Det frlorade barnet : Bok 4 Medellder och ldrande

Ferrante, Elena

I slutet av 70-talet har Elena hunnit ge ut flera kritikerrosade bcker men r djupt olycklig i sitt ktenskap med Pietro. Hon har istllet inlett ett frhllande med sin ungdomskrlek Nino och vljer att flytta tillbaka Neapel med sina bda dttrar fr att komma nrmare honom. Samtidigt tvekar hon att teruppta kontakten med Lila, som aldrig fjrmat sig frn deras gemensamma ursprung, men numera r framgngsrik egenfretagare i databranschen och har en stark stllning i kvarteret. Lila hjlper mnga av deras gemensamma barndomsvnner ekonomiskt och har nstan ersatt brderna Solara som kvarterets vlgrare. Elenas och Lilas vnskap blir trots allt mer jmbrdig nu nr de r vuxna och de bor ett tag ocks grannar och hjlper varandra med sktseln av barnen. Men lugnet och stabiliteten r bedrglig och n en gng tar deras bda liv dramatiska vndningar vilket leder lsaren tillbaka till inledningen...

Kajsa

Lsgldje. Den beskriver tydligt relationer mnniskor emellan, och hur komplexa de r. Samtidigt lyckas den vara personlig och ibla d ven like ptrngande. Ptrngande som i att de tar ett steg mot en och ens eget liv. En fantastisk bok, om fantastiska personer som r precis s mnskliga som alla vi andra.

Att lsa en frklaring till det man just frstod efter att ha lst den frra meningen r verkligen irriterande, och det kryllar av snt hr. Mest det. Sen r vnskapen ingen vnskap s som jag definierar ordet, men det r vl fine. Allt r dock bde ointressant och rrigt, sprket halvkasst. Den frsta boken var kul, resten var trams.

Som i tidigare delar; ord,ord,ord... Det blir fr mycket ibland, jag tror att Ferrante kunde ha hoppat ver en del. Lite stramare tyglar hade skrpt innehllet. Man kan nd inte sluta lsa om dessa vninnors vg genom alla stridigheter och frlorade sanningar. Det r en avlgsen verklighet men ger en nyttig inblick. Och stora delar av deras utveckling r allmngiltig.

Knns riktigt tungt nu nr Neapelkvartetten r avslutad. Det har varit ett stort litterrt nje att f flja Elena och Lila genom ren. Solklar femma. Ls den! Hoppas p fler starka berttelser av Ferrante i framtiden!

Tycker att de frsta tv delarna var bst. Knns som att det blir lite av upprkning av hndelser i denna del.

Malin Ottosson

2017-07-09

Jag har lst alla fyra bckerna men som andra redan ppekat var del 2 den som sticker ut som bra. Hade inte den varit s bra hade jag nog inte fortsatt. Den sista delen, bok fyra, kndes otroligt rrig och lngtrkig, bara ett evigt hoppande och sammelsurium. Blev inte riktigt klok p sista delen faktiskt.

Ingrid Selnes

2017-01-31

Idag har jag avslutat ca 1800 sidor Elena Ferrante.
Neapelkvartetten som den kallas. Det har varit medryckande, rolig, engagerande, tankevckande lsning. Sprklig njutning och spnning d jag lst olika delar p svenska, nynorsk och engelska beroende p tillgnglighet.
Men ocks mnga tradiga transportstrckor utan strre djup och reflexion. Vissa r och livsfaser i berttelsen rusas igenom slarvigt och ytligt, men s kan det vl bli nr man ska skriva om ett liv och en kvinnovnskap frn flicklder till kvinna i mogen lder. Del tv sticker ut som den bsta och mest fokuserade i serien.
Men jag har tyckt s mycket om att leva med i Ferrantelandskapet. Fr jag kan knna igen mig och minnas komplicerat vnninneskap, kall modersrelation, 70-talets politiska uppvaknande och vnstervg, bildningstrst och frakt fr densamme, olika villkor beroende p klasstillhrighet, att hamna i ojmlikhetsfllan, samlivets alla facetter. Det allmngiltiga i att leva. Men ocks det specifikt italienska, det napolitanska, de starka familjebanden p gott och ont, kvinnofrtrycket, vldet och maffians grenar i hela samhllet. Elena och Lila r tv personer som gjort avtryck i mig.
Rekommenderas som bokserie, varmt!

Zack Simone

2016-09-13

Totalt sett en femma till denna tetrologi. Mer omvlvande inledningsvis. Del tv klart bst.

Elena Ferrante r det bsta jag har lst p r och dar. S bra. Vackert sprk, fnglsande, ovanlig.