Det frlorade barnet

Ferrante, Elena

I den fjrde och avslutande delen i Neapelkvartetten flyttar den numera etablerade romanfrfattaren Elena Greco tillbaka till Neapel fr att kunna komma nrmare sin lskare Nino Sarratore. Hon tvekar att ta upp kontakten med Lila, som numera r framgngsrik egenfretagare i databranschen, eftersom hon r rdd fr att Lila ska ta ver hennes liv. Men de trffas igen nr de blir grannar fr ett tag och hjlper varandra med barnen. Deras vnskap blir mer jmbrdig i vuxen lder, men n en gng tar bda deras liv dramatiska vndningar och allt kullkastas.

Ingrid Selnes

2017-01-31

Idag har jag avslutat ca 1800 sidor Elena Ferrante.
Neapelkvartetten som den kallas. Det har varit medryckande, rolig, engagerande, tankevckande lsning. Sprklig njutning och spnning d jag lst olika delar p svenska, nynorsk och engelska beroende p tillgnglighet.
Men ocks mnga tradiga transportstrckor utan strre djup och reflexion. Vissa r och livsfaser i berttelsen rusas igenom slarvigt och ytligt, men s kan det vl bli nr man ska skriva om ett liv och en kvinnovnskap frn flicklder till kvinna i mogen lder. Del tv sticker ut som den bsta och mest fokuserade i serien.
Men jag har tyckt s mycket om att leva med i Ferrantelandskapet. Fr jag kan knna igen mig och minnas komplicerat vnninneskap, kall modersrelation, 70-talets politiska uppvaknande och vnstervg, bildningstrst och frakt fr densamme, olika villkor beroende p klasstillhrighet, att hamna i ojmlikhetsfllan, samlivets alla facetter. Det allmngiltiga i att leva. Men ocks det specifikt italienska, det napolitanska, de starka familjebanden p gott och ont, kvinnofrtrycket, vldet och maffians grenar i hela samhllet. Elena och Lila r tv personer som gjort avtryck i mig.
Rekommenderas som bokserie, varmt!

Zack Simone

2016-09-13

Totalt sett en femma till denna tetrologi. Mer omvlvande inledningsvis. Del tv klart bst.

Elena Ferrante r det bsta jag har lst p r och dar. S bra. Vackert sprk, fnglsande, ovanlig.