Det frlovade landet

Jungstedt, Mari

Efter ett fylleslag vaknar Bengt Andersson upp i semesterparadiset p Gran Canaria. I deras bungalow ligger hans hustru brutalt ihjlslagen. Sjlv minns han ingenting frn grdagskvllen - r det han som r den skyldige? Polisen griper honom och lsningen p mordet verkar till en brjan enkel. Samtidigt intrffar en serie attentat mot olika turistanlggningar. Journalisten Sara Moberg och den norske fre detta polisen Kristian Wede hittar kopplingar som gr nda tillbaka till femtiotalet d de frsta svenska charterresenrerna landsteg p Gran Canaria. Nr en svensk turistguide mrdas i en kyrka tar fallet en ny dramatisk vndning.Samtidigt som utredningen pgr brottas Sara med funderingar infr sin stundande 50-rsdag. Vad hndemed drmmarna? Vart tog livet vgen? Ska man nja sig med det man har?

Det retar mig att jag inte kollade vad jag tyckte om den frsta Kanariedelen, i s fall hade jag inte brytt mig om att brja med denna. Inte ett dugg bttre r denna del, fylld av klyschor och lst sammanhngande korta avsnitt som knns ihopplockade. Dags att sluta lsa Jungstedt, tyvrr. Knutasserien hade charm, men den lyser med sin frnvaro hr.

Detta r andra delen i serien om semesterparadiset Gran Canaria, den frsta skrevs tillsammans med Ruben Eliassen och den har jag skrivit om hr.
Liksom i den frra boken s sls man av de vackra miljbeskrivningarna och kan knna att man ser det framfr sig trots att man aldrig varit dr. Vad det gller sjlva deckarintrigen s r det bra som alltid i Mari Jungstedts bcker. Dremot tycker jag att offren kunde ftt ngra sidor till s man fick lra knna dessa bttre, nu blir det lite platt. Journalisten Sara och hennes "kompanjon" fre detta polisen Kristian fr mer utrymme och vi fr lra knna framfrallt Sara lite mer. Detta r en bok som passar bra att lsa under semestern i hngmattan eller p stranden.

Betyg 4 av 5

2017-05-29

Nej, en dussindeckare i stil med hundra andra bcker jag lst. Spnningen r obefintlig och karaktrerna r platta och trkiga. Den passar skert andra lsare bra, men frn mig kan det inte bli annat n bottenbetyg.
En 1:a i betyg frn mig!

Karolina Jonsson

2017-05-27

Jag var i brjan av boken vldigt skeptisk, det r alltid lite farligt att ha hga frvntningar och rdslan fr att de inte ska uppns finns alltid dr. Men nr jag kom igenom och hade lst ungefr halva brjade det verkligen hnda saker och jag tyckte ntligen att det var riktigt spnnande - s spnnande att jag knappt ville slppa boken. Herregud vad det hnder saker hela tiden, aldrig en lugn stund. Vilket ger boken en stor frtjnst, att det hela tiden trappas upp med nya hndelser som ger nnu en frga eller nnu en ledtrd till lsningen. Jag blev pmind om hur mycket jag faktiskt gillar Maris bcker, det r bekvmt och tryggt att lsa men ocks knns det alltid lite nytt! Nog fr att jag gillar serien om Knutas bst, men jag hoppas verkligen att Gran Canaria-serien fortstter, fr nu brjar jag fsta mig vid huvudkaraktrerna. S kul! Riktigt bra.

2017-05-19

Linda Andersson hittas brutalt ihjlslagen i sin bungalow p Gran Canaria. Hennes make Benke minns ingenting frn deras blta kvll dagen innan. r det han som r den skyldige? Polisen griper honom och lsningen p mordet verkar enkel. Men r det verkligen s enkelt?
Det frlovade landet r del 2 i serien om Gran Canaria. Jag har tidigare lst allt som Mari skrivit, dels alla bcker om Gotland samt del 1 i denna serie. Det r bekvmt och tryggt att lsa Maris bcker, man vet vad man fr och Mari levererar. Det hnder lite lagom hela tiden, man fr flja huvudpersonerna i deras privatliv lagom mycket. Allt r sdr lagom p ett svenskt stt. Kunde nska att hon skulle chockera nr jag lser, att det pltsligt blir vldigt otckt och s spnnande att man inte kan lgga ner boken eller att det hnder ngt helt ovntat. Men inte i denna heller. Det r trevlig och lttsmlt lsning fr stunden, perfekt sommarlsning p stranden!