Det frlorade barnet

Ferrante, Elena

I den fjrde och avslutande delen i Neapelkvartetten flyttar den numera etablerade romanfrfattaren Elena Greco tillbaka till Neapel fr att kunna komma nrmare sin lskare Nino Sarratore. Hon tvekar att ta upp kontakten med Lila, som numera r framgngsrik egenfretagare i databranschen, eftersom hon r rdd fr att Lila ska ta ver hennes liv. Men de trffas igen nr de blir grannar fr ett tag och hjlper varandra med barnen. Deras vnskap blir mer jmbrdig i vuxen lder, men n en gng tar bda deras liv dramatiska vndningar och allt kullkastas. Sveriges Radio "Ferrantes avslutning har allt man kan begra" DN "Nr Elena Ferrantes Neapel-svit nu gr i ml r det med den starkaste delen hittills." SvD "Storslagen final av Elena Ferrante" Jenny Lindh, M-magasin ", grattis till er som har hela denna grandiosa final kvar! Betyg: 5" Arbetarbladet...

3d

Som i tidigare delar; ord,ord,ord... Det blir fr mycket ibland, jag tror att Ferrante kunde ha hoppat ver en del. Lite stramare tyglar hade skrpt innehllet. Man kan nd inte sluta lsa om dessa vninnors vg genom alla stridigheter och frlorade sanningar. Det r en avlgsen verklighet men ger en nyttig inblick. Och stora delar av deras utveckling r allmngiltig.

Knns riktigt tungt nu nr Neapelkvartetten r avslutad. Det har varit ett stort litterrt nje att f flja Elena och Lila genom ren. Solklar femma. Ls den! Hoppas p fler starka berttelser av Ferrante i framtiden!

Tycker att de frsta tv delarna var bst. Knns som att det blir lite av upprkning av hndelser i denna del.

Jag har lst alla fyra bckerna men som andra redan ppekat var del 2 den som sticker ut som bra. Hade inte den varit s bra hade jag nog inte fortsatt. Den sista delen, bok fyra, kndes otroligt rrig och lngtrkig, bara ett evigt hoppande och sammelsurium. Blev inte riktigt klok p sista delen faktiskt.

Ingrid Selnes

2017-01-31

Idag har jag avslutat ca 1800 sidor Elena Ferrante.
Neapelkvartetten som den kallas. Det har varit medryckande, rolig, engagerande, tankevckande lsning. Sprklig njutning och spnning d jag lst olika delar p svenska, nynorsk och engelska beroende p tillgnglighet.
Men ocks mnga tradiga transportstrckor utan strre djup och reflexion. Vissa r och livsfaser i berttelsen rusas igenom slarvigt och ytligt, men s kan det vl bli nr man ska skriva om ett liv och en kvinnovnskap frn flicklder till kvinna i mogen lder. Del tv sticker ut som den bsta och mest fokuserade i serien.
Men jag har tyckt s mycket om att leva med i Ferrantelandskapet. Fr jag kan knna igen mig och minnas komplicerat vnninneskap, kall modersrelation, 70-talets politiska uppvaknande och vnstervg, bildningstrst och frakt fr densamme, olika villkor beroende p klasstillhrighet, att hamna i ojmlikhetsfllan, samlivets alla facetter. Det allmngiltiga i att leva. Men ocks det specifikt italienska, det napolitanska, de starka familjebanden p gott och ont, kvinnofrtrycket, vldet och maffians grenar i hela samhllet. Elena och Lila r tv personer som gjort avtryck i mig.
Rekommenderas som bokserie, varmt!

Zack Simone

2016-09-13

Totalt sett en femma till denna tetrologi. Mer omvlvande inledningsvis. Del tv klart bst.

Elena Ferrante r det bsta jag har lst p r och dar. S bra. Vackert sprk, fnglsande, ovanlig.