för mig blev det svårt att lägga ifrån mig boken, jag vill bara läsa mer om de tre kvinnorna. Otroligt bra miljö- och karaktärsbeskrivningar, jag kände verkligen av tidens anda i Stockholm under 1940-talet. Boken slutar med en riktig cliffhanger - borde vara förbjudet (hihi) men jag har ju tur eftersom del två precis har släppts så det är bara för mig att dyka ner i den boken.

My.loved.books

2020-06-03

Spännande, intressant och lärorik! Starka kvinnliga karaktärer; väldigt olika men med samma Stora mod!
Vi får följa de tre Mycket olika personligheterna Iris, Elisabeth och Signe. Tre kvinnor som trots sina olikheter kompletterar varandra eller kanske tack vare det?

Iris flyr med sina två pojkar från Estland till Sverige. Signe tar arbete hos en professor som hushållerska och alltiallo. Elisabeth som är den med mest skinn på näsan väljer att avsluta sin tidigare tjänst med omedelbar verkan.
De tre kvinnorna börjar arbeta med att försöka knäcka avgörande koder. Koder som skulle kunna avslöja vad tyskarna Egentligen höll på med och försöka stoppa dem.

En otroligt spännande del av vår historia. Och jag måste erkänna att jag känner stor stolthet över dessa kvinnors tapperhet.

Utan deras arbete hade världen antagligen sett Helt annorlunda ut... Ser framemot att läsa "En andra allians"!

Bettan_bokprataren

2020-05-15

Jag älskar den här vardagsnära skildringen från ett Stockholm under - 40 talet. Jag kan känna tidens tand i språket och i miljöerna, den är oerhört välskriven
och den känns väldigt trovärdig. Denise bjuder på målande beskrivningar från Stockholm men även på de olika personligheterna som vi får möta och då framförallt de tre kvinnorna som är berättelsens huvudpersoner.
Eftersom jag vet att den är baseras på verkliga händelser gör att den känns ännu mer äkta och det ligger en diger research bakom det hela. Jag tycker oerhört mycket om huvudpersonerna i boken, och jag längtar efter nästa bok för med den cliffhangern så vill man ju bara veta....
Jag rekommenderar den varmt.

Eva Pettersson

2020-04-10

Den här boken blev jag ganska besviken på, tyvärr. Historien utspelar sig i Sverige under andra världskriget, där tre till synes vanliga kvinnor får i uppdrag att hjälpa till att knäcka tyskarnas krypterade meddelanden. Det var en handling som jag tyckte lät väldigt spännande, men tyvärr faller boken platt.

Jag saknar känsla och djup i boken. Det går liksom lite för lätt för kvinnorna att få sina nya roller, och även om de alla tre har en intressant och gripande bakgrundshistoria, så beskrivs den utan närmare inlevelse, och utan att man egentligen får lära känna huvudpersonernas innersta tankar och upplevelser på djupet. Tyvärr gör detta att jag förmodligen inte kommer att läsa de kommande böckerna i samma serie, även om slutet innehöll en cliffhanger av rang.

Charlotte Fagrell

2019-11-14

'

Malin R

2019-10-10

Signe, Elisabet och Iris är tre väldigt olika kvinnor. Men de binds samman av kunskapen i att kunna se mönster. De får genomföra ett test och väljs ut bland många andra att göra hemligt jobb för Sverige. Mitt under brinnande världskrig dechiffrerar de tyskarnas meddelanden - och gör en viktig upptäckt. ***
En väldigt intressant historia där vi både får följa kvinnornas väg till denna grupp, deras liv vid sidan om och jobbet bakom de stängda dörrarna. Den är perfekt som ljudbok och jag väntar redan på nästa del.

Maria Granberg

2019-09-20

A H

2019-09-09

Riktigt bra.

Vittran Ason

2019-08-21

Jag gillar den här boken mycket.
Spännande läsning.
Min mamma som är över 90 år och själv har upplevt kriget tycker att boken är bra. Så vi väntar båda på en fortsättning.

HaDaNo

2019-08-12

Lyssnat på ljudboken. Duktig inläsare. Boken som sådan känns som att Tommy och Annika i Pippi Långstrump tillsammans med Madicken fått hjälp av en frälsningssoldat på 50-talet att skriva. Fånig, töntig och så helylle att jag nästan storknar......

Kristin Rosén

2019-07-31

Den här är riktigt bra! Spännande, trovärdig och välskriven. Ser mycket fram emot nästa del!

Kerstin Kjällgren

2019-07-15

Väntar med spänningar del 2.

Briljant, spännande & välskriven!

villa-freja.se

2019-06-28

Rudberg har skrivit en bok helt olik hennes tidigare verk (de jag läst). Hon har inte varit någon favorit för mig, men med den här boken har hon lyckats galant och jag ser mycket fram emot en fortsättning. Jag hörde i en intervju att hon hade skickat in sitt manus anonymt och att de stora bokförlagen hade gissat vem författaren var. Om jag minns rätt var det ingen som hade gissat på Rudberg, så annorlunda är hennes författarstil den här gången. Hon gör det riktigt bra.

Ulf Kronman

2019-06-26

Detta är en halv bok! Bra handling. Mycket välskriven, vilket ger mersmak. Men stor besvikelse när boken slutar just när handlingen har tagit fart. Känns faktiskt spekulativt och fräckt mot läsaren att inte publicera en avslutad bok, trots att den är första delen i en planerad trilogi.

2019-05-27

Jaha, det här rör sig alltså om en oavslutad roman. Ganska oförskämt mot läsarna! Mitt råd till Dig är att vänta med läsning till nästa del kommer ut. Annars en mycket tillfredsställande läsning. Jag gillar tjejerna och Östermalmsmiljön.

2019-05-23

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har läst nästan allt som Denise Rudberg har skrivit, och hon är absolut en av mina favoritförfattare. Jag har tyckt allra mest om hennes Elegant Crime-serie, som hittills har åtta böcker i serien, och fler kommer. Här är en länk till min recension av den senaste boken i serien, Åtta steg bakom.

Men nu har jag fått en ny favoritserie, för den här boken, Det första chiffret, är den första boken i en planerad serie, som heter Kontrahenterna.

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken, och jag tyckte till och med att den var snäppet bättre än författarens tidigare böcker.

Boken är mycket välskriven, och den känns väldigt trovärdig. Och jag vet att den ju även baseras på verkliga händelser.

Jag tycker oerhört mycket om huvudpersonerna i boken, och jag ser redan fram emot dom kommande böckerna. Främst för att jag verkligen vill följa dom tre starka kvinnorna i boken, men också för att den avslutas med en liten cliffhanger.

Rekommenderas varmt.

2019-05-02

”Det första chiffret” av Denise Rudberg är en roman där vi förs tillbaka till 1940-talets Sverige. Världen är i krig och Sverige upplever ett hot från Tyskland och Nazisterna. Boken handlar om tre starka och modiga kvinnor som förs samman genom sin förmåga att se mönster och koder för att genom signalspaning knäcka nazisternas kod. I boken får man växelvis följa Signe, Elisabeth och Iris, hur deras är och hur deras liv flätas samman genom att de blir utvalda av regeringen för att göra ett jobb.

Jag har läst det mesta som Denise Rudberg har skrivit allt från chic-lit, hennes elegant crime serie och hennes ungdomsböcker. Jag älskar hennes böcker! Men detta är bättre, en historisk roman där fokus ligger på kvinnor och deras öden. Denise är skicklig på att beskriva tidens anda, hur livet var under 1940-talet med alla de faror och oron som fanns och att leva med ransoneringskuponger när man skulle handla. Hon är väldigt bra på att fånga språket och miljöerna som är typiska för tiden. Det var inte en lätt tid att leva och inte en lätt tid för kvinnor att leva i. Jag tycker att det är underbart att få läsa en roman som handlar om just starka kvinnor, som tar för sig, som uppskattas och som säger ifrån mot männen.

Denise har en förbaskat bra historia som hon berättar för oss! Jag tycker att hon skriver väldigt målande och beskrivande och det gör att jag kan se historien framför mig, se miljöerna och människorna. Det är en lätt bok att läsa, sidorna flyger fram och boken är svår att lägga ifrån sig. Dessutom slutar boken med en rejäl cliffhanger, så jag hoppas verkligen att bok nummer två kommer snart!

Denise har lyckats än en gång, det här är hennes bästa bok!

Jag har läst alla böcker som Denise Rudberg har gett ut. Allt från chic lit till ungdomsböcker till elegant crime. Det här någonting helt annat. En historisk roman ur kvinnoperspektiv.
Vi får följa Iris, Signe och Elisabeth, tre kvinnor med helt olika bakgrund. Var och en av dem hamnar på olika sätt i en specialgrupp inom försvaret, som har som uppdrag att knäcka tyskarnas chiffrerade koder.
Jag älskar böcker som utspelar sig under andra världskriget och denna gjorde mig inte besviken, tvärtom. Handlingen känns verkligen trovärdig, nästan så man skulle kunna tänka sig att den är baserad på en verklig händelse. Framför allt känns det som att språket är direkt hämtat från 1940-talet. Även miljöbeskrivningarna gör att man lätt kan se allting framför sig.
Läs denna! Jag längtar redan efter del 2!